Gå til innhold

cpu vifte feilmontert?


Svelge

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD XP 3200+ som jeg kjøler ned en coolermate ICEcube

Idle tempraturen ligger på rundt 40º C, etter å kjørt en stund på 100% load går den opp til 60-63ºC.

Og dette uten noen form for overklokking. Er dette en normal tempratur?

 

Jeg mistenker at vifta ikke sitter godt nok på. Om jeg isåfall må justere, skal jeg da fjerne gamel kjølepasta eller kan jeg bruke den gamle på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er det du bruker til å overvåke temperaturen med?

 

På min egen pc har jeg dual cpu vifte, det vil si at 2 vifter er satt sammen.

Der har jeg ca 40 grader idle og 54 grader max.

Med den ekstra vifta reduserer jeg 5-10 grader

Har xp2800 som jeg har klokka til 3000

Endret av Domi9q
Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Fint å se at noen har tid til å hjelpe en frustert student en lørdagskveld. :cool:
Jeg bruker et program som fulgte med hovedkortet til (unified system diagnostic mananger) + at jeg har en shutdown funksjon på hovedkortet. Shutdownen satte jeg på 65º C. Da slo maskina seg av etter omtrent 15 min med doom3. Senere flyttet jeg shutdown tempraturen til over 70º C. Etter det slo ikke maskina seg av lengre.
Jeg har ingen kabinettvifte. Den eneste vifta i boksen er cpu-vifta.
Grunnen til at jeg reagerer på tempraturen er at vifta er så diger, og at pakningen var merket med store bokstaver "MADE FOR OVERKLOKKING" eller noe i den duren. Med andre ord skulle den være i stand til å yte mer enn hva den gjør...

[quote] men poenget er at jeg tviler mer og mer på den cpu tempraturen [/quote]
Jeg skjønner ikke helt hva du mener Rockmann:
Mener du at det noe galt med software (at software forandrer tempraturdata som den får fra hovedkortet) eller at den leser av feil tempratur?
Har ingen ekstern tempraturmåler, og det frister heller ikke å fjerne vifta for å måle den eksakte tempraturen på cpu. Endret av Svelge
Lenke til kommentar
Jeg mistenker at vifta ikke sitter godt nok på. Om jeg isåfall må justere, skal jeg da fjerne gamel kjølepasta eller kan jeg bruke den gamle på nytt?

Du må fjerne den gamle kjølepastaen og legge på ny.

 

Dersom du ikke har en eller flere kabinettvifter så kan det være det som er problemet ditt. Luften i kabinettet blir bare varmere og varmere dersom ikke den varme luften blir transportert ut av kabinettet. Problemet kan sansynligvis fjernes ved hjelp av en eller flere vifter..... tror jeg...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...