Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SMTP-server, få godkjent som ikke-SPAM


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp satt opp en mail-server og redirectet en del forskjellige maildomener til den for venner og bekjente. På denne måten får de en mailserver med ubegrenset plass og meldinsstørrelse. Nok om det...

 

Problemet er at mail som sendes gjennom min SMTP-server til f.eks Hotmail klassifiseres som SPAM. Dette har da med at min server ikke er "godkjent" som SPAM-fri server. Den er SPAM-fri, jeg har POP før SMTP godkjenning på alt som gjøres på den, så jeg bil gjerne bli godkjent til Whitelist/fjernet fra Blacklist på en eller annen måte.

 

Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Eller er det umulig, og jeg må bare vente og få et bra "rulleblad"?

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste store spamfiltrene godtar ikke mailer sendt fra SMTP'er som står i ipranger som tilhører ADSLnett. Er usikker på hvilke filtre hotmail bruker, men eneste mulighet du har er å ta runden og ta kontakt med de store produsentene av spamlister i verden eller direkte kontakt med ansvarlig hos mottaker. Vet ikke hvem dette er hos hotmail.

 

Hos oss må vi daglig legge inn unntak på spamlistene fordi det er så @£$@£ mange som sender eposter fra SMTP'er som står i adsl-nett:)

Lenke til kommentar
hvorfor trenger du å sette opp smtp server? det har da ingenting med hvor store mailkvoter dine venner og bekjente har. be dem bruke sin ISP's smtp server.

Fordi de farter rundt og bruker laptoper mye. Og det å måtte finne ut hva som er SMTP-serveren på det nettet de sitter på akkurat nå er tungvindt.

Lenke til kommentar
Hva sier disse testene?

 

http://dnsreport.com/

Skal teste når jeg kommer hjem i kveld.

 

De fleste store spamfiltrene godtar ikke mailer sendt fra SMTP'er som står i ipranger som tilhører ADSLnett. Er usikker på hvilke filtre hotmail bruker, men eneste mulighet du har er å ta runden og ta kontakt med de store produsentene av spamlister i verden eller direkte kontakt med ansvarlig hos mottaker. Vet ikke hvem dette er hos hotmail.

 

Hos oss må vi daglig legge inn unntak på spamlistene fordi det er så @£$@£ mange som sender eposter fra SMTP'er som står i adsl-nett:)

 

Hmm... Sitter på SHDSL, men det har ikke noe å si...

Er det noen som kan gi meg link til en oversikt over produsentene av spam-lister?

Lenke til kommentar
hvorfor trenger du å sette opp smtp server? det har da ingenting med hvor store mailkvoter dine venner og bekjente har. be dem bruke sin ISP's smtp server.

Fordi de farter rundt og bruker laptoper mye. Og det å måtte finne ut hva som er SMTP-serveren på det nettet de sitter på akkurat nå er tungvindt.

Så derfor har du satt opp en SMTP server vidåpen for hele verden?

 

I såfall er det slike som deg som spammere, virusmakere og crackere gnir seg i hendene for, gratulerer. Dagens spamproblemer tatt i betraktning er det mye å hente på å sperre SMTP trafikk fra lokale bokser som din. Vurder punktene nedenfor:

 

*) sett opp vpn hjem til din server og gi dem tilgang. tillat kun SMTP fra lokalnett.

*) sett opp webmail for dem.

*) be dem takontakt med IT-ansvarlig der de er for å få oppgitt en SMTPserver.

Lenke til kommentar
hvorfor trenger du å sette opp smtp server? det har da ingenting med hvor store mailkvoter dine venner og bekjente har. be dem bruke sin ISP's smtp server.

Fordi de farter rundt og bruker laptoper mye. Og det å måtte finne ut hva som er SMTP-serveren på det nettet de sitter på akkurat nå er tungvindt.

Hehe, som poegtert før, så er det ikke rart mail fra din server refuseres om du har en åpen mailserver, det er fornuftig å sperre open-relay.

 

AtW

Lenke til kommentar
Autoroute SMTP forutsetter at du kjenner til SMTP-servere for aktuelle subnett på forhånd ser det ut som

Riktig... hvis man mot formodning ikke skulle kjenne til SMTP-serveren for nettet man er i, kan man bruke en "åpen" server.

 

Min erfaring er at det er i ytterst få tilfeller man har behov for det. Som oftest er det ikke vanskelig å få tak i SMPT-serveren for nettet man er koblet til, det vil si til nettene jeg bruker. ;)

Lenke til kommentar

Du har vel en ISP?

 

Kan du ikke bare sette din SMTP server til å relay'e mailen som sendes ut gjennom mail serveren til din ISP? Hvis da ikke ISP'en din er sær og sjekker avsender adresse-domene og sperrer hvis ikke domenene stemmer...

 

De fleste SMTP server programmer bør ha en slik mulighet.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

en veldig god grunn til å ha egen mail-server er at mange isp'er typisk nekter deg å sende mailer større enn 10MB og slikt... Og ikke alle isp'er har noen mail-server tilgjengelig. Om man f.eks. sitter hos en kunde som f.eks. Telenor, så tillater de nok kun sending av telenor-mail. Og om man ønsker å sende fra sin egen konto må man enten bruke webmail (som suger) eller sette opp sin egen mail-server.

 

Den beste løsningen, i mine øyne, er å gjøre som flere over her har foreslått: vpn/ssh inn og kun tillate sending fra localhost. pop3-autentisering tror jeg er ukryptert, slik at om de flytter mye rundt er sjansen stor for at noen har snappet opp brukernavn og passord...

Lenke til kommentar

Hotmail flagger alle mail mottatt fra mail servere som ikke har en gyldig reverse dns som spam. Med gyldig menes identisk med det som mail serveren identifiserer seg som.

 

Hvis du for eksempel har satt opp at du hoster mail for mottdomene.com og serveren er mail.mittdomene.com og kommer til hotmail på IP 192.168.1.1 (eksempel IP) , mens reverse på den IP'n er adsl2040.minisp.no (eksempel) da vil den bli flagget av hotmail som spam.

 

Løsning= få din isp til å lage en reverse på din IP til mail.mittdomene.com

OBS: siden du hoster flere domener, bør du passe på at alle disse har en MX record som peker til en enkelt host server (din egen) på det som du bruker som hoveddomene for mail serveren.

 

Eksempel: MX for annetdomene.no er mail.mittdomene.no

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...