Gå til innhold

Skal ha ny prosessor. Northwood vs. Prescott


GoodGoing

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal ha meg en ny prosessor og hadde egentlig tenkt med en P4 3,2 Ghz 800 Mhz fsb 512Kb L2, Northwood. Jeg hadde sett meg ut den fordi jeg har lest om diverse varme problemer med Prescott prosessorene. Tvilen meldte seg da jeg så at jeg kan få en Prescott 3,2Mhz 500,- billigere. Er det noen som erfaring med Prescott. Er det noen nytt ang. varmeutviklingen som jeg ikke har fått med meg?

 

Northwood eller Prescott?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prescott er kjappere, og utvikler mer varme, men det er egentlig ikke noe problem så lenge kjøleren som følger med er sånn noenlunde brukbar.

 

Northwood er kjapper på spill en prescott, i tillegg til at den er minst 10 grader kaldere ! (prescott = varm) og mange bugs

Endret av Valent
Lenke til kommentar
Ok, men må bare  til det der med varmen.. Hvorfor skal en dødelig bruker egentlig vite temperaturen når ting fungerer slik som det skal

 

måtte bare :!: av deg.

For det først så synker levetiden på de forskjellige komponentene i pc'en (skjermkort, harddisk osv)

Støyen økes betraktelig siden viftene *plutselig øker gjevnt opp når temp'en stiger.

For noen kan varmen også by på stabilitets problemer.

Lenke til kommentar
Prescott er kjappere, og utvikler mer varme, men det er egentlig ikke noe problem så lenge kjøleren som følger med er sånn noenlunde brukbar.

 

Northwood er kjapper på spill en prescott, i tillegg til at den er minst 10 grader kaldere ! (prescott = varm) og mange bugs

Har jo lyst til å se at du vil merke forskjell da :hmm:

Regner med at disse uttalelsene er basert på egne grundige tester , eller er det bare noe du har hørt :p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har jo lyst til å se at du vil merke forskjell da  :hmm:

Regner med at disse uttalelsene er basert på egne grundige tester , eller er det bare noe du har hørt  :p

Hei,

 

Du kan lese denne testen: Prescott vs Northwood fra Tom's.

En grundig og interessant test hvor også AMD'erne er med for sammenligning :thumbup:

 

Edit: Hvis man f.eks ser på LAME audio testen ser vi at 3,2 NW er 11 sek hurtigere end 3,2E Prescott på en enkelt låt - dette blir til ca. 100 sekunder på en hel CD - det er da vel merkbart det eller...?

 

PS. Har linket til den lidt opp forbi også!

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg har vært den "stolte" eier av en 3Ghz Prescott i ett par måneder. PCen har vært en god del mer ustabil etter at jeg gikk fra en 2,6 Northwood, sannsynligvis pga av varmeproblemer. Har brukt boxed kjølingen med AS5. Idle tempratur har lagt på rundt 60 grader, når jeg spillte var tempraturen ofte rundt 80 grader.

Casetemp har vært litt over 30 grader.

Har nå byttet ut boxed kjøleren med denne + denne viften

Da gikk idle ned til 48 etter et par dager, mens load ligger på 65 til 70 og PCen virker litt mer stabil.

Mitt råd, styr unna prescott om du ikke har ett ekstremventilert kabinett eller bruker annet enn luftkjøling.

Lenke til kommentar
Joda , men ser du på andre tester så er det motsatt . Litt feil å ta kun en enkelttest der den du vil skal være svakest er det og så glemme resten  :whistle:

Hei,

 

Ja ja! Jeg anser nu Tom's for at være den mest objektive 'testsite' fremdeles efter 9 år 'på banen'. (Tom's var den første hardwaresite på Nettet - da det ble offentligt tilgjenligt i 1995). De får al hardware direkte fra producenterne og ofte i 'beta' utgaver som ikke er sat i produktjon ennå).

 

En annen bra objektiv site er denne danske site (ikke reklame finansert), som jeg mener alle her på hw.no forummet ville ha gavn av å lese noen av siten's artikler. Mange av artiklerne avliver totalt en del myter og diverse påstulater, der florerer her på forummet.

Et bra eksempel er denne artikkel.

 

Men det er jo opp til folk selv å velge, hva de vil tro på da :thumbup:

(vil bare si, at man blir bedre til å 'velge' - jo eldre man blir)

 

Edit: PS: Jeg har vanligvis stor respekt for Snekker'n sine innlegg.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Har jo lyst til å se at du vil merke forskjell da  :hmm:

Regner med at disse uttalelsene er basert på egne grundige tester , eller er det bare noe du har hørt  :p

Hei,

 

Du kan lese denne testen: Prescott vs Northwood fra Tom's.

En grundig og interessant test hvor også AMD'erne er med for sammenligning :thumbup:

 

Edit: Hvis man f.eks ser på LAME audio testen ser vi at 3,2 NW er 11 sek hurtigere end 3,2E Prescott på en enkelt låt - dette blir til ca. 100 sekunder på en hel CD - det er da vel merkbart det eller...?

 

PS. Har linket til den lidt opp forbi også!

 

Mvh

Kimmer

Må si den LAME mp3 testen virker litt snodig. Hvis man studerer resultatene litt så er det en del underlige ting som bl.a at A64 3200+ er treigere enn A64 3000+ og at Athlon XP slår A64.

 

Testen er dessuten på en 178MB fil så vi snakker da om ca 40sek på en hel CD ikke 100sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...