Gå til innhold

10" subber, en del spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt en 10" subwoofer, og dens tekniske data er: 100W RMS freq. respone 21-2,1Khz

 

så spørsmålet blir: jeg må jo ha en forsterker til dette, har en 2x30W, tror den blir for liten... og kasse må man jo også ha..

 

kunne noen evt. lage en forsterker, og sende meg deleliste, evt. elfa liste.

 

skal komme med diameter på subben og slikt senere (I morra..)

 

er vel ikke helt sunt å sette denne subberen bare rett på hovedkortet? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en sånn en. Koster 1500 spenn hos hificenterkjeden. Har delefilter og alt. Å bygge en forsterker krever en god del kunnskap, og når du foreslår å sette en 10" på hovedkortet, så anbefaler jeg heller å kjøpe noe ferdig. Et hovedkort har ingen forsterker, bare en forforsterker som kan kobles til en effektforsterker (i prinsippet).

 

Men en kasse bygger du lett i kryssfinér eller MDF (dyrere). Bare å passe på å stive av ordentlig. Men du bør ha litt data på elementet, evt. anbefalt volum. Tror at ljudia har en kalkulator på sine svenske sider www.ljudia.se. For en 10" er ikke en 10" ;)

Lenke til kommentar
Kjøp en sånn en. Koster 1500 spenn hos hificenterkjeden. Har delefilter og alt. Å bygge en forsterker krever en god del kunnskap, og når du foreslår å sette en 10" på hovedkortet, så anbefaler jeg heller å kjøpe noe ferdig. Et hovedkort har ingen forsterker, bare en forforsterker som kan kobles til en effektforsterker (i prinsippet).

 

Men en kasse bygger du lett i kryssfinér eller MDF (dyrere). Bare å passe på å stive av ordentlig. Men du bør ha litt data på elementet, evt. anbefalt volum. Tror at ljudia har en kalkulator på sine svenske sider www.ljudia.se. For en 10" er ikke en 10" ;)

jeg har EN DEL kunnskaper, så evt. selv bygging er ikke no problem!

Lenke til kommentar

De specsa du har oppgitt er egnetlig ubrukelige til det meste annet enn å stå på en fancy eske for å selge produktet. Har du ikke såkalte Thiele/Small- parametere? Disse er interessante i forhold til kassebygging osv.

 

Edit: er vel dessuten feilpostet?

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

 

så spørsmålet blir: jeg må jo ha en forsterker til dette, har en 2x30W, tror den blir for liten...

hei, jeg lurte på hvilket merke er den forsterkeren eventuelt? ikke nødvendigvis

 

at mer effekt betyr bedre lyd..

 

du kunne gjøre noe selv og, hvorfor ikke bygge om strømsforsynigen til

 

forsterkeren? det er jo som regel her det spares og "slittes" mest i en gammel

 

forsterker...

 

mvh

:roll:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Jepp, er nok det, men selv om ZapPulse 2.2SE totalt kommer på 3857,28 er det absolutt verdt pengene siden det er en forsterker med krefter til å drive fremtidige elementer med mye større kraftbehov :)

Skal ha en sjøl til mitt 10" Eton 620 Hex element sammen med en Linkwitz Grainer modul. En viss Bosse i sverige, probygger hos Eton der, var visst overmåte begeistra for denne komboen ifølge Morten på Audioteknikk, hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...