Gå til innhold

hvilken distro? gentoo?


edahl

Anbefalte innlegg

heisann.

jeg står å lurer på diverse distroer... SuSE, gentoo og slackware.

både med gentoo og slackware har jeg noen til å hjelpe meg med ati 3d akkslerasjon, noe som gjør hverdagen min veldig mye bedre.

 

det jeg synes virker attraktivt med gentoo er emerge-funksjonen som laster ned og installerer programmer for meg helt automatisk, noe som absolutt er et pluss, ettersom jeg er en skikkelig n00b som ikke klarer det selv :p (klarer bare å håndtere plaine RPM filer som det ikke er noe hokus pokus med i susen som jeg har nå. jeg har ikke kunnskap til å gjøre noe mer :p(fikk noen instruksjoner av lærern min nå, men jeg har ikke fått prøvd dem enda))

 

ettersom jeg har noen til å hjelpe meg med installasjonen til gentoo, så er ikke det noe problem for meg heller (hørt at det er ganskje vrient)

 

i mine øyne, peker alt på at gentoo er den rette distroen for meg, men jeg vil gjerne vite hva dere synes om den. evt. også om de 2 andre, og kanskje foreslå noen andre distroer, evt. hvorfor/hvorfor ikke den og den distroen osv.

 

takk for hjelpen,

eivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann.

jeg står å lurer på diverse distroer... SuSE, gentoo og slackware.

både med gentoo og slackware har jeg noen til å hjelpe meg med ati 3d akkslerasjon, noe som gjør hverdagen min veldig mye bedre.

 

det jeg synes virker attraktivt med gentoo er emerge-funksjonen som laster ned og installerer programmer for meg helt automatisk, noe som absolutt er et pluss, ettersom jeg er en skikkelig n00b som ikke klarer det selv :p (klarer bare å håndtere plaine RPM filer som det ikke er noe hokus pokus med i susen som jeg har nå. jeg har ikke kunnskap til å gjøre noe mer :p(fikk noen instruksjoner av lærern min nå, men jeg har ikke fått prøvd dem enda))

 

ettersom jeg har noen til å hjelpe meg med installasjonen til gentoo, så er ikke det noe problem for meg heller (hørt at det er ganskje vrient)

 

i mine øyne, peker alt på at gentoo er den rette distroen for meg, men jeg vil gjerne vite hva dere synes om den. evt. også om de 2 andre, og kanskje foreslå noen andre distroer, evt. hvorfor/hvorfor ikke den og den distroen osv.

 

takk for hjelpen,

eivind

Du er "n00" (jeg liker ikke helt det ordet),og du har planer om å starte med gentoo? Ser at du har brukt SuSe litt, hva med å bruke den litt til, sett deg litt inn i hvordan *unix fungerer, så kan du gå videre til slackware/gentoo osv.

 

Gentoo krever mye lesing, og en haug av tålmodighet, her er det snakk om å bygge opp alt fra scratch. Lykke til uansett hva du velger, men var jeg deg ville jeg blitt litt bedre kjent med linux før du begir deg ut på gentoo.

Lenke til kommentar

Har du tid: Prøv gentoo. Det vil gi deg både kunnskap og hår på brystet i samme vending. Men du bør ha nett tilgjengelig, og da mener jeg ikke modem og telefonlinje. (Husk 'modprobe ide-disk' om du ikke får kontakt med HD'er under installering. Kjent problem med siste versjon.)

 

Vil du ha noe som installerer seg selv, prøv Mandrake eller Fedora. (Jeg har best erfaringer med Mandrake av disse.)

Lenke til kommentar

At Gentoo er vanskelig å installere er, etter mitt syn, svært overdrevet. Ja, det følger riktignok ikke med et fancy GUI, men dersom du har manualen som ligger på www.gentoo.org så er det rene plankekjøringen. Steg for steg fra start til mål. For mitt vedkommende var det enklere å installere Gentoo enn Slackware. -Bruker i dag Gentoo....

Lenke til kommentar
At Gentoo er vanskelig å installere er, etter mitt syn, svært overdrevet. Ja, det følger riktignok ikke med et fancy GUI, men dersom du har manualen som ligger på www.gentoo.org så er det rene plankekjøringen. Steg for steg fra start til mål. For mitt vedkommende var det enklere å installere Gentoo enn Slackware. -Bruker i dag Gentoo....

Hvor lett manualen er å lese kommer veldig an på hvor mye erfaring man har.

 

Selv har jeg en del erfaring, men strevde litt med å få oversikt over emerge og pakkesystemet. Desuten hadde jeg enkelte problemer som var uforutsette, og dermed ikke tett opp i dokumentasjonen. For eksempel måtte jeg selv modprobe ide-disk, noe som ikke sier seg selv. Og X måtte jeg styre litt med for å kjøre i riktig oppløsning og frekvens.

 

Det er også en del etterkonfigurasjon som må til. Ting som flere pålogginger ala Win XP, forwarding av X ovver ssh, mounting av windoewspartisjoner, velge rett window manager etc.

 

Så jeg vil gjenta meg selv -- Har man tid bør man prøve gentoo. Det er absolutt lærerikt, og man får et system som er godt tilpasset sitt behov, og man får et oversiktlig system man har god kontroll over.

Lenke til kommentar

*shameless debian plug*

Debian, eller kanskje den nye (ubutu?) debian baserte distro'en.

 

apt+synaptic må jo være drømmen for en nybegynner.

 

Pluss du lærer vel like mye fra debian som gentoo og slack.

 

Men det er smak og behag :) Hvis du virkelig vil, ta en gammel maskin, og test hver distro der i en måned. Choose the one you like

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...