Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke bil-sub i stereoannlegget på rommet?


iver89

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en stor subwoofer for bil av naboen, og tenkte kanskje jeg kunne bruke denne til stereoannlegget på rommet mitt. Tenkte å finne ut hvordan jeg koblet den til på nettet, men det står ingenting på den, ikke noe modellnummer eller merke. Naboen viste heller ikke noe om den. Derfor tenkte jeg å spørre dere om hva de forskjellige inngangene er til.

 

For strøm er det tre kontakter; B+, REM, og GND. Gnd er vel jord, men hva er de to andre? Det er også to innganger for lyd. En hvor det står High Input, som er stereo, og en hvor det står Low Input, som er mono. Sikringen er orange, og på den står det 5, dvs 5 ampér?

 

Tenkte jeg kunne bruke en strømforsyning for PC til denne. Har en gammel AT PSU, som sier den gir 10A på +12V, det burde holde?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For strøm er det tre kontakter; B+, REM, og GND. Gnd er vel jord, men hva er de to andre? Det er også to innganger for lyd. En hvor det står High Input, som er stereo, og en hvor det står Low Input, som er mono. Sikringen er orange, og på den står det 5, dvs 5 ampér?

 

Tenkte jeg kunne bruke en strømforsyning for PC til denne. Har en gammel AT PSU, som sier den gir 10A på +12V, det burde holde?

 

Takk

REM er remote. Kabelen som går fra spiller til forsterker.

B+ er da mest sannsynlig strmøtilførsel fra batteriets + pol.

Går ut fra at dette er en aktiv sub siden den later til å ha innebygd forsterker.

Skal en konvertere strøm kreves litt bedre utstyr enn en PC strømforsyning, i tillegg til at invertere av god kvalitet somregel er svinedyre også.

 

Plukk ut elementet, les bak på magnete, ta gjerne et bilde eller tre, da blir alt mye enklere :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei, hvis sikringen på bassen er på 5amper så skal holde med PSU til 12v 10A.

En "dedikert" power supply til bil forsterker er "dyrere" fordi de skal gjerne kunne levere mye mer strøm (gjerne fra 10amp og oppover) og desutten skal den kunne "følge med" bass anslagene og ikke redusere hverken spenning eller strøm mengde ved belastning (her vil det også hjelpe med en kondis-men ikke mer enn 0.5 farad) og sist så er de justert til å levere ca. 13,8-14,5 volt. En vanlig PSU er beregnet til å levere 12v +- en hvis procent (5%?) siden en PC er en mer konstant og mindre krevende belastning. ++

mvh

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...