Jump to content
Sign in to follow this  
bozoc

kordan få vekk xp

Recommended Posts

kan vel først si hva du skal, så er det enklere å gå derfra? om du bare skal ha vekk windows, kan du slette mappa via en annen PC, eller bruke en DOS bootdiskett og slette mappa.

mene da vis jeg sletter den fra en anna pc. så kommer

jo at jeg kan velge å boote fra den windowsen siden jeg skal ha i en anna hdd og da kommer det om jeg vil boote fra den windowsen. :hmm:

Viss jeg har forstått dette rett:

[filosofmode]

-Du har valget mellom flere OS i oppstarten og vil fjeren WINxp derfra?

[/filosofmode]

Viss dette er tilfelle så må du starte maskina med en oppstartsdiskett som inneholder fdisk.

og skrive

fdisk /mbr

Dette vil mest sansynlig ordne problemet.. (Sålenge dette er problemet da=)

-Ikke bruk dialektspråk eller SMS språk på forumet.

Hold deg til Bokmål eller Nynorsk i de neste innleggene du skriver her på forumet, slik at vi slipper missforståelser/utydeligheter.

Øh, ikke helt lett å forstå nøyaktig hva det er du forsøker å spørre oss om. Jeg foreslår at du stiller spørsmålet på norsk.

Det kan høres ut som om problemet ditt er at når du starter Windows får du opp en liste over tilgjengelige operativsystemer, og maskinen ber deg velge hvilket du vil boote fra. Er det dette som er problemet ditt? I så tilfelle gjør du så her:

Høyreklikk på My Computer og velg Properties. Velg Advanced, deretter trykker du på Settings under Startup and Recovery. I vinduet som da dukker opp klikker du på Edit-knappen. Du vil da kunne slette de linjene som angir operativsystemet du ikke vil boote. Hvis det bare er ett igjen, vil det automagisk bli default.