Gå til innhold

ATI Radeon 9700pro - Hva er galt?


Polygon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp instalert nytt hovedkort (Epox 8KDA3+), Cpu (athlon 64 3000+), og RAM.

 

Probelemet er at når jeg kobler til stømforsyningskabelen til skjermkortet (ATI Radeon 9700Pro), starter ikke systemet opp overhodet.

Fant frem ett eldre skjemkort og plugget i(hvor det ikke er nødvendig med ekstra strømforsyning), og alt fungerer som normalt.

 

Samtidig testet jeg ATI kortet på en annen maskin, bare for å kontrolere at det ikke var defekt, men det fungerer helt normalt.

 

Noen som har noen forslag?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig, skulle testet om jeg hadde hatt en kraftigere for hånd. ;)

 

Men synest d er litt merkelig siden dette skjemkortet har fungert helt fint tidligere med den samme PSUèn.

 

Er klarover att det nye HK, og CPUèn trolig trekker mere strøm, men når den klarer å sveive i gang to harddisker og to cd-rom i tillegg (når jeg bruker det gammle skjermkortet), skulle jeg tro den klarte skjermkortet også (har også testet å koble fra cd-rom/harddisker for å belaste psu minst mulig, til lite hell)..

Lenke til kommentar

Ser i bruker manualen for hovedkortet att det står "minimum 250W Power supply to operate, to ensure adequate power, use 300W or greater Power supply"...

 

Skulle tro 300W burde holde da (spesielt når jeg i tillegg har koblet fra alt annet enn det helt nødvendige for å utføre en oppstart), merkelige greier...

Lenke til kommentar
Har du testet at agp porten står riktig ? Får du grønt /rødt lys før du starter pc? Er ikke sikker på om epox har denne dioden, men abit og asus har.

 

Kan virke som det er det som er feilen hvis du har koblett i fra alt mulig får å se om du kommer inn i bios.

Litt usikker på hva du mener med "agp porten står riktig", er det instillingene i BIOS du mener? eller att skjermkortet er koblet skikkelig til agp porten?

 

Epox hovedkortet er utstyrt med ett lite display som viser hvor en er i oppstartsprosessen, ingen grønt/rødt lys..

 

Problemet er at når jeg slår på maskinen med skjermkortet koblet til, slår den seg av igjen knappt ett sekund etter på, bare ett lite sukk med andre ord..

Lenke til kommentar
9700 Pro'ene trekker såpass mye strøm under oppstart (mer enn under bruk) at en del strømforsyninger oppfatter det som om noe kortslutter, og slår seg av øyeblikkelig.

takk for tipset, men jeg testet dette kortet i en eldre IBM Pentium 3, med bare 145w PSU (for å se om det var i live), og den startet..

 

Så har jo den fungert fint tidligere på samme PSU, men da med ett annet HK og CPU..

Lenke til kommentar

Det jeg mener er om du har riktig volt på agp porten :) Ikke like godt til å skrive på natta :)

 

Når et atx hk bare har strøm kan du se om du har riktig volt på agpporten ved hjelp av dioden på abit/asus. Hvordan dette er løst på epox må du sjekke manualen. Har du siste bios? Mulig det er noe krøll med eldre agpkort og det hk du har.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er om du har riktig volt på agp porten :) Ikke like godt til å skrive på natta :)

 

Når et atx hk bare har strøm kan du se om du har riktig volt på agpporten ved hjelp av dioden på abit/asus. Hvordan dette er løst på epox må du sjekke manualen. Har du siste bios? Mulig det er noe krøll med eldre agpkort og det hk du har.

Takk skal du ha!

 

..prøvde å endre agp instillingene, fra 1,5v til 1,6v.. men problemet er der fortsatt, (skal sjekke litt nermer i manualen), skal teste med en oppdatert Bios

Lenke til kommentar
9700 Pro'ene trekker såpass mye strøm under oppstart (mer enn under bruk) at en del strømforsyninger oppfatter det som om noe kortslutter, og slår seg av øyeblikkelig.

jeg støtter meg til denne teorien i alle fall

 

det at kortet funker på en 145 watter betyr ikke nødvendigvis noe, det kan jo hende den ikke har overlastningssperre, og den ibm'en brukte nok minimalt med strøm også

Lenke til kommentar

prøv og koble ut noen disker/cd-rom og se det hjelper,men har du en dårlig pcu som ikke klarer mange A på 12+ tror jeg du må ha større..

 

jeg måtte selv koble ut cd-rom og kab-vifte,får og få mitt kort stabilt(6800gt).

prøv og bare sette en strømkabel alene på kortet ditt,og minst mulig av disker/cd-rom på de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...