Gå til innhold

oivind_dahle's topp liste på LCD skjermer


Ni kon

Anbefalte innlegg

Etter ønske fra flere hold setter jeg opp en liste over mine valg i LCD verden.

 

Noen skjermer har jeg dog ikke testet, men disse vet jeg av erfaring (av produsent) er så bra som jeg misstenker. Før jeg begynner er det vel ikke noen hemmelighet at jeg er stor tilhenger av Eizo og NEC på LCD fronten.

 

Når det gjelder produsenter rangerer lista mi slik:

 

Delt 1.plass: Eizo og NEC

Delt 3.plass: Viewsonic og LaCie (mulig apple kommer inn her)

Delt 5.plass: Samsung, Iiyama, LG og Philips

Delt 8. plass: Benq, CTX

Øvrige som ikke er nevnt havner da selvfølgelig lenger ned på lista

 

Skjermene jeg anbefaler (topp 3)

 

17"

 

Bilde:

1. Eizo L568

2. Eizo L557k

3. Samsung Syncmaster 173T

4. NEC 1760NX (tar med NEC siden den er TN basert og kriger med de andre her)

 

Spill:

1. NEC 1760NX

1. Iiyama E431S

3. Eizo L550 / Samsung 172x

 

 

Imformasjon om 17" markedet:

 

I bilde har akkurat Eizo slippet første valget her. Dette er en sikker vinner.

Det er også kommet noen skjermer med 8 ms resonstid (dog mistenker jeg at de måler den responstiden fra grått til offwhite) Iiyama slipper en 10 ms skjerm i disse dager også. NEC kommer med en ny serie skjermer snart som heter NEC 1770 NX, denne skal ha en ny teknologi som heter DV.

 

19"

 

Bilde:

 

1. Eizo L788 og L795

1. Nec 1980 SXi

2. Eizo L768

 

Spill:

 

1. Philips 190S5CS

2. viewSonic VX910

 

Kan ikke skrive noen jeg anbefaller her , da 19" er generelt lite egnet til raske fps spill. Men dette varierer fra person til person.

 

 

Om 19" markedet nevnes at det kommer en del skjermer med raskere responstid. For dere som må ha 1600 x 1200 her nevnes at CTX har en skjerm. Hvorvitt det er lønnsomt aner jeg ikke :p

 

Store ting på 19" markedet:

 

Eizo har akkurat sluppet en ny serie, det samme har NEC. NEC kommer midlertidig med en sinnsyk serie her som har DV om en mnd's tid.

 

 

 

20" og 21" markedet.

 

Bilde:

 

1. Eizo L885

2. NEC 2080 ux +

3. LaCie photon20visionII

 

Spill

 

1. NEC 2080 UX+

2. Viewsonic vp201s eller b

3. Dell 2001FP UltraSharp

 

Drar ut Viewsonic her som er et særdelig bra med tanke på pris vs ytelse. Nevner også at Samsung 213t er et ganske bra valg for deg som ikke er utpreget spiller eller fotoredigerer

 

 

 

Helt til slutt ser dere jo at NEC og Eizo går igjen her. Eizo er kanskje bedre på det statiske bilde, mens NEC er bedre på det dynamiske bilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en skal velge skjermkort til en LCD skjerm, så følger en vel de samme retnings linjene for valg av skjermkort til CRT skjermer vil jeg tro ?

Selvsagt vil en jo ha et skjermkort som har 1600x1200 på DVI utgang på skjermkortet om LCD skjermeen har dette som max oppløsning.

 

jeg har bestemt meg for Ati radeon X800, om det blir pro eller XT versjonen har jeg ikke helt klart å bestemme meg for, derfor lurer jeg på om det har noen hensikt å vente på XT når jeg har en eizo L885 LCD skjerm, 20,1" ?

 

edit: Det har vel ikke akkurat vært diskutert så mye om skjermkort til LCD på forum tror jeg?

Endret av idle_man_1
Lenke til kommentar
Dog påpeker jeg at jeg syns skjermen din er alldeles nydelig, og vil som du sier vil den ligge i dette sjiketet den også

hehe, akkurat hva man prøver å hinte frem. Blir aldri lei av å prøve å få bekreftet at skjermen er bra. :!: Jeg skal slutte.

 

Er forresten forskjellen på NEC 1960NXi og 1980SX like stor som prisen skulle tilsi?

Det er jo nesten 2 forskjellige klasser prismessig.

Lenke til kommentar

Man ser kraftig forskjell på kvaliteten i bildet ved forskjellige skjermkort. Selv om et GF3 Ti200 kort har DVI output, så er kvaliteten på denne heller dårlig. Et GF4 4600 er hakket bedre, men når de ser et 6800 kort i aksjon - ser man at kvaliteten i bildet ikke slår sprekker. Kan tenke meg Matrox korta også er glitrende siden de har holdt på med 2D bildebehandling endel år.

 

GF3 Ti200 hadde ganske grøtete DVI. Viser kanskje at jo nyere kort man har jo bedre utbytte vil man ha av en god skjerm. Og at dette også kan skille mellom oppfatningene flere sider har om like LCD skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg stusser litt over at du tydeligvis har ombestemt deg.

I "Den store LCD-testen", del 1, i vurderingen av spillytelse, gir du gullmedaljen til Iiyama E431S, sølvmedaljen til Hercules Prophetview 920 DVI, og på bronseplass har vi NEC 1760 NX sammen med Hyundai Q17S.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5454&side=22

Nå, derimot, har NEC 1760NX kommet på førsteplass, med Iiyama E431S på andreplass. Hvorfor har du ombestemt deg? (Jeg spør selvfølgelig utelukkende fordi jeg er interessert i å kjøpe en 17" til spill, og blir litt forvirret.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...