Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min halvbror skal ha nytt anlegg til sin bil


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min halvbror skal ha nytt anlegg til bila si, en Volvo 240 stv. Han skal bruke rundt 5-7k. Er det noe dere anbefaller som gir mye for pengene. Det skal være minst to høyttalere og en sub. Og gjerne en spiller som støtter MP3. Da han lager sine egne cd`er. Han spiller all slags musikk om det skal spille noen rolle. Håper på gode innspill ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, va jo ikke så veldig mye han sko spånse på det der da, men anlegg til syv tusen sko være mulig å tråkle i sammen:) ka med:

 

CDE-9827R Her (Alpine deck forever!)

Jbl GTO 506ce Her (Joda, jbl man åsså)

RF sub her Rf subban gir deg masse dunk for pengan

Boss 4 kanaler Her Den såg kraftig ut nåkk til å drive den subben å det frontsette, ville ikke hatt den, men såg ut som om den beste i den prisklassen

 

håpe det e nån som kommer med nån bedre forslag

Lenke til kommentar

Enig med defus om spillervalget.

Frontsettet ville jeg bytta til Soundstream XSC 5" eller 6" hhv 1290/1090. Mer info om SS her.

Forsterker: DynaBel BF604 til 1795. Mye bedre enn Boss saken. Tor ikke Defus tar seg nær av den påstanden :D Boss -> *grøsse, holde opp kors*

Suben velger jeg litt ut fra at forsterkern jeg anbefaler gir 200W v/4 ohm brokobla i 4 ohm og skal trøkke med dette. Det naturlige valget som jeg ser det er en Infinity Kappa Reference 1230W til 1295. Mye og ren lyd for pengene her!

 

Summerer man kommer man opp til ca 7400.

Signal, strøm og høyttalerkabler kommer i tilegg, det samme gjør skringen og kassemateriale.

 

Strømkabel får man tak i på industriverksted el.l 25mm2 vil greie seg fint her, men ikke mindre! Signalkablene er veldig viktige, sørg for at de er trippelskjermet.

Monstercable, Supra, Octopower og Stinger er ok saker. Høyttalerkabler til frontsett: 4-6 mm2, sub 8-10mm2, pris på dette ca 200 for 10 m. Trengs!

Kasse til sub bygger en lett selv med litt skruer, ei plate 22mm MDF, polyuretan lim, saging, overhåndsfres og skruklemmer.

Forstekeren festes på ei treplate som skrus inn i chassiet på bilen, lim f.eks et gummibeleggg på treplata for å sikre at kontakt mellom forsterker og chassis ikke oppstår.

En SpeakOn plugg er å anbefale om en har behov for å nappe ut kassa i en håndvending for å frigjøre bagasjeplass.

 

Da skulle dere ha etpar ledetråder. Til slutt: Ikke bruk 6*9 høyttalere! Lag heller hull ned til suben i hattehylla og trekk stoff over :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

regna nesten med at en kom å foreslo di der soundstream høytaleran:D Trur nesten eg må prøve meg på dem til sommern. e det sånn klokke klar sak som gjør at hvis det e dårlig opptak så merke du det med en gang?

 

Å nei eg tok meg ikke nær av det der med bossen, hadde faktisk håpa at nån kom å foreslo nåkka bedre enn den der forsterkern :tease:

Lenke til kommentar

Klokeklart og klokkeklart fru blom, det spørs jo på signalgang, støydemping, spiller og forsterker også, hehe :D Men ifølge importøren så er det noe av det bedre enkan få taki om dagen. En som forguder Eton vil nok sikkert ikke importere crap heller :D Så langt har jeg ikke registrert noe negativt om SS iallefall...Mulig en annen herremann (sfh) har mere info om disse etterhvert om han kan rive seg løs fra pinten på puben hehehe :p

Lenke til kommentar

Du trenger 22 - 28 mm MDF, selvborende skruer 3x60mm, polyuretan lim, dempeull/kunstfiber/saueull, overhåndsfres, sag, speakon-plug/terminaler, sagbenk for kapping av plater, skruer for feste av elementet, skrutvinger, to plankebiter ca 20x15 cm og litt planlegging og tålmodighet.

 

forborr alle hull, MDF er ekstremt sprøtt og sprekker om du skrur/borrer inn i det uten litt harelabb. her er det plankebitene og en skrutvinge kommer inn i bildet, spesielt rundt utskjæringen for selve elementet. plankebit på hver side av stykket du borer/skruer i og klem til med tvingene. La stå til limet har tørka.

Skruene for feste av elementet bør være slik at du banker/skrur inn mutre med mothaker, såkalte islagsmutre.

 

Tegn kassa med alle mål og få folka på byggern eller hvor du nå kjøper plata til å kappe til bitene for deg. Plasser elementet i eksenter, symmetri er ikke bra i en basskasse. La derfor bakveggen skråne litt.

Litt kreativ bruk av vår alles venn Pythagoras og lett kjennskap til sinus og cosinus skulle berge deg gjennom div. beregninger :)

 

Demp innsiden av kassa med 3mm asfaltplate eller noisekiller, stapp inn ca 50% ull/dempemateriale.

 

Til slutt: søk her på forumet samt her for tips ;)

 

Åja, hele herligheta kommer vel på ca kr. 700 og da har du ei skikkelig kasse som du ikke får tak i i forretning under 1500 iallefall!

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Enig med jalla, du kjøpe ikke infinity sub å setter en i en ferdig kasse! Den kassa som den der står i skal du feil skjære flater minst 3 ganger på, blø, å svette over før den blir bra:p

 

Den kassa som står i min bil, den feil skjærte vi bare en gang, å ble lagd på et skiferværsted, kompisen min blødde å en anna kompis svetta:P (eg va han som la merke til feilskjæringa)

Lenke til kommentar

ss vil jeg kunne anbefale ;) ss sin nest-billigste 12" til 1290 i norge, fikk 5av5 i en test her nylig.. ;)

det vil jeg jo si er toppers..samenlignet med RF i samme klasse(400,- dyrere) fikk vel 3av5.. :/

 

men annet er aa sjekke ut JBL P1220 som er paa tilbud (enda..?) til 1990,- det er et fett element til prisen og spiller ekstremt bra.

taaler mye juling.passer vel best i 25~30L lukket..

 

ingen problem aa kjope ferdige kasser..saalenge den er i 19mm mdf er det bare aa stive den av med mdf paa de storste flatene..

men seff er det billigst aa bygge selv, faar etpar 30L kasser ut av en mdf plate paa 240cmX122cm (til 400,-)

dessuten bygger du den tilpasset bil, ligger en slik kasse paa ca 1500~3500,- + paa butikk.. :/

 

et tips er aa laste ned en demoverson av mds/dls ProBoks2000... sjol om du ikke faar lagt inn data paa sub du skal bruke, kan du ta hvilken som helst sub av dls/mds og taste inn feks om du skal ha 30L og skrive ut skisse med maal av nodvendige plate til en kasse ;)

 

dessuten har jeg vel altids noe utstyr til "overs" :) hehe... PM om intressert ;

 

mvh, stig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...