Gå til innhold

Rolig og rimelig pc.


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny pc.

 

Det skal være en stillegående pc med ytelse midt på treet(og dertil pris). Jeg skal bare ha kasse med innhold, det andre har jeg fra før. Nedenfor er de komponentene jeg vurderer (med ca.priser), men hvis noen mener jeg får mer for penga ved å velge noe annet så si i fra.

 

Særlig kabinettet er jeg i tvil om. Det burde da finnes et billigere alternativ som er ca. like stillegående?

 

For øvrig skal pc-en være til allround-bruk, dvs internett, tekstbehandling, litt spill og multimedia. Skal ikke klokke eller modde eller hva det nå heter alt sammen :)

 

Kabinett

 

Antec Sonata ca. 1300

 

Hovedkort

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754 K8T800, SATA/ATA, ca. 800 kr

 

Prosessor

AMD Athlon 64 3000+ ca. 1400

 

Minne

 

TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200 ca. 700

 

Harddisk

 

Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM ca 800 kroner

 

Skjermkort

 

PowerColor Radeon 9600XT 128MB ca 1200 kroner

 

cd-brenner

MSI CDRW 52x32x/52x ca. 250

 

Vifte

NorthQ Silent Ice II K8 CPU-Kjøler Socket 754/940, (19db) ca. 200 kroner

 

Heh med min hoderegning kom det opp i 6650 kroner.

 

Vil dette bli en stillegående pc og vil komponentene funke godt sammen? Er det noen som har erfaring med kabinettet?

 

På forhånd takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støykilder i en PC er somregel CPU vifte, 3D-kort vifte, Harddisker og strømforskyning.

 

De mest plagsome av disse er CPU kjøler, den du har valgt bør funke.

 

Maxtor harddisker har noe varierende rykte og omtale, ville heller satset på en

Seagate som er stillegående og veldig bra.

 

3D-kort kjøleren må du nesten bare vente å se hvor mye den bråker, det fins

utskiftbare kjølere som skal være stillegående.

 

De fleste strømforskyninger har en ganske stor vifte eller to som går på medium hastighet, de bruker ikke å bråke så mye, men det bør være oppgitt i teknisk beskrivelse hvor mye støy de gir fra seg.

 

Skal du se DVD filmer på PC er det også en fordel å ha en spiller/brenner som ikke høres ut som en F-16 med afterburneren på

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

For det første - unngå TwinMos på KT800 chipset. Jeg vet at det fungerer greit for mange, men igjen er det altfor mange som har problemer med den kombinasjonen. Gå heller for Corsair Value Select eller lignende som ligger i samme prisklasse.

 

Når det gjelder hovedkortet vil jeg på det sterkeste anbefale Abit KV8 Pro 1.1 i den prisklassen du ønsker. Når du starter maskinen og går inn i bios så vil du skjønne hvorfor - her oser det klasse. AGP/PCI lock, DDR lock, overklokking fra windows etc. etc. Kortet mangler desverre firewire, så hvis dette er ett 'must' så er det nok ikke det beste valget.

 

Ellers synes jeg det ser meget bra ut. Hadde nok kanskje vurdert denne kjøleren siden du vil ha det så lydløst som mulig:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302755&cks=PRL

 

Viftestyring for kabinettvifter o.l er heller ikke så dumt hvis du satser på lydløst system. Hjalp ihvertfall betraktelig på mitt ThermalTake Tsunami Dream kabinett. F.eks denne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120131&cks=PRL

 

Det var bare noen forslag og idéer. Uansett - lykke til med ny PC.

Lenke til kommentar
Særlig kabinettet er jeg i tvil om. Det burde da finnes et billigere alternativ som er ca. like stillegående?

Jepp, dette skal være minst like stille.

 

Antec 3700BQE (hovedkort.no)

 

Men jeg tror ikke kabinettet kommer med noen form for viftestyring. Pass på at du har en måte å regulere farten til kabinettvifta på. Så å si alle 12 cm vifter er bråkete på 12V. Du kan f.eks. kjøpe en Zalman Fanmate (ca. 40 kr).

