Gå til innhold

bruk av "mod chip" på Playstation 2 - lovlig?


tejas

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette stedet å spørre om dette, men jeg trenger et svar.

 

Greia er den at jeg driver en ungdomsklubb på sørlandet, hvor spilling på PS2 er en av de aktivitetene som blir mest brukt. Problemet er at spillene vi kjøper inn blir ødelagt etter bare noen ukers bruk. Tenåringer er som kjent ikke hysterisk forsiktige med ting de ikke eier selv...

 

Jeg har IKKE tenkt å bruke dette til å kjøre piratkopier etc, men for økonomien sin del hadde det vært kjempefint om vi kunne ta kopi av originalen vi har og dermed spare originalen for en tidlig destruksjon.

 

Da jeg ikke vet om dette er lovlig, eller hvor jeg ev. kan få gjort en slik modifisering er jeg taknemlig for eventuelle anbefalinger/frarådinger dere måtte ha.

 

På forhånd takk

Mvh

Tejas

 

ps. hvis moderatorene mener jeg bryter noen regler her, så si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modchipper og kopierte spill er heller tvilsomt når det gjelder lovlighet. Si til tenåringene at hvis de ødelegger spillene, så har de ikke lengre noe å spille. Jeg har sett det funke hos en fireåring og en femåring. (Tazmanian devils. :D)De har ikke ødelagt ett eneste spill siden spyro3. (Som også var det FØRSTE de ødela.)

 

Jeg tror forøvrig at hvis du tar med deg en ødelagt disc til butikken, så kan du få en ny en mot en liten portoavgift. Pluss at sliping og polering av discen funker fint helt til plasten blir for tynnslitt.

 

Uansett tror jeg neppe noen her på forumet får lov av moderatorene å peke i retning modchipinformasjon. Så du får søke selv.

Lenke til kommentar

Vi har forsøkt å være strenge med spilletilgang. Det i retningen av "ødelegger du får du ikke spille mer", men over tid fungerer det ikke. En ting er å gjøre det i egen familie, men med 40 - 50 testosteronsprengte tenåringer blir det ikke like lett. De få som ikke respekterer dette ødelegger jo for alle. Resultatet av å fjerne PS2'ene helt blir at mange ikke kommer og det er jo motsatt av det vi ønsker...

 

Forstår jeg deg rett at det ikke er lovlig å gjøre endringer på en vare man har kjøpt og betalt? (en ting er at garantien forsvinner, den er jeg med på).

 

Er det ikke også slik at man har lov til å ta backup av filmer/spill man har kjøpt? Mener det ble en del diskusjon rundt dette i "dvdJon" saken.

Lenke til kommentar

Det har vært mye blest rundt dette temaet, og i flere land har privatpersoner vunnet rettsaker mot sony, nettop pga det du sier, at personen som eier konsollen kan gjøre som en vil med den.

 

Modchipper som inneholder modifiserte versjoner av produsentens software/firmware, er HELT ulovlig, pga copyright. Det kan i allefall ikke diskuteres.

 

Backup av discer er vel lovlig såvidt jeg vet, men om en må bryte en annen lov for å få kopien til å virke så blir vel hele poenget litt borte med tanke på konsoller.

 

Men om du er bekymret over lovlydighet burde du også sjekke ut om spilling på din klubb regnes som "offentlig fremvisning", siden dette ikke er lov med privatkjøpte spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...