Gå til innhold

Stor IDE disk med lavt støynivå


simklave

Anbefalte innlegg

Forsøker å bygge meg en maskin som er så stille som mulig . Turen har nå kommet til valg av disk. Jeg er nødt til å ha en "vanlig" IDE disk og ikke S-ATA.

 

Det store spørsmålet er da støyniva på de store diskene. Vil helst ha en 160 - 300 gig disk, men her er altså støyen viktigst. Er det noen som vet med sikkerhet hvilke disker som gir fra seg minst støy? På noen disker rasler jo lesehodet som en hakkespett, mens på andre er det ganske så stille.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett lite innspill:

 

Er ikke dette med støynivå på harddisker overvurdert? Jeg bruker selv både Maxtor, WD og Seagate, og ingen av de harddisken overdøver lyden av kabinettvifter, cpuvifte, psuvifte og skjermkortvifte. Faktisk er de ikke hørbare før jeg legger øret helt inntil dem.

 

IBM/Hitachi derimot har en litt høyfrekvent skurrelyd når den arbeider, så det er kanskje ett merke jeg ville unngått.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er selv veldig opptatt av at pc'en bør støye minst mulig. Derfor har jeg brukt en del tid på finne ut av hvordan må løser dette. I mitt søk etter en stillegående pc har jeg funnet ut at Seagate sine Baracuda disker har et behagelig lydnivå. Jeg har i dag 3 disker fra Seagate som jeg er meget førnøyd med. Jeg vill ikke kalle dem lydløse, men at dem har et meget lavt lydnivå kan jeg skrive under på. Jeg sjekker selv alltid fakta arket til harddisken jeg skal kjøpe. Der ser jeg etter støynivået målt i Bel eller desibel. Sammenlign disse tallene på diskene du har tenkt å kjøpe. Lavest tall betyr lavest støy.

 

Mvh PWJ

Lenke til kommentar
Ett lite innspill:

 

Er ikke dette med støynivå på harddisker overvurdert? Jeg bruker selv både Maxtor, WD og Seagate, og ingen av de harddisken overdøver lyden av kabinettvifter, cpuvifte, psuvifte og skjermkortvifte. Faktisk er de ikke hørbare før jeg legger øret helt inntil dem.

 

IBM/Hitachi derimot har en litt høyfrekvent skurrelyd når den arbeider, så det er kanskje ett merke jeg ville unngått.

Har 5 disker i ett kab, og det bråker ganske mye, uten noen harddisker tilkoblet så er det nesten lydløst, har i tillegg støydempende matter, så det er langt fra overvurdert.

Lenke til kommentar

Det som plager meg mest med flere harddisker i et kabinett er ikke suselyden de lager, men vibrasjonene de gir fra seg. Hvis diskene sender fra seg ulike frekvenser, kan bord og gulv begynne å vibrere. De som har vært utsatt for dette vet at det kan støye ganske mye :no: For øyeblikket har jeg to harddisker på 200GB i kabinettet, en Seagate Barracuda 7200.7 og en Maxtor DiamondMAX 9. Disse fungerer svært godt sammen, og avgir ikke noe støy i form av vibrasjoner. Viftene i maskinen overdøver disse diskene ganske mye.

Lenke til kommentar
Det som plager meg mest med flere harddisker i et kabinett er ikke suselyden de lager, men vibrasjonene de gir fra seg. Hvis diskene sender fra seg ulike frekvenser, kan bord og gulv begynne å vibrere. De som har vært utsatt for dette vet at det kan støye ganske mye :no:

Eg skreiv akkurat eit langt innlegg om dette, men alt blei sletta:

Men eg kan skrive under på det du seier.

To eller fleire disker kan skape mykje støy, sjølv om dei er stillegåande: heile kabinettet kan begynne å "oscillere" pga. viberasjonene frå diskene.

 

Eg har to Barracuda V 120GB 7200rpm, som er lydlause når dei står å går i samme kabinett, men om eg putter ein Barracuda 7200.7 200GB (som også er lydlaus) sammen med dei, så er (omtrent) helvete laus. Pokkers aluminiumskabinett - alt vibrerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...