 

Jeg vil også sterkt anbefale vifteløst skjermkort. Eventuelt kan du selv montere en stille kjøler på skjermkortet.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for en AMD64 3200+ prosessor, denne koster kun 300 kr ekstra hos komplett i forhold til 3000+ prosessoren og gir dermed en god del mer ytelse for pengene en 3000+.

Altså, det med at det er verdt 300 kr ekstra, er bare tull. Det er omtrent ikke merbart, bortsett fra noen flere poeng i diverse benchmarks osv. Hold deg til 3000+`en du, en fin og fornuftig prosessor. Bruk heller pengene på bedre minne!

 

Edit: Glemte å legge til at du og burde kjøpe nForce3 hovedkort, basert på 250 brikkesettet!

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

Angående kabinett: Dette var pcutstyr.no sin anbefaling:

 

Hei.

 

Vi anbefaler deg å kjøpe et kabinett uten PSU og heller kjøpe et stillegående i tillegg.

Kan da foreslå følgende:

 

219519 NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA På lager

50+ 368,00

10123 Q-Tec Midi tower ATX TL-MD2, Silver Transparent, uten strømforsyning

 

Strømforsyninga så jo grei ut, billig også. Kabinettet fant jeg ikke noe bilde av, men det var iallfall rimelig. Er det vanskelig å sette i strømforsyning?

Og hva er "galt" med det hovedkortet jeg satt opp?

Lenke til kommentar
Hovedkortet du satte opp er ikke av det mest stabile.

Et nforce3 hovedkort er å foretrekke.

Har du noen forslag? Pris ikke over 1000 kroner. Det bør ha netteverkskort, Lydkort, Støtte for S-ata, oversiktlig bios, firewire og usb 2.0 etc.

 

Enig i at Aopen Kabinettene generelt er bra, men er vel ikke så lett å få tak i de uten psu?

Endret av Hestkåre
Lenke til kommentar

Her er iallfall mitt forslag fra Komplett.no:

 

NEC DVD recorder ND-3500A IDE (Dual layer) 695 kr

 

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, Tray 1170kr

 

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 879kr

 

EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB 865 kr

 

Silverstone SST-TJ05B-T Miditower Sort Aluminium 1395 kr

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 120mm Fan 12-17dBA 377.64kr

 

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP 1249kr

 

NorthQ Silent Ice II K8 CPU-Kjøler Socket 754/940 (19db) 219kr

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB CL 2.5 819kr

 

Totalt: 7268.64kr

 

Denna pcn bør funke helt fint. Har du råd til det går du selvfølgelig litt opp på prosessor.

 

Kabinettet har 2 120mm vifter medfølgende. Vet ikke støynivået på disse, men en enkel modifikasjon hvis de støyer er å få de til å gå på 5V eller 7V. Kan komme tilbake til dette hvis du ikke vet hvordan det gjøres. 120mm vifter = stille, men god kjøling!

Strømforsyninga er også noe av det stilleste du får (som er luftkjølt). Den koster lite, og jeg tror den skal holde til oppsettet.

 

Jeg har samme skjermkort selv, og jeg hører det ikke. Har også overklokka det, fortsatt lydløst.

 

Harddisken er visst noe av det stilleste man får på markedet i dag.

Lenke til kommentar
Hovedkortet du satte opp er ikke av det mest stabile.

Et nforce3 hovedkort er å foretrekke.

Har du noen forslag? Pris ikke over 1000 kroner. Det bør ha netteverkskort, Lydkort, Støtte for S-ata, oversiktlig bios, firewire og usb 2.0 etc.

 

Enig i at Aopen Kabinettene generelt er bra, men er vel ikke så lett å få tak i de uten psu?

En av disse 2: http://produkt.hardware.no/vis_kategori.ph...25&submit=S%F8k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...