Gå til innhold

Fra video til PC. - Dårlig forklart.


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

vel mulig dette er feilpost, men da ber jeg en moderator eller noe slikt om å flytte den.

Også forklarer jeg nok dette på en nokså teit måte, men jeg skal prøve å så godt jeg kan.

 

Pappa og noen venner laget en film for et par gode år tilbake i tid, og nå vil de ha filmen inn på pc så de kan redigere den og brenne den ut igjen på en CD plate.

 

Filmen ble filmet på en "orginal" kasett, er ikke sikker på hva det heter siden jeg har minimale kunnskaper om video, men det er vel en DV kasett eller noeslikt.

Kasetten er vel hakket større enn Mini DV, derfor gikk jeg utifra at det er en DV kasett.

 

Jeg har ikke filmen liggende her nå, men jeg får den i posten i løpet av morgen dagen eller noe slikt.

Problemet er at den filmen skal inn på pc'en for å deretter redigeres.

Redigeringen er ikke noe problem, for det har jeg vært borti før.

 

Jeg har en vanlig videokasett som det er muligheter til å putte inn den DV kasetten i, slik at den kan bli spilt av via videospilleren.

 

Men hvilken utstyr trenger jeg for å få videoen inn på pc'en?

Jeg har igrunn ikke så alt for mye peiling på dette, som du sikkert skjønner.

 

Nok engang unnskylder jeg den dårlige måten jeg forklarte dette på, og håper dere skjønner hva jeg vil, altså ha videoen inn på pc'en.

 

Er ubeskrivelig takknemmelig for alle svar.

Med vennelig hilsen

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VIDEO TIL PC

 

For meg høres det ut som om at du antakeligvis sitter med en Hi8 eller D8 (Digital 8) type tape, og at du har en tape-adapter for avspilling i VHS-spiller.

 

Dette gir deg to muligheter;

 

Hvis du kan spille av filmen i videospilleren din, så kan du f.eks kjøpe et TV-kort og sende videosignalet rett inn på PC'en via antenneledningen. Du kan da ta opp rett i f.eks DVD-format , Super-VideoCD-format eller VideoCD-format.

 

Anbefaler i så fall Pinnacle PCTV Rave, som koster kr. 400-500,- på Elkjøp. Denne pakken har standard opptaksformater som nevnt over, så det er bare å trykke Play på videospilleren og "record" i programvaren og du får f.eks en DVD-klar film på PC'en din.

 

Alternativt, hvis du skal redigere filmen når den er kopiert over til PC'en, vil jeg anbefale deg å spille av filmen via et Digital-8 kamera med FireWire eller evt. koble videokameraet du har via et mini-DV kamera og via FireWire til PC. Du vil da få lagret DV Type 1 eller DV Type 2 film rett på PC'en, og disse filene er fine å jobbe med når du skal redigere (Det er ikke så bra å redigere video som allerede har DVD-format).

 

:thumbup:

 

 

DV123

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...