Gå til innhold

Finner ikke grunnen til at PC`n er treig


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem med maskina en stund,den er merkelig treig.Jeg har P4 2Ghz og 768MB RAM,noe som skulle være ganske ålreit,men det har gradvis blitt treigere.Jeg har formattert og re-installert Windows XP,men det hjalp ingenting.

Jeg har en mistanke om hardwarefeil,selv om jeg ikke kan bekrefte dette.Særlig C-disken (IBM) oppfører seg merkelig.

 

Maskina sliter voldsomt med enkle oppgaver som f.eks. å åpne et program.Dette er veldig irriterende.Jeg har optimalisert systemet så godt som mulig,har fjernet unødvendige applikasjoner og er virus/spyware-fri.Kort sagt;alt skulle være perfekt nå.

 

Merk at dette er noe som gradvis har blitt verre.PC`n var kjapp og jobbet fint da jeg fikk den i mars i år.

 

Kan det være en fysisk feil,eller er det en bagatell jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye av hardwaren han kan "rive ut" for å sjekke tregheten i systemet? Å bytte skjermkortet f.eks har vel absolutt ingenting med det å gjøre? Men eventuelt så kan du koble ut cdrom/dvd spiller for å sjekke om de kanskje kødder med disken.

 

Hvis maskina de bruker veldig lang tid på å åpne et program, dvs at disken jobber unormalt mye, så virker det jo mest som om disken din begynner å ta kvelden. Ram kan jo være et problem, men lite trolig? test med 1 og 1 brikke for å se om noen av de kan lage krøll. Sjansen for det er vel lik 0, hvis du ikke nylig har snoket inne i maskinen. De bare står der de, har de virket i 2 år, så ville jeg tro at de ikke tar kvelden med 1 gang :) (det er selvsagt ikke 100% sikkert).

 

Siden du har en IBM disk, noe som ikke blir produsert mer (er vel hitatchi som har overtatt?), så kan jo det tyde på at noe kan være galt med den? Spesielt om den er den fryktlige GXP75 serien :no:

 

Om du har en snill venn som kanskje kan låne deg en disk som han vet virker. Test med den disken, se om det er noen forskjell :)

 

Jeg hadde prøvd følgende først:

 

1. Fjernet cdrom/dvd, sett om det ga utslag.

2. Om 1 ikke funker, test 1 og 1 rambrikke.

3. Om 1/2 ikke funker, lån en disk, se om det hjelper på hastigheten

 

Om ikke noe av det virker, post det her, så kanskje folk kan hjelpe deg videre...

 

Eventuelt så kan du kjøre en stress test på din maskin, se om det gir utslag :) Benchmark disken/ram etc.

 

Det eneste jeg kan komme på i farta..

 

edit: leifer

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...