Gå til innhold

Systemet finner ikke diskene.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fikk et lite problem etter å ha oppgradert min datamaskin. Jeg bytta HK, CPU,skjermkort og Ram, samt satte inn en ny HD, SATA. Jeg innstalerte XP Pro på den nye SATA disken, det gikk smooth. Men da jeg koblet til de gamle diskene, så finner jeg ikke dem i "Min datamaskin". Derimot ser jeg dem i "Enhetsbehandling", og de er begge aktivert der.

 

Noen tips hvordan jeg kan fikse dette? Vet dette er et n00b spørsmål som jeg burde vite svaret på, men fikk litt jernteppe når jeg tenker på hvis alle familiebildene har gått ad undas! :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om du finner ett alternativ for å importere diskene. Det er en stund siden jeg surra med det, så jeg husker ikke helt hvor det er ;)

 

Jeg gjorde dette med W2K pro SP4, vet ikke om det er låst med andre OS. Dersom du har muligheten til det ville jeg sjekket i den andre OS installasjonen (om du fremdeles har den på en av de andre diskene?) og sørget for at diskene ikke er låst på noen måte (jeg aner ikke hvordan det gjøres i WXP da jeg aldri har kjørt XP over lengre tid...).

 

Edit: det er forskjell på hvor du høyreklikker i Disc management. Om du klikker der partisjonen skal være, får du andre valg enn om du klikker helt til Venstre (i den grå firkanten).

 

Sjekk også dropp-meny`en, under.... nm jeg fant det - den firkanten med disk-nr (disk0) skal være klikket på (så den er markert, noe den er når den er trykket ned) og deretter høyreklikk. Da får jeg opp Import Foreign disks som valg nr 2 fra toppen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jepp.. jeg har restartet mange ganger! Finner de i biosen, men bare ikke i Min datamaskin.

 

De gamle diskene er IDE, og de kjører ikke Raid. Den ene er NTFS og den andre er Fat32.

 

 

Edit:

 

Jeg skal prøve å konvertere den gamle Fat32 disken til dynamisk disk. Den har ikke så veldig mye som jeg er redd for å miste, så jeg tar sjansen på å teste dette :innocent:

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Har du filsystemet intakt fra den gamle disken?

Har du lagt inn noe nytt på den nye, som gjør at du ikke vil fortsette å kjøre det gamle OS?

 

Du kan jo enkelt kopiere filsystemet fra den gamle systemdisken til den nye SATA disken din dersom du har installert driverene til det nye utstyret i den gamle OS installasjonen. Seagate og WD har programmer som lar deg gjøre det på en enkel måte.

 

Jeg ville prøvd å laste den gamle installasjonen med den nye HW (la den boote fra den gamle Systemdisken).

 

NEIIIII Ikke konverter disken før du har partisjonen tilgjengelig, tror du bare gjør vondt verre!!! :scared:

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Filsystemet er intakt på den/de gamle diskene. Den med Fat32 kjører Win98, den med NTFS kjører XPPro.

 

EDIT:

Takk for all hjelp :) Jeg skal prøve de tipsene dere har gitt,, hvis ikke får jeg rive ut all ny hardware, og putte inn det gamle HK mm, for så å brenne ut filene på DVD.

 

Edit2:

 

Jeg har prøvd å boote med de gamle diskene, med det funker bare med Win98 disken. Hvis jeg gjør det med NTFS disken får jeg beskjed at den manglet NDLR elns.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Det kan være du må koble fra SATA disken når du prøver å laste XPpro. Da diskene vil være plassert i en annen rekkefølge på det nye kortet når SATA kontrolleren er aktivert eller har en disk tilkoblet (sjekk først uten disken og deretter deaktiver SATA kontrolleren i Bios for å se om du får lastet den gamle XPpro installasjonen).

 

Vil tro at dersom du setter diskene likt som de sto før så virker det.

 

Edit: får du lastet XPpro med SATA kontrolleren aktivert så legger du bare inn driverene til kontrolleren. Da kan du flytte installasjonen over på den nye disken med DiscWizard for Windows (programmet midt på siden).

 

Laster ikke XPpro med SATA kontrolleren aktivert, men når den er deaktivert vet jeg ikke hva du kan gjøre annet enn å ta backup av filene fra XPpro installasjonen uten SATA kontrolleren aktivert, og bruke den nye installasjonen på SATA disken (og da slette partisjonene fra disc management etter du har hentet alle filer du trenger).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...