Gå til innhold

PCIe...verdt og vente på?


Machz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreløpig er det absulutt ingen forskjell mellom AGPx8 og PCIe x16. Er så vidt det er noe forskjell mellom AGPx4 og x8, så behovet for PCIe for grafikk er for øyeblikket der, men andre I/O enheter som SCSI, Gigebit Ethernet og SATA RAID vil kunne dra nytte av den økte båndbredden.

 

For servere kommer iallefall slike kontrollere til å benytte PCIe x4 og/eller PCIe x8 kort.

 

Edit: En fordel med grafikk er jo muligheten som kommer med å ha to grfikkort som jobber parallellt (nVidia SLI) både VIA og nVidia kommer med chipset som støtter SLI

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Man glemmer at PCIe 16x også kan levere 75W, det er jo absolutt en fordel på dagens størmhungrige skjermkort.

 

I tillegg er det mer interessant med PCIe på de andre slotene. Jeg kunne fint klart meg med AGP8x på skjermkortet men hatt PCIe 1-4x på de andre slotene. Det hadde vært perfekt for meg.

 

Den andre fordelen med PCIe som gjør det verdt å vente på er at man deler ikke båndbredden mellom alle kortene på samme måte som på PCI. Altså det er mye mer enn bare hastighet p2p vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Hmm, okay, kunne tenke meg noe sånt...

Men er det PCIe med tilhørende chipset som gjør at ytelsen mellom AGP8X og PCIe 16X er minimal(hvis noe i det hele tatt), eller er det skjermkortene som nå har kommet, som egentlig bare en en AGP8X med PCIe 16X interface?

 

Si det på en annen måte. Er det i det hele tatt noe vits i å kjøpe et PCIe 16X HK nå for grafikken sin del, eller er det like greit å bare gå for AGP og siste genrasjon grafikkort(les:GF6800GT/Ultra)?

Å kjøre SLI tror jeg ikke reellt vil være aktuelt siden det vil bli enormt dyrt, med mindre man ikke kan få bedre ytelse ved å kjøre to billige grafikkort sammen...

Lenke til kommentar

Nei det jeg egentlig sier er at for grafikk kort gir AGP mer enn nok ytelse, men for lite strøm(ikke at det er noe problem). En ting med AGP er høy latency, så på den måten kan kanskje PCIe for grafikk kort ha raskere tilgangstid, hvis det har noen betydning.

 

Men for min del. AGP8x er bra nok for skjermkort, men jeg ville gjerne hatt PCIe på de andre slotten istedenfor pga. bus og hastighetsfordelene det gir på andre IO kort som eks. SATA Raid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...