Gå til innhold

Film: Videoer Forsvaret (KJK)


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Har sett på noen av deres filmer som er postet på dette forumet. Her er det mye kreativitet som får fritt spillerom.

 

Tenkte jeg skulle legge ut link til min nye nettside. Denne oppdateres stadig og nye/gamle filmer jeg har laget blir lagt ut. Travle tider, men det kommer mer.

 

Jeg vet at adm. forum ønsker å ha filmene lastet på AKAM- server, men filene er store så jeg legger derfor ut en link istedet.

 

Filmene er basert på oppdrag for forsvaret og promotion av spesielt Kystjegerkommandoen og div. prosjekter. Jeg har selv jobbet i forsvaret i 9 år som operativ offiser, men har nå trukket meg tilbake og startet opp eget firma (XspoMedia) i Drøbak. Post gjerne tilbakemeldinger/spørsmål på produksjonene.

 

Mvh. G. Kelly LINK:XspoMedia.no

Endret av XspoMedia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnet er et godt grunnlag for gjøre en god sak, men jeg synes noen ting burde vært gjort på en annen måte.

 

1) Font og farger.

Fonten du bruker er grei, men outerglow'en (den gule på "Project 6297") er ikke god for de "skarpe" kantene på fonten. Når bildet kommer frem står "6297" rett over båten. På dette punktet vil nok seeren se hva som skjer. "6297" lager en konflikt med båte i bildet. Så kommer "HELLFIRE" frem. Her har du byttet font. Hvorfor? Det er lurt å holde seg til en font, hvis du da ikke har en god grunn for å bytte font. Ikke sentrer teksten. Bruk gjerne en bakgrunn på teksten når den ligger over et bilde med så mye detaljer i. All tekst blurrer du mye, dette gjør det bare vanskeligere for seeren å lese. Selv liker jeg å bruke fonter lik Times på informativ tekst. Denne type font ser vi istedet for å lese siden vi er så vant med den. Det gjør at seeren lettere ser/leser teksten. Hvorfor bytter du farge på "LIVE FIRING"? Det virker på meg som du klippet videoen ferdig og begynte å leke med et Title-program i etterkant uten å ta så mye hensyn til videoen.

 

2) Effekter.

I videoen legger du flere bilder i dissolve over hverandre. Dette gjør det vanskelig å få med seg informasjonen. (Jeg går utifra at videoen skal være informativ.)

Har du en god grunn til å bruke whitekiss (dip-dissolve-to-white)? Hvis ikke, er det ikke noen god grunn til å bruke det. Effekter er som krydder. Det er godt med litt krydder på maten, får du for mye smaker det drit.

Når du suprer logoer til firmaer som har vært med å produsere produktet kan du godt vise dem TYDELIG. Det ser bedre ut enn en halvgjennomsiktig bug. F.eks. Teleplan logoen blir "ødelagt" mellom kartbildet og "inni telt" bildet. Det svarte forsvinner. LOGOER ER HELLIG! :)

 

3) Voiceover.

Engelsken er ikke bra. Skal dette vises for utlendinger trekker det videoen langt ned. Skal den vises for nordmenn kan voiceoveren like godt være på norsk. Du burde skaffet en brite/amerikaner e.l. og fått han/hun til å lese dette inn. Det høres ut som du ser ned på et ark og leser teksten. Bruk helller tid på å lære avsnitt og fortell teksten istedet for å lese den.

 

4) Diverse.

Du har et svart frame mellom raketten og "et skytevåpen" når Kongsberglogoen ligger i 50% dissolve.

 

5) Helhet.

Jeg synes videoen totaltsett er for rotete. Jeg ville bygd den opp mer systematisk. Fortalt en historie. Presentert de forskjellige enhetene hver for seg. Du hopper bildemessig for mye frem og tilbake. Jeg hadde klippet om videoen.

 

Uttrykket "killing your babies" er alltid relevant. Det er ikke alltid det vi synes er kult er relevant for seeren. Jeg sier ikke at du har gjort dette, men som en "forsvarets mann" har du nok flere kjeledegger i sjøforsvaret. Når jeg redigerer spør jeg meg alltid: Hvorfor har jeg DETTE bildet med? Hvorfor bruker jeg DENNE effekten? Hvis jeg ikke har et godt svar, har jeg ingen grunn til å bruke bildet/effekten.

 

Jeg ønsker ikke å slakte produktet ditt, men å gi innspill til hva som kan forbedres. Mange tar desverre opp min kritikk om slakt. Jeg håper ikke du gjør det.

 

Så har vi jo lært å avslutte med positive kommentarer, og det har jeg.

 

Du har flere meget gode bilder. Med disse kan du lage et veldig bra produkt! Det er ingen skam å gå en runde til.

 

(Send meg gjerne en PM hvis du har noen spørsmål til det jeg har skrevet)

Endret av KennyBoy
Lenke til kommentar

Jeg er for det meste enig med KennyBoy.

 

Synes det blir altfor mye tørr informasjon i den videoen, både talemessig og billedmessig. Jeg datt helt av lasset tidlig. Og hvis du skal bruke denne videoen videre, så MÅ du få en annen til å ta voiceoveren.

 

De 50% opacity klippene dine fungerer ikke i det hele tatt. Det hverken ser bra ut, eller presenterer informasjonen på noe bra måte.

 

Jeg så på de andre videoene fra siden din og det er tydelig at du har et godt grep. Mye fine bilder med bra komposisjon og relativt bra klipp.

 

Tror kanskje problemet ditt på denne siste videoen er at du skal få med så mye informasjon at du har mistet litt fokus på å finne frem til aller vesentligste og presentere det på best mulig måte.

 

Er fullt klar over at publikummet for denne videoen sikkert er mer forsvarteknologisk kyndige enn meg men jeg synes at poenget må være å promotere den tekniske dokumentaren ved å hinte om alt det spennende som finnes i den, ikke ved å sammenfatte den på 2 minutter ;)

 

KennyBoy, tror nok utrykket er "Kill your Darlings". "Killing your babies", ble liksom litt vel makabert :)

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Takker for innlegg folks!

 

Dere har nok rett i at uoversiktlighet preger en del av denne produksjonen. Prøver stadig å forbedre meg og trenger sterk kritikk fra utenomverdenen for å bedre meg, jeg tror nok alle trenger litt "tilbakemelding" inn i mellom. Konstruktiv kritikk fra Kennyboy med understøttende fra Freerider gir meg et puff til å revurdere diverse "actions" som er gjort i postproduksjon. Grunnen til at jeg er med på forumet er nettopp for å få et kritisk blikk på produksjoner, eliminere diverse "uvaner" som oppstår når en arbeider stort sett for seg selv hele tiden. Takk for tankevekker.

 

Lykke til om kun kort tid KennyBoy :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med filmingen hvertfall men områdene tekst, logoer og voiceover bør som sagt gis et litt 'proffere' look. Du bør muligens også sette ned tempoet litt, altså ta litt lengre pauser mellom setningene og scene byttingene.

 

Angående logoene så er det jo fire komponenter og firmaer. Hva må å prøve på noe ala det "24" gjør, og hele tiden ha alle komponentene og logoene vist på skjermen, men de blir presentert en etter en og den som er i fokus er større enn de andre.

 

Og så er det sikkert mange 'geeks' som setter pris på Rainbow 6 musikken i kystjeger filmen :)

 

(Også gi filmene nytt filnavn)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...