Gå til innhold

Bytte vifte i xbox?


Mazeking

Anbefalte innlegg

Originalvifta som sitter i en xbox er vistnok av den billigste typen. Fælt støyer den også. Har lest at bytte av denne til en litt mer skikkelig modell skal redusere støynivået betrakelig i xbox'en. Er det noen her som har byttet vifte og har noen anbefalinger på hva som funker, ikke funker?

 

Hadde jo vært greit å få noen som kunne passe inn der den origianle vifta står, hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan bekrefte at jeg vertfall har 70 mm bak i min, men det er ikke en helt standard kvadratisk vifteramme med 4 skru hull i kantene, er festet på en spesiell måte. Må nok litt modding til for å bytte den. Men tror selve strømledningen er av den vanlige typen...

Så har jeg nok det jeg også. Er det mulig å få tak i 70 mm vifte her i landet? Er det evt noen utenlandske webshopper som har slikt? Hadde vært artig å prøvd å få bytta den. Ser at det er en smal sak å kutte litt i plastplata som harddisken er festet til med en liten sag kunne man skjære et hull på 70 x 25 mm og unngå å røre festene til disken og vifta vil da passe bra så vidt jeg kan se.

 

Får måle litt i kveld igjen og se om jeg tenker riktig. Veit ikke helt hva jeg skal skjære med da. tror ikke jeg skal løs med vedsaga på den kanskje. :!: Har vel en liten baufil et eller annet sted. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med å hive på en rheostat eller en motstand og se hva som skjer med temperaturene?

Kan du forklare litt nærmere om dette? Er det noe som skal festes et eller annet sted på strømkablene mellom vifte og motherboard for å regulere volt derav hastighet på vifta?

 

Noen tips eller linker til hvordan man gjør dette og hva man trenger av deler?

Lenke til kommentar

Få tak i overgang fra strømtilførsel på HDD til 3 pins viftekontakt. I tillegg plasserer man en zalman spenningsregulator mellom denne og en 70 mm titan vifte.

 

Du kan bruke en 80 mm vifte men da må det mekkes med dremmel. Jeg fikk ikke viften til å funke når jeg brukte kontakten på HK'et, derfor må man bruke overgang fra HDD støm til 3 pins vifte kontakt.

 

Dette er etter min mening den mest optimale løsningen når det kjøling av xbox. Hvis en spiller kan en kjøre viften på full hastighet, men hvis en bare ser på film eller hører på musikk kan en køre viften på min. hastighet. Dvs. under 20 dB (ikke hørbart)

 

;)

Endret av autoing
Lenke til kommentar

Jeg kjente en som først skulle prøve å sette in en 70mm vifte og han sa den ikke passa uten tilpasning så han tok like så greit frem dremmelen og satte inn en 80mm istedet.

 

Har selv v1.0 og har selv noen overhengene planer om å bytte ut vifte og å sette på en passiv kjøler istedet for den dritten som er der. Har hittil ikke fåtr gjort noe med det men hadde planer om å gjøre det neste uke... akkureat nå er jeg lasset over med arbeid i forbindelse med universitet at jeg ikke har tid til den slags :thumbdown:

 

Det du nevner med viften så er det jo samme kontaktypen da ihvertfall på den 80mm jeg har gått til innkjøp av (ligget i skuffen en god stund nå :p), jeg fikk ihvertfall en 3 pins kontakt. Mener å huske at det var en 19dB papst vifte jeg har...

(Har hørt denne i en annen xbox og den er så stille at man skal høre veldig etter for å merke støyen...), når man da i tilleg har lyd på TV-en er det absolutt uhørbart...

 

Viften tror jeg man må feste med sånne strips til kabinettet men dette står det sikkert bruksanvsining for på internett!

Lenke til kommentar
Få tak i overgang fra strømtilførsel på HDD til 3 pins viftekontakt. I tillegg plasserer man en zalman spenningsregulator mellom denne og en 70 mm titan vifte.

 

Du kan bruke en 80 mm vifte men da må det mekkes med dremmel. Jeg fikk ikke viften til å funke når jeg brukte kontakten på HK'et, derfor må man bruke overgang fra HDD støm til 3 pins vifte kontakt.

 

Dette er etter min mening den mest optimale løsningen når det kjøling av xbox. Hvis en spiller kan en kjøre viften på full hastighet, men hvis en bare ser på film eller hører på musikk kan en køre viften på min. hastighet. Dvs. under 20 dB (ikke hørbart)

 

;)

Hvordan får du justert hastighet på vifta. Du mener man skal kjøpe kable som er 3 pins hk hunn strøm i ene enden og en hardisk strøm hann i andre enden? Er det slik at zahlman vifta har en hardisk hunn kabel til strøm?

 

Hvor i denne kjeden er det spenningsregultatoren skal inn? Kan du sende meg noen mer info om den? Har den noen form for skrujul eller lignende for å justere spenninga?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...