Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en

AMD Athlon XP-M 2400+ ( 266 MHz ) - L2 512 KB

prosessor på et

ABIT NF7-S

hovedkort med

OCZ Enhanced Latency Platinum Edition 512 MB x 1 - DIMM 184-PIN - PC3200

ram!

 

Også tenker jeg på litt overklokking..

 

kjører nå 191*11.5 = 2196 MHz

 

Jeg synes dette er ganske greit, men noen som har tips til meg? Jeg er ganske ny på dette med overklokking. Så det er klart det finnes bedre løsninger enn dette.

Noen har sagt at jeg bør prøve 200*10, men når jeg gjør dette så får jeg ikke bootet eller så forsvinner skjermbildet mitt.. Noen forslag?

 

Hvis det er mer informasjon dere trenger så si ifra da.

 

Edit: Grader ligger på 34°C

Endret av MiteS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette ser ut som et system som burde ha stort klokkepotensiale. Har du prøvd å stille opp kjernespenningen (Vcore)? Det gir deg stabilitet ved høyere hastighet, men på bekostning av høy temperatur, så pass for all del på å ha nok kjøling! Du skriver at temperaturen er 34° C. Hvis dette er load-temperatur (som er det mest relevante i denne sammenheng), har du all grunn til å være fornøyd! Men jeg regner nesten med at det er idle-temperatur, og det er i og for seg en helt ok idle-temperatur, men det hjelper lite hvis prosessoren kan smelte stål under load..

Jeg vil absolutt anbedfale at du leser Overklokking.no's 5-delte nybegynnerguide. Der får du mange gode tips. Lykke til! :)

Endret av Turbel
Lenke til kommentar

Turbel:

Takk for svar.. Jeg har lest hele den guiden du linket til, men kan ikke si jeg lærte så mye nytt. Det med kjøling er jo ganske grunnleggende.. Hvordan får jeg testet hva cpu'en ligger på ved full load? 34°C er når jeg spiller.. f.eks manhunt eller nfsu.. Det meste jeg har hatt er 38°C!

 

lollipop:

Takk for svar.. Jeg har enda ikke hatt tid til å reboote for og teste og sette mp til 12.5, men det burde vel være mulig og teste dette i windows? Kan det med fsb ihvertfall.

En kamerat ba meg bruke '8rdavcore.exe' Og jeg tror det virket, for når jeg satt fsb til 200 fikk jeg bluescreen.. Men jeg tar fortsatt imot tips til hvordan jeg skal overklokke dette!!

 

 

Burde vel klare og få minst 2.5GHz ut av dette? Har bra kabinett og cpu kjøling..

2stk 120mm vifter bak (suger luft ut) og en 120mm vifte foran som blåser frisk luft inn. Har også en enermax 92mm som hjelper til med å flytte luft ut av kabinettet. CPU kjøleren jeg har er en Thermaltake Silent Boost (Fant ikke Volcano 12, men denne hadde samme specs på komplett.no)

 

Skjermkortet er kanskje det som vil holde igjen mest her.. Geforce 4 MX 440 64MB

Crappy.. må kanskje byttes ut hvis jeg skal håpe på noen bra benchmark resultater!? Tenker det blir nytt etter jul.

 

Håper på flere svar her etterhvert.. siden dette er ett bra system til overklokking vil jeg gjerne få noen bra resultater..

Lenke til kommentar

Okei, så du mener at hvis jeg setter opp vcore på cpu vil jeg kunne kjøre 12*200?

Noe jeg stadig legger merke til er at det er en v2.0 av hovedkortet jeg har. Hva er forskjellene på det hovedkortet jeg har og v2.0?

 

Vil det hjelpe hvis jeg oppdaterer bios kanskje? Legger også merke til at cpu'en er "unknown". Hva er den beste/enkleste måten å oppdatere bios på?

