Gå til innhold

Ekte 16:9, Ekstern mic, progresive scan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. Ekte 16:9.. Tja, der gikk 25P kameraet til Panasonic ut. Hm, Canon XL2

skal ha dette ;) Når den kommer. - Du kan nå få linse til de fleste kamera slik

at du får 16:9. Men CCD brikken er ikke 16:9.

 

Uansett, det du spør om er prosumer kameraer. Er det akuratt det du leter

etter? Jeg finner det rart at du spør om mulighet for tilkobling av ekstern mic,

fordi alle prosumer kamera burde/skal(?) ha balanserte XLR lydinnganger. :)

 

Ser du etter noe i 30 000-50 000krs prisklassen? Eller var det litt lavere du

tenkte deg?

Lenke til kommentar

Jeg ser bare at det står at kamera har en effekt med 24p, her dropper den hvert 5 bilde. Dette er vel ikke "vanlig" progressiv filming. Selv om jeg vet at noen bruker det i film sammenheng , så er det vel 625/50p og 625/25p som er vanlig.

Om du leser fra brukerene lenger ned på siden så understøtter dette kanskje meg litt ?

 

Er vel ikke 16:9 brikke på kamera ? Ser ikke at det er component output på kamera heller , og det må det jo være for å få progressive bilder ut.

Endret av Michael JVC
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Etter aa ha brukt masse forskjellige kamera har jeg kommet fram til at det kan like gjerne loenne seg aa kjoepe et bra kamera og bygge det ut i stedet for aa blaase alle pengene paa noe du ikke vet aassen du skal bruke allerede helt i begynnelsen...

 

Progressive scan trenger du egentlig ikke i og med at du sannsynligvis kan gjoere bildene dine 25p i de fleste redigeringsprogram.

 

Dersom du skal ha XLR, er billigste modell med det innebygd XM2 eller PDX10

 

Dersom du skal ha ekte widescreen i tillegg kommer det paa PDX10.

 

Saa din umiddelbare loesning er Sony PDX10. Dette koster ca 30000

 

Hvis du i tillegg vil ha utskiftbare linser saa kommer de paa Canon XL2, men det kommer til aa koste omkring 50000 naar det kommer.

 

Et annet solid alternativ er Panasonic DVX100A som tilog med har manuell zoom og skikkelig fokusring! Et deilig kamera!

 

Dersom du vil, kan du ogsaa gaa for HD. Da kan du kjoepe JVC PD10 MEN ikke kjoep PAL-versjonen, da denne funksjonen av en eller grunn har blitt fjernet fra PAL-versjonen. PAL-versjonen er i mine oeyne fullstendig verdiloes da de har fjernet det beste argumentet for aa kjoepe dette kameraet. Det har ikke HD, det har ikke XLR, og det koster alt for mye.

 

NTSC-versjonen kan du kjoepe fra BHphotovideo, og da faar du det altsaa med denne funksjonen. Selv om HD er relativt ukjent i Europa, saa vil det komme sigende ogsaa her. Om enn et par aar senere enn i NTSC-land som USA og Japan. Jeg vet at det finnes en del produksjonsselskaper som bruker dette for aa faa billige HD-bilder, og du kan si at PD10 er til HD som Sonys PD150 har vaert for TV-produksjon. Det gjoer jobben bra nok for 99,9% av befolkninga. Jeg har sett HD-footage fra et PD10-kamera, og det er helt utrolig.

 

Du kan ogsaa vente paa Sonys nye HD-kamera FX-1, men Sony har etterhvert blitt noen skikkelige drittsekker og selger det som en "crippled" versjon uten full opploesning og uten XLR, bare for at vi semiproffer skal maatte lange ut mye mer for deres high-end-loesninger pga at vi er avhengig av funksjonene deres.

