Gå til innhold

Mystisk problem med flatskjerm


faaeri

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre ViewSonic VG150 LCD skjerm som jeg har brukt uten problemer i lengre tid.

 

I dag skulle jeg oppgradere skjermkortet fra et gammelt Rage Fury til et litt mer moderne Radeon 9200SE.

 

Da jeg hadde satt i kortet og installert driveren, kom skjermen opp i 800x600. Da jeg endret oppløsningen til 1024x768 (som er oppløsningen skjermen er laget for), ble den fysiske oppløsningen istedet 640x480, mens det meste av bilde "havnet utenfor skjermen" - Desktopen var altså 1024x768, mens oppløsningen bare var 640x480. I instillingene for skjermdriveren er høyeste skjermoppløsning satt til 1024x768.

 

Så satte jeg inn et RAdeon 9700 fra en annen maskin, og samme problemet. Så satte jeg tilbake det gamle kortet, og fortsatt samme problemet.

 

Hva er det som skjer?

 

En annen litt pussig ting er at med radeon 9700, før jeg hadde installert ting helt ordentlig, fikk jeg mulighet til å sette skjermen i 1280x1024. Når jeg gjorde det, fikk jeg faktisk den oppløsningen (men det var selvfølgelig ikke lesbart, siden skjermen ikke har så mange pixler). Hvis jeg så prøvde 1024x768, så skjedde det samme igjen, at den satte seg i 640x480.

 

?????

 

Jeg tester nå for virus og annen styggedom, og skal etterpå prøve skjermen på en annen maskin. I mellomtiden er jeg veldig glad hvis noen kan fortelle meg hva det er som egentlig foregår her.

 

Erik

 

ps. jeg har jobbet med feilsøking og installasjoner på datamaskiner i en del år, så jeg tror ikke det er "feil installert", "glemt å sette i kontakten" eller andre slike feil :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg sjekket for virus & sånn, og det gjorde ingen endringer. Jeg har prøvd skjermen på en annen maskin, med samme resultat, og jeg har byttet skjermkabel for sikkerhetsskyld, men det hjalp ikke det heller.

 

Begynner å lure på om det er noe fysisk feil på skjermen.

 

Jeg har altså eliminert følgende:

- Feil på skjermkort

- feil på signalkabel

- feil på windowsinstallasjon

- feil på driverinstallasjon

- Virus og spyware

 

Hva er det igjen da, bortsett fra skjermen?

 

Erik

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...