Lenke til kommentar

versjon 2.0 utgaven av kortet ditt er bedre til å klokke

 

mene, i bios på samme plassen som du øker fsb, kan du også sette opp vcore, prøv å sett den opp til 1.65v-1.75v

 

og øk mp til 12,5 som det er foreslått

 

temperaturer er veldig bra, det er ikke noe problem føre du passerer 50 grader på cpu, og det er ikke farlig da heller, men det kan fort bli ustabilt

Lenke til kommentar
versjon 2.0 utgaven av kortet ditt er bedre til å klokke

Hvor mye bedre? Hvor merker jeg forskjellene?

 

Og en ting til.. kanskje jeg ikke får satt opp til 200fsb fordi hovedkortet ikke gjenkjenner cpu'en? Det står (som nevnt tidligere) at det er en Unknown CPU Type. Fikk noen tips om at jeg kan oppdatere bios'en og at dette ville kanskje løse problemet. Burde jeg gjøre dette uansett?

Lenke til kommentar

bios upgrades er lurt, husk å resete biosen når du har gjordt det

 

og det kan være fsb som stopper deg hvis du ikke har v2.0

de første nf7 korta var ikke spes bra på høye hastigheter

 

edit: du bruke komme opp imot ele rover 2500mhz med den cpu'en, men du må nok booste mp til 12,5-13 får å klare det. ikke vær redd for å øke volt på ram/cpu

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har NF7-S v1.1, AMD XP-M 2400+ (35W) og 256+512MB TwinMOS 3200 Ram.

 

Har ingen problemer med 200 MHz FSB i Dual Channel.

 

Multiplier 11 dvs 2,2 GHz.

Idle: ca 38-40

Load: ca 46

 

Vcore 1,55V

Standard volt på ram

Silent Breeze 462

 

Har kjørt stabilt 2,4 GHz, men måtte opp på 1,75V Vcore. Pga pinglete kjøling ble tempen noe høy. Kjører derfor på 2,2 GHz.

Lenke til kommentar

Der.. nå kjører jeg også 200fsb.. Det er en deilig følelse når ting endelig fungerer. Fant ut at det var en liten ting i bios kalt 'CPU Interface' Når denne er disablet tillater ikke biosen å kjøre overklokkede frekvenser elns :p Men så fort jeg enablet denne funket alt bra ;) La klokkingen begynne.. Men først må noen forklare meg hvordan Prime95 fungerer.

Lenke til kommentar
Du får mye bedre ytelse vis du klokker fsb, så vis du har god ram, så lønner det seg å klokke fsb framfor mp.

:yes:

 

økt fsb gir økt båndbredde på ram og ting blir behandlet raskere

mene du må jo sef ha et HK som klarer å klokke fsb og ha ram som klarer det også, det er derfor noen bare klokker MP, men fsb er alltid best å klokke

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

200*11.5 @ 1.7Vcore

 

2300MHz!! :D

 

41°C på full load og 30°C idle..

 

Primer fint i mange timer, men når jeg prøver å gå opp til 2.4GHz så klikker det og cpu'en stilles tilbake til 600MHz :\ Skjønner ikke helt det, har prøvd å øke både fsb og mp, men det virker som den ikke vil over 2.4.. Forslag? Tåler cpu'en at jeg øker volt enda litt til?

Lenke til kommentar

Ja. Jeg vil da tror at denne skal tåle opp mot 1,9V.

 

prøv 1,75 - 1,80 :thumbup:

 

Men hvordan får du valgt volten sånn?

 

Har samme kortet, men får kun valgt volt på en rar måte..

 

- 0% (Default)

+ 6%

+ 12%

+ 24%

 

Dere skjønner tegninga?

Kan liksom bare øke med disse alternativene... 24% blir altfor drastisk.. 12% går med god kjøling..

 

Hvordan får jeg sånn at jeg kan velge:

1,70

1,75

1,80

1,85

 

...osv.?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...