Gå til innhold

K7 Triton GA-7VKMP- CPU og Minne


hauard

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til valg av ny CPU og nytt/mer minne til mitt HK. Sitter her mens jeg skriver med manual i fanget, og CPU og minne ved siden av meg. CPU'en er en AMD Athlon xp1500+ 1,3gHz, og minnet er av typen DDR-DIMM 333mHz 256 MB PC2700. Det jeg sliter litt med og forstå er at i manualen står det at HK støtter CPU på over 1,4 gHz og minne PC1600 og PC2100. Dette kan vel ikke være rett, eller? Ellers er det valget av CPU og minne. Har en AMD Athlon xp2600+ på hånden. Kan HK støtte dette? Ellers er det valg av minnet. Støtter HK PC3200? En kamerat av meg påstår at HK gjør dette. Jeg er i tvil. Tenker litt på om jeg skal kjøpe en 512 brikke, eller ta vekk den på 256 og kjøpe 2 x 512. Ellers er jeg usikker på om jeg kjøper den på 512 MB PC3200, vil da HK klare dette siden jeg da vil få 2 brikker på PC2700 og PC3200? Trenger seriøs hjelp :) Kan også svare på mail: [email protected] Takk for all evt. hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er følgende rett oppfattet:

Gammelt HK socket A , manual tilsier støtte for CPU 1400+ og minne ddr 2100 ?

Gammel CPU socket A , Athlon XP-1500/1,3.. ; kanskje en Palomino ?

Gammel minne-brikke ddr 333/2700 , 256 MB ?

Når jeg skriver gammel så er vel ikke det helt korrekt .

Den hardware du sitter med vil nok passe godt sammen .

Det er rett nok litt lite minne.

Men på den annen side tåler minnet høyere hastigheter enn både CPU og HK.

Verdien av det du sitter med og prisen på f.eks. mer minne tilsier at du er best tjent med å bruke det du har slik det er i dag.

Det vil ikke være veldig mye å hente på en oppgradering.

Har jeg tolket deg feil , får du forklare litt mer og utdype problemstilligenen.

Lenke til kommentar

Får satse på at jeg oppfattet deg riktig "hauard".

Dersom PC'en du har i dag fungerer vil ikke jeg råde deg til å bruke penger på en oppgradering.

Får du en AMD Athlon XP 2600/266 Thoroughbred med kjøler og propell til max 1/2 pris (3til400) og finner en 512/3200 minne-brikke slik at du i sum ikke kommer over Kr. 1000,- , kan du selv vurdere en oppgradering.

Dette vil gi en god ytelsesøkning , men det er likevel et stykke opp til dagens nivå .

3200/400 og 2700/333 side om side på et 266 HK vil sikkert gå bra.

Cpu'en du nevnte ser ut til å være støttet av ditt HK , muligens må du oppgradere bios.

Du sitter da tilbake med din gamle CPU uten bruksverdi.

Kan ikke garantere at du får denne oppgradering i land , men sansynligheten er stor.

Lenke til kommentar
Er følgende rett oppfattet:

Gammelt HK socket A , manual tilsier støtte for CPU 1400+ og minne ddr 2100 ?

Gammel CPU socket A , Athlon XP-1500/1,3.. ; kanskje en Palomino ?

Gammel minne-brikke ddr 333/2700 , 256 MB ?

Det stemmer det. Minne har kanskje en hastighet på 266mHz, men er ikke sikker. Står 333mHz på den så.. HK Socket A, manual tilsier støtte for CPU over 1,4ghZ, som vel er xp1800+ ? Det som står på er xp1500+. DDR333 (muligens 266)2700 256MB. Vurderer å kjøpe en AMD xp2600+, RAM er jeg mer usikker på, men har meget lyst på en 512 brikke PC3200 333mHz.

Lenke til kommentar

Minne/Ram:

266 = PC2100

333 = PC2700

400 = PC3200

Athlon XP Palomino og Thoroughbred kjører 266 .

Athlon XP Barton kjører 333 .

Ditt hovedkort støtter ikke høyere enn 266 .

Likevel kan du godt bruke minne/Ram bergnet for høyere hastigheter på ditt HK .

Men du kan ikke kjøre høyere hastighet på hovedkort enn det Ram og Cpu er beregnet for .

Kjører ditt HK 266 kan du bruke hvilket minne som helst fra og med PC2100 og opp , dersom sokkelen passer og det er ddr minne .

Dersom CPU'en du refererer til er en Barton (XP 2600/333) vil den sansynlighvis ikke kjøre på ditt HK .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...