Gå til innhold

Celeron 2.8/533 eller den billigste P4/800?


Theo343

Anbefalte innlegg

Den nevnte Celeron koster rundt 850,-, mens den billigste P4/800 fort kommer opp i 1450,- (P4 2.4GHz 800FSB Northwood).

 

Jeg har veldig lite peiling på Intel men skal sette opp en Intel basert multifunksjonsserver. Årsaken til at jeg velger intel plattformen er fordi det er åpenbare fordeler med Intels CSA arkitektur +++.

 

Serveren skal stå både som filserver, encoding, streaming, gameserver, terminalserver, emailserver, webserver mm. Ettersom behovene melder seg.

 

Derfor lurte jeg på hvilken prosessor type jeg burde velge. Jeg har fått hjelp til å velge et bra Intel produsert kort som gir meg alt fra CSA, 800FSB, HT, dual channel ddr, Prescott osv. til en billig penge. Men det betyr at plattformen er åpen for de fleste CPU'er.

 

Det hadde også vært greit å få tips om bra RAM som ikke koster så mye som da hadde passet sammen med prosessoren.

 

Takker Intel folket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte også å si at jeg til å begynne med vil kjøre 1GB ram i systemet, men etterhvert vil få behov for 2GB+.

 

EDIT:

Den vil også kjøre noe ram og IO krevende databaser med litt CPU krevende prosedyrer av og til. men vil kun være begrenset bruk på dette området.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

P4 prosessorer basert på Northwood kjernen (0,5 Mb minne) er på vei ut. Den rimeligste P4 prosessorene som faktisk er mulig å få kjøpt er på 2,8 GHz basert på Prescott kjernen (1 MB minne).

 

Celeron D er mye kraftigere enn en vanlig celeron uten "D".

 

Når det gjelder minne passer det aller meste. Dersom du skal ha 1 GB til å begynne med er denne pakken blant de rimeligste.

Lenke til kommentar

Celeron D er ikke så dum som alle skal ha det til. 2,8GHz'en yter omtrent på linje med Athlon XP 2800+ i kontorapplikasjoner og rundt Athlon XP2500+ i spill.

 

Det eneste veldig dumme (som forøvrig gjelder både Celeron D og Pentium 4E "Prescott") er varmen, spesielt siden den skal sitte i en server.

 

Hvis man ser på prisen på komplett.no så ser man at P4A 2,4GHz koster 150 kr (15%) mer enn Celeron D 2,8GHz, disse to yter omtrent likt.

Skal du opp på P4E 2,8GHz koster denne 700kr (altså hele 73%) mer, yter en god del mer og er ca. 5°C varmere (enn Celeron D).

 

Les forøvrig testen hos X-Bits labs før du bestemmer deg.

 

...lommebok får bestemmer, du får hva du betaler for.

Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til på Celeron i testen var enormt strømforbruk i IDLE. Er også Celeron D slik?

 

En annen ting er at Duron og XP kommer bra ut i en del tester, men jeg tenkte først på et XP-M2400+(35w) system som server pga ytelsen og det lave strømforbruket, men desverre har ikke AMD XP kortene like gode serveregenskaper synes jeg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En ting jeg la merke til på Celeron i testen var enormt strømforbruk i IDLE. Er også Celeron D slik?

Celeron D er enda verre, og P4 E er enda verre enn det igjen.

 

Strømforbruket/temperaturen kan rangeres slik (intel, øverste er gjerrigst/kaldest):

-Celeron "Northwood" (den gamle, treige og forhatte dingsen)

-Pentium 4 C/"Northwood" (den gode, gamle legenden det er umulig å få tak i)

-Celeron D/"Prescott" (den nye, varme og "raske" budsjettprosessoren)

-Pentium 4 E/"Prescott" (den nye, ultravarme prosessoren med gode klokkeegenskaper ved tilstrekkelig kjøling).

Lenke til kommentar

Jeg støtter XP-M til bruk i hjemmeserver, fordelen er jo at det er enkelt å bygge en stillegående maskin.

 

Av de oppgavene du lister opp så er det kun Encoding og gameserver som krever litt maskinkraft. Gameservere kan jeg ikke så mye om, men når det kommer til encoding, så er dette en oppgave som egner seg å la maskinen gjøre på natta, og da er det ikke så viktig om den bruker en halvtime ekstra, filmen er ferdig når du våkner likevel.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på denne testen. Den sier litt om ytelsen på Celeron D mot Pentium 4C (i tillegg til noen AMD prosessorer). Kanskje den kan lette valget litt?

 

-Zlatzman

Den testen ineholder ingen Celeron D'er, kun Celeron "Northwood".

 

"Northwood" Celeron'en yter mye dårligere enn "Prescott" Celeron'en (kalt "D")

Oj! Big blooper fra min side da. Beklager så mye!

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar
P4 prosessorer basert på Northwood kjernen (0,5 Mb minne) er på vei ut. Den rimeligste  P4 prosessorene som faktisk er mulig å få kjøpt er på 2,8 GHz basert på Prescott kjernen (1 MB minne).

 

Celeron D er mye kraftigere enn en vanlig celeron uten "D".

 

Når det gjelder minne passer det aller meste. Dersom du skal ha 1 GB til å begynne med er denne pakken blant de rimeligste.

Den rimeligste P4 CPU'en er 2.4GHz med Prescottkjerne og 533MHz FSB som koster ca 1150Kr boxed

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Og skal jeg først kjøpe P4 kontra Celeron blir det liksågodt en P4/800 basert på northwood som begynner på 1450,-.

 

Jeg har funnet AMD kort med gode Gigabit busser, så spørsmålet nå er om 800FSB, HT, Dual-channel DDR og PAT teknologien til Intel er såpass mye bedre enn AMD sin Nforce 2 Ultra 400 MCP-S1000 at jeg burde velge intel i steden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...