Gå til innhold

Problemer med oc. av CPU


Daehli

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjørt min p4 northwood 2.6GHz på 3.4GHz lenge(110% stabilt), helt til jeg bestemte meg for å legge inn ny BIOS for noen uker siden.

 

Nå vil den ikke lengre enn 2.83GHz, over det får jeg noe allá dette: DRAM timings is too tight.

 

- så den resetter CPU'n til 2.6GHz igjen...

 

Hva er det som har skjedd?

 

Jeg har et MSI 875P NEO-2 (v.1.x) - og boxed kjøling på CPUen.

 

Minnet er jeg ikke 100% sikker på, men det er 2x 512 - Twinmos - tror det er dette: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

Jeg er ikke sikker på hvilken BIOS jeg hadde fra før (Brukte Live-update), men la inn 2.2. Jeg har prøvd 1.4 (Den eldste jeg finner), 2.0, 2.1 og 2.2.

 

Klarer ikke å finne ut av det, og jeg begynner å bli litt frustrert.

 

btw: jeg kjørte på 3.3-5 med en CPU temp. på ca. 45-50grader under full load.

 

- takk for alle svar.

 

Mvh. Morten

Endret av Dasset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror problemet mitt ligger i DRAM timingsne...

 

Hva er egentlig standard? (Har alltid stått på auto, men nå klarer jeg ikke å klokke CPU'n med timings på auto)

 

Skal jeg sette timingsne opp for å få mer stabilitet når jeg klokker?

 

Bør jeg sette opp volten på minne og CPUen?

 

CPUen kjører på 1.525v, er ikke sikker på minnet...

 

Mvh. Morten.

Lenke til kommentar

standard er 2,5-3-3-8

 

ja du bør øke volten på minne og cpu om du skal klokke høyt. hvor mye cpu trenger er jeg ikke sikker på siden jeg bare bruker amd selv, men minnet klarer nok det meste du dytter i de, mine får 2,9v, og de hadde fått mer om hk klarte å gi det

 

edit: jeg heter også morten :D

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
standard er 2,5-3-3-8

 

ja du bør øke volten på minne og cpu om du skal klokke høyt. hvor mye cpu trenger er jeg ikke sikker på siden jeg bare bruker amd selv, men minnet klarer nok det meste du dytter i de, mine får 2,9v, og de hadde fått mer om hk klarte å gi det

 

edit: jeg heter også morten :D

ok, takk.

 

Men hvordan er det med timingene på minnet?

 

Skal jeg sette opp på 3-4-4-8 eller noe?

 

Jeg klarte faktisk å klokke litt høyere da jeg satte ned til 2-3-3-4

 

Jeg forstår ikke logikken; Skulle ikke det gi motsatt effekt siden timingsene var for tett? :roll:

Lenke til kommentar
jo egentlig....

 

mene har du økt volt på cpu og minne enda?

cpu kan du f.eks prøve med 0,05v av gangen

minne kan du bare maxe ut

ok, men jeg har ikke fått tid ennå. :whistle:

 

Blir litt overflod av skole, og kanskje ikke så mye OC av og til :blush:

 

Men hvis jeg setter opp volten på minnet, har jeg da noen mulighet til å kontrollere at jeg ikke skader dem? (For varme, o.l)

 

btw: posten sklir kanskje litt ut og over i overklokking av minne, men - har volten på minnet noe med hvilke timings jeg kan kjøre på? (Har forsatt problemer med for "tett" minne timing - så jeg ikke får overklokket CPUen)

 

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
En liten advarsel : vær ekstremt forsiktig med å øke volten til Cpu, Intel er ikke noe spesielt glad i høy volt...

hmm... Jeg merket det i sted, 1.6volt - Da ville den ikke starte mer :!: .

Det var bare å resette CMOS, så er den nok en gang klar for kamp.

 

Stemmer det at AMD godtar lettere høyere volt enn Intel baserte systemer? :cry:

 

[ikke noe AMD vs Intel] :w00t:

Lenke til kommentar

Ja det stemmer at Amd tåler volt bedre enn Intel så lenge den har tilstrekkelig med kjøling. Har blitt forklart hvorfor det er sånn, men siden jeg ikke husker den nøyaktig så står jeg over å forklare så at jeg ikke kommer med en feilaktig påstand ;)

 

Har i kortere perioder hatt opp til 2.1 Vcore på min Amd xp-m, funker fint ennå...

Lenke til kommentar
Ja det stemmer at Amd tåler volt bedre enn Intel så lenge den har tilstrekkelig med kjøling. Har blitt forklart hvorfor det er sånn, men siden jeg ikke husker den nøyaktig så står jeg over å forklare så at jeg ikke kommer med en feilaktig påstand ;)

 

Har i kortere perioder hatt opp til 2.1 Vcore på min Amd xp-m, funker fint ennå...

2.1volt :love:

 

Jeg har prøvd meg litt frem nå, klarer å overklokke til 3.2x GHz nå, men windows har en tendens til å ikke klare å boote :cry:

 

Den kan f.eks finne på å stoppe mens jeg ser den loade. (Fryse)

 

Så rebooter jeg, da kommer jeg kanskje inn i windows xp - har sp2, kan det være noe kødd med den? - det skjer bare hvis jeg overklokker. - som om det HKet eller HDen stopper opp.

 

uansett, da jeg satte 2.9volt på minnet, virket det som om det hadde samme effekt som å klokke CPUen.

 

btw: Jeg har ikke noen indikasjoner på at temperaturen noen gang nærmer seg 50grader selv ikke under load. Det meste jeg har observert er 40 grader på chipsettet og 37-38grader på CPUen.

 

Kan det være problemer med varme?

 

Noen som har hørt om at i875P har hatt problemer med OC? (Jeg kjører nå med nyeste BIOS, siden det ikke hadde noen effekt å bruke eldre - merkelig nok, ettersom det hele har begynnt å skje etter jeg oppdaterte.)

 

Jeg har ikke fått målt, men luften inne i kabinettet virker kald, samme da jeg tar på kabinettet. Virker kaldere enn rommtemperaturen - pga. god luftgjennomstrømmning.

 

CPUen går stabilt på 1.535volt (standard er 1.525?)

 

Finnes det noe program som kan klokke volt og hastighet (og timing) på CPU og minne inne i windows?

 

Finnes det noe program som kan teste om systemet kjører stabilt? (en slags crash test?)

 

mvh. Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...