Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkasse, eller hjullager, eller kalipper, eller..


toretang4

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Toyota som har begynt å lage en del ulyder.

 

Fra venstre side, ved hjulet, kommer det en form for tikkende lyd mens jeg kjøre, uanstett om jeg kjører rett frem, eller om jeg svinger. Når jeg bremser øker lydnivået på den tikkende lyden merkbart, og når det er rett før jeg stopper opp, høres det ut som et "lokomotiv" rett før det stanser.

 

Jeg har fått forslag på at dette kan være en løs kalipper. Noen som er enig i dette, eller som har bedre forslag?

 

 

På høyre side kommer det høye, markante lyder når jeg svinger mot høyre (og kun når jeg svinger). Jo større sving mot høyre, desto mer markant lyd. . Det høres ut som metall går mot metall, eller at en del på bilen "hogger" mot en annen. Dette skjer uten at jeg bremser.

 

Jeg har fått forslag på at dette kan være et ødelagt hjullager?

 

Jeg sjekket kjapt bilen hos et verksted. Der mente den erfarne mekanikeren at det var et lager i girkassen som var ødelagt. Dette forårsaket lyden fra høyre side på bilen, mente han. Dette forselo han uten å sjekke på annen måte enn å kjøre bilen, samt kjenne på hjulene med hendene.

 

Jeg skjønner ikke hvordan lyd fra høyre side av bilen ved hjulet - som kun kommer når man svinger - er forsårsaket av ødelagt lager i en girkasse. Kan noen forklare dette?

 

Noen andre forslag til hva som mest sannsynlig er galt på venste og høyre side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt problemer med kalippene på min Toyota men bare at de har hengt seg opp og generert varme nok til å grille pølser. Har ikke vært noen tikkelyd før det har skjedd.

 

Har en tikkelyd selv for tiden som høres ut som sirisser/gresshopper som sitter ved hjulet og gnikker - men har ingen problemer med bremse/styremekanisme så langt jeg har merket. Denne sitter også ved venstre side av bilen ved hjulet men blir borte når jeg slipper gassen/bremser ned...

 

Gearkassen min begynner å bli "en smule slitt" og denne lyden kommer hovedsaklig ved kjøring i lange oppoverbakker på 4 gear, så tror nok mekanikeren har rett uten å være bombastisk på den påstanden.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet!

Får du vibrasjoner i bilen når disse lydene kommer?

 

 

Takk. Nei, jeg vil ikke si at jeg får nevneverdig med vibrasjoner. Det vil si: Det er antakelig vibrasjoner rundt venstre hjul skulle jeg tro, men jeg får ingen bevegelser i rattet, hvis det er det du tenker på.

 

 

"Har hatt problemer med kalippene på min Toyota men bare at de har hengt seg opp og generert varme nok til å grille pølser. Har ikke vært noen tikkelyd før det har skjedd.

Har en tikkelyd selv for tiden som høres ut som sirisser/gresshopper som sitter ved hjulet og gnikker - men har ingen problemer med bremse/styremekanisme så langt jeg har merket. Denne sitter også ved venstre side av bilen ved hjulet men blir borte når jeg slipper gassen/bremser ned...

Gearkassen min begynner å bli "en smule slitt" og denne lyden kommer hovedsaklig ved kjøring i lange oppoverbakker på 4 gear, så tror nok mekanikeren har rett uten å være bombastisk på den påstanden."

 

Ok - for å være helt presis. Den "tikkende" lyden fra venstre side er merkbar, men ikke overstadig støyende, når jeg kjører. Den endrer ikke karakter når jeg svinger. Den blir høyere og mer markant jo sterkere jeg bremser ned.

 

Den høyre siden støyer mer jo lenger jeg svinger til høyre. Den består egentlig av 2 lyder. Den høyeste - mest markante - som beskrevet i innlegget innledningvis kommer når jeg begynner å svinge til høyre, og øker i styrke jo lenger jeg svinger til høyre.

Når jeg har svingt rattet helt til høyre, og kjører med bilen i denne posisjonen, så kommer det ofte en annen type lyd. Det høres da ut som om to gummideler gnisser mot hverandre. Denne lyden kommer altså kun i helt, eller tilnærmet helt, ytterposisjon på høyre sving.

 

Mekanikeren mente at det såkalte defekte lageret i girkassen henspilte på lyden fra høyre hjul, men ikke fra venstre. Jeg merker også at når jeg trør i clutchen mens jeg svinger til høyre, så avtar lyden, og av og til forsvinner den helt.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg normalt sett ikke forventet ulyd ved hjulet hvis kassa var defekt!

 

Foreslår at du jekker opp bilen og gjør følgende:

 

1. Ta tak i for- og bakkant av dekket og sving det noen mm med hendene, kjenn etter om det slakker.

 

2. Om du har mulighet å løfte begge sider av bilen kan du rotere hjulene og høre etter ulyder.

 

3. Ta av hjulet og kjenn på/se etter om caliperen sitter fast

 

4. Se etter unormal slitasje på bremseskive, kontroller tykkelsen på klossene.

 

Gjenta for andre siden.

 

Hvis du ikke finner noe feil ved denne sjekken kan vi begynne å snakke om kasse.

 

HUSK: ikke jobb under bil som står på jekk. Bruk støttebukker elns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...