 

MEN du kan virkelig gjoere det alle BOER gjoere naar de skal ha seg et semiproffkamera. Spandere bare HALVE budsjettet paa kamera, og saa andre halve paa annet utstyr du VIL TRENGE foer eller siden uansett. Her er to forskjellige budsjett:

 

budsjett 1: totalt aa bruke: 30000 kr

Sony PDX10 for 30000 kr,-

 

budsjett 2: totalt aa bruke: 25000 kr

Sony TRV350 for 15000,-

reflektor for 2000,-

mikrofon til 2000,-

gammal PD-100 XLR-adapter til 1000,- (HIL har noen saanne)

brukte lamper for resten 5000,-

 

OOOOh du har allerede bedre resultater, enda jeg til og med trakk fra 5000 fra budsjett 2. Det som er moro, er at dette ikke er noe jeg finner paa. Det er et FAKTUM at du vil faa bedre resultater fra et daarlig kamera med god belysning og lyd enn du vil faa fra verdens beste kamera med daarlig lys og lyd. Og siden du raskere begynner aa tjene penger vil du foer eller siden OGSAA ha et godt kamera! Ikke verst! Jeg burde tatt penger for aa komme med slike tips :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Dersom du vil, kan du ogsaa gaa for HD. Da kan du kjoepe JVC PD10 MEN ikke kjoep PAL-versjonen, da denne funksjonen av en eller grunn har blitt fjernet fra PAL-versjonen. PAL-versjonen er i mine oeyne fullstendig verdiloes da de har fjernet det beste argumentet for aa kjoepe dette kameraet. Det har ikke HD, det har ikke XLR, og det koster alt for mye.

 

NTSC-versjonen kan du kjoepe fra BHphotovideo, og da faar du det altsaa med denne funksjonen. Selv om HD er relativt ukjent i Europa, saa vil det komme sigende ogsaa her. Om enn et par aar senere enn i NTSC-land som USA og Japan. Jeg vet at det finnes en del produksjonsselskaper som bruker dette for aa faa billige HD-bilder, og du kan si at PD10 er til HD som Sonys PD150 har vaert for TV-produksjon. Det gjoer jobben bra nok for 99,9% av befolkninga. Jeg har sett HD-footage fra et PD10-kamera, og det er helt utrolig.

er helt enig med deg når det gjelder bildekvaliteten på JY-HD10, de er rett og slett utrolige.

 

Men når det gjelder PAL versjonen som du nevner her , så må jeg si at det FINNES ingen PAL versjon av dette kamera. Jeg tror du tenker på GR-PD1 som jeg nevner her. Du har rett i at i utgangspunktet var dette tiltenkte å bli en HD versjon , men grunnet at det ikke var noen standard på HD i Europa , ble det ingen versjon av denne. GR-PD1 er som tidligere nevnt i disse postene en Progressiv versjon av kamera. Så det blir ikke rett å si at det ikke er grunn til å kjøpe dette kamera.

 

Men du har jo helt rett når du sier at det er mulig å kjøpe HD versjonen, nå begynner det også å komme så mange plugins til blant annet Premiere, Liquid etc for editering av HD materiale.-

 

PS I disse dager så har også EBU i Europa gått ut med anbefaling på HD format i Europa, her har de anbefalet 720, 50p som kommende HD format i Europa

Endret av Michael JVC
Lenke til kommentar

Takk for mange konstruktive svar. Drømmen er et kamera som støtter HDTV formatet med mulighet for ekstern lys/mic til under 10.000 kr :yes:

 

Jeg har tidligere lånt et professjonelt kamera fra et produksjonsselskap når jeg trengte DV kam, men ønsker nå å kjøpe et selv til filming av barn og familien osv.

 

Jeg ser nok at jeg må redusere kravene en del og be om anbefalinger på kamera som:

  • Støtter eksterne mikrofoner - gjerne to.
  • Har gode kvaliteter på bilde
  • Gir meg mulighet til å bruke ekstern lys.

Jeg bryr meg ikke om fotoegenskaper eller at kameraet er lommestørrelse. Jeg har allerede stativ og mikrofoner.

 

Har tittet en del på Canon kamera som MV750i, men dette ser ikke ut til å støtte eksterne mikrofoner. Har også tittet en del på Camcorder Ratings uten å bli mye klokere. Det ser ut til at alle bruker USA betegnelse på kameraene.

 

Har noen noe gode ideer? Maks pris er 10 lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...