Gå til innhold

4 Ram-sloter, 2 blåe 2 røde..?


Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Heisann...

Lurer egentlig bare på hvorfor jeg har 2 røde og 2 blåe sloter til ramen.. :hmm:

 

Å hvor mye kan jeg egentlig sette inn der før det blir alt for varmt?

(har to 256 brikker inne i de røde... har lyst på mer :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå.

Ikke nødvendigvis.

På Gigabyte K8NSNXP-939 skal man sette begge brikkene i enten den oransje eller den blå for å få dual-channel.

 

Men på de fleste (om ikke alle) Intel HK jeg har sett skal det være slik du beskrev.

er det intel så skal dem stå i 1-3slot dual.2-4dual.1-2 singel.3-4singel

Lenke til kommentar
Bør spørre noen andre for mer utfyllende forklaring. :)

oki..

Er det noen andre her da? :p

 

jeg aner ikke hvorfor jeg har 2blå 2rød slots

...men jeg vil gjerne vite det ;)

Sier du hvilket HK du har så hjelper det godt på.

 

Dual-channel vil si at det er to identiske minnekontrollere med hver sin minnekanal (channel) fra enten CPU'en (AMD64) eller NorthBridge (Intel og Athlon XP/Duron) til minnet. Dette gir en buss som er dobbelt så bred (128bit i forhold til 64 bit med én kontroller) og som i teorien skal øke minneytelsen med 100%.

 

På Intel's i865 og i875 (og i915 og i925 også) brikkesett får man ofte en ytelsesøkning på omtrent 20-30% ved bruk av dual-channel pga at Intel arkitekturen er så båndbreddeavhengig.

 

På både AMD64 og Athlon XP/Duron systemer har dual-channel lite innvirkning, både pga av at AMD's arkitektur er lite avhengig av mer båndbredde, og på Athlon XP/Duron systemer også pga at det der ikke er mer data å hente (FSB'en er på 400MHz, og minnehastigheten er på 400MHz, dvs ikke mer data å hente ved en "minnehastighet" (egentlig feil uttrykkelse) på "800MHz".

 

De to blå slottene er sannsynligvis channel A og de røde er sannsynligvis channel B.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Mhm..

:hmm:

"Slotsett" nr1 er merket DDR1 og DDR2...består av 1 blå 1 rød

"Slotsett" nr2 -------------DDR3-----DDR4--------------------------

 

umm.... kan legge ved bilde hvis det er til no hjelp....

(tar med mobilen :p )

Lenke til kommentar
Vanligvis skal like brikker stå i samme farge for å få dual channel. Enkle fargekoder for å gjøre det enkelt. Dvs at hvis du har 2 brikker skal disse i samme farge. Er sånn på Abit hovedkort, samt alle compaq\hp.

Da har jeg vel gjort det riktig med en brikke i hver av de to mørkeblå slotene, mens den lyseblå sloten står tom. Dette er med Athlon 1800+ og et Aopen nf2 ultra400. Burde kanskje byttet om på brikkene, så de ikke står i dual channel mode og sett på 3dmark om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Vanligvis skal like brikker stå i samme farge for å få dual channel. Enkle fargekoder for å gjøre det enkelt. Dvs at hvis du har 2 brikker skal disse i samme farge. Er sånn på Abit hovedkort, samt alle compaq\hp.

Da har jeg vel gjort det riktig med en brikke i hver av de to mørkeblå slotene, mens den lyseblå sloten står tom. Dette er med Athlon 1800+ og et Aopen nf2 ultra400. Burde kanskje byttet om på brikkene, så de ikke står i dual channel mode og sett på 3dmark om det gjør noen forskjell.

Jeg tror brikkene dine står i single-channel oppsett.

 

Det skal stå én i DIMM1 eller 2 og én i DIMM3. Jeg vil tro dette er én i mørkeblå og én i lyseblå. En god regel er å sette én i en av dem med minst mellomrom og én i den med mest mellomrom.

 

Du kan også laste ned CPU-Z og se om de står i dual eller single channel der (står forøvrig også i Post-Screen)

Lenke til kommentar

Takk for link. CPU-Z viste i hvert fall at brikkene stod riktig, så de går i dual. Når jeg kikket på timings til ram tenkte jeg også det må være artig å se om det blir noen forskjell på å stille dem ned litt.

Har jo 400MHz Kingston HyperX ram som kjøres på 266 for å være synkron med fsb, så da klarer de vel lavere timings?

Men prøvde dette en gang og da ble reset av cmos utveien. :ermm:

 

Nå kjører de på 2,5-3-3-7, 266MHz. Hva burde jeg prøve? Og må jeg stille spenningen? I så fall hvor mye?

Lenke til kommentar
Takk for link. CPU-Z viste i hvert fall at brikkene stod riktig, så de går i dual. Når jeg kikket på timings til ram tenkte jeg også det må være artig å se om det blir noen forskjell på å stille dem ned litt.

Har jo 400MHz Kingston HyperX ram som kjøres på 266 for å være synkron med fsb, så da klarer de vel lavere timings?

Men prøvde dette en gang og da ble reset av cmos utveien. :ermm:

 

Nå kjører de på 2,5-3-3-7, 266MHz. Hva burde jeg prøve? Og må jeg stille spenningen? I så fall hvor mye?

Ha vDimm på 2,6-2,7V og still ned til 2-3-2-11, hvis dette går kan du også prøve å stille ned til 2-2-2-11.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...