Gå til innhold

Onboard audio eller Audigy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville kjøpt meg et PCI lydkort fremfor det indigrerte. Etter min mening syns jeg de indigrerte lydkorta bruker mere av prosessoryterlsen og lager falsk lyd.

 

Hadde indigrert før og fikk kjøpt meg et Audigy 2 lydkort hørte med en gang at lyden ble klarere og mere pressis.

Spessielt diskanten var falsk!

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

helt uenig. Så lenge du overfører lyden digitalt (Optisk/coax) kommer du ikke til å høre NOEN forskjell på et 2000kr lydkort og det integrerte... en null og en ener KAN bare være en null og en ener ;)

 

EDIT: Vil legge til en ting: Du får best lydsignal ved å overføre lyden digitalt. Derfor ville jeg valgt dette uansett! (går ut ifra at din reciever har digital inngang...)

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
EDIT: Vil legge til en ting: Du får best lydsignal ved å overføre lyden digitalt. Derfor ville jeg valgt dette uansett! (går ut ifra at din reciever har digital inngang...)

Dette innebærer selvfølgelig at enheten du sender lyden til har en bedre DAC en den som sitter på lydkortet. Mest sannsynlig så er den det.

Lenke til kommentar
EDIT: Vil legge til en ting: Du får best lydsignal ved å overføre lyden digitalt. Derfor ville jeg valgt dette uansett! (går ut ifra at din reciever har digital inngang...)

Dette innebærer selvfølgelig at enheten du sender lyden til har en bedre DAC en den som sitter på lydkortet. Mest sannsynlig så er den det.

Jo, i de aller, aller fleste tilfeller er den det. Han sier også at han har en high-end reciever ;)

Lenke til kommentar

Jeg antar at mottakeren har digital inngang. I så fall trenger du et lydkort som overfører lyden bit-perfekt. Så vidt jeg vet klarer hverken Audigy eller de fleste integrerte lydkort dette. (Ja, det kan virke rart, men de endrer det digitale signalet.)

 

Jeg tror jeg vil anbefale de samme kortene som tintin77. Men nå er ikke jeg en stor ekspert.

Lenke til kommentar

hei,

takker for svar. planen er å bruke en optisk kabel (må ha 8 m kabel og coax leveres ikke i en slik lengde, har ikke funnet det ihvertfall) fra PC til Denons toppspiller. Den har alt av tenkelig inn og utganger. Kjører dette med Nautilus høytalere i surround.

Jeg innbilte meg at lyden ved optisk overføring blir behandlet av reciverens DAC og derfor ville det være unødvendig å bruke penger på de foreslåtte lydkort.

Tror Xvani har endel rett i det han sier.

Jeg tror jeg forsøker optisk ut fra onboard, om misfornøyd så får jeg teste ut korta dere anbefalte og vil da komme tilbake med erfaringer.

 

Venter på kabinett som ikke kommer før i oktober, ahhh, orker snart ikke vente lengre :no:

Lenke til kommentar
Du kan lage deg en coax som er lang nok. Jeg har gjort det og det funker utmerket. På den annen side så spørs det om en sånn kabel er av høy nok kvalitet til å matche resten av annlegget ditt!

Som sagt er ikke kabelkvaliteten avgjørende... Signalet sendes DIGITALT, dvs det er NULL forskjell på kvaliteten. Eneste som kan være forskjell er skjermingen, men denne er som regel bra nok allikevel.

 

Her kan du kjøpe billig 10m Coax

 

Den beste kvaliteten får du faktisk ved å lage kabelen selv, ved bruk av f.eks en antenneledning (tror det må være 75Ohm her, ihvertfall på bilde...) og å kjøpe to RCA kontakter. Må loddes på.

 

Angående Coax vs Optisk kabel:

Alt under en viss lengde (1000m, 2000m?) Oppleves som likt. Noen mener de hører forskjell, men i teorien skal det ikke være det. Optisk kabel skal være bedre på lengre strekk - i teorien.

Personlig foretrekker jeg Coax, fordi dette tåler en DEL mer juling enn Optisk.

 

Spørsmål til de som mener at lyden resamples:

Denne lydbrikken har blitt rost opp i skyene, jeg har svært liten tro på at disse brikkene resampler et DIGITALT lydsignal. Kilder?

 

Enten du velger optisk/coax kabel eller internt/eksternt lydkort blir du fornøyd. Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge i det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...