Gå til innhold

Gigabyte K8nsnxp 939 boot problemer


the animal

Anbefalte innlegg

nå har jeg problemer med hovedkortet IGJEN

 

etter at pcen har stått på i ca 1 time så begynner den og bli ustabil som bare det. (kommer ikke inn på min datamaskin eller noe)

 

når jeg da starter maskinen på nytt så kommer den til at den identifiserer BIOSen

så vil den ikke mer, der kan den så i evig tid...

 

for å få den til å gå igjen så må jeg ta ut strømkablen til hovedkortet, da vil den starte igjen.

 

men etter en time eller 2 så er det påen igjen

 

 

det som kan være problemet mitt som jeg vet er BIOSen min som er F4k

eller det er rammen min som er et sett med Geil Value 2*512 (2,5-3-3-7)

tror ikke det skal være tempen heller for den et er kalt inne i pcen og CPU kjøleren er ikke særlig varm

jeg tror jeg skal ha nok strøm også for pcen drives av en 431W ENERMAX psu

 

om noen kan hjelpe meg så vennlings gjør det for nå blir jeg frustret så det holder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert prøvd å resette CMOS med jumperen på hovedkortet antar jeg?

 

Ellers kan du sjekke om kjøleribba til prosessoren er skikkelig montert. Den bør være varm når du tar på den. Hvis ikke kan det tyde på dårlig varmeoverføring/kontakt.

 

Eller du kan prøve å kjøre systemet med bare 1 RAM-brikke og se om problemet forsvinner (prøv begge brikkene enkeltvis).

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Du har sikkert prøvd å resette CMOS med jumperen på hovedkortet antar jeg?

 

Ellers kan du sjekke om kjøleribba til prosessoren er skikkelig montert. Den bør være varm når du tar på den. Hvis ikke kan det tyde på dårlig varmeoverføring/kontakt.

 

Eller du kan prøve å kjøre systemet med bare 1 RAM-brikke og se om problemet forsvinner (prøv begge brikkene enkeltvis).

 

Sveinl.

ja jeg her restatt biosen med både jumer og fjernet batteriet

 

kjøleribba er varm ja så den har nok kontakt

 

har også kjørt med 1 ram brikke og det er like ille

 

har også Enablet T2 eller noe sånt i bios

 

jeg har liksom prøvd alt jeg kan komme på å ingenting har forbedret noe

Lenke til kommentar

Du har prøvd begge brikkene hver for seg?

 

Løser ikke dette problemet, har jeg ikke annet forslag enn at du prøver de forskjellige delene i en annen maskin, evt. stripper maskinen totalt og kun kjører med det mest nødvendige. Det vil si å koble ut CD-rommer, ta ut 1 RAM-brikke, ta ut lydkort osv.

 

Hvis det da virker, setter du inn 1 del og tester osv... til det slår seg vrangt igjen. På den måten finner du ut hvilken del som er årsaken.

 

Er det fremdeles feil etter feilsøkingen over, kan du kanskje låne skjermkort og ram fra en kamerat. Og hjelper ikke det... så må det være hovedkortet som er defekt?

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Du har prøvd begge brikkene hver for seg?

 

Løser ikke dette problemet, har jeg ikke annet forslag enn at du prøver de forskjellige delene i en annen maskin, evt. stripper maskinen totalt og kun kjører med det mest nødvendige. Det vil si å koble ut CD-rommer, ta ut 1 RAM-brikke, ta ut lydkort osv.

 

Hvis det da virker, setter du inn 1 del og tester osv... til det slår seg vrangt igjen. På den måten finner du ut hvilken del som er årsaken.

 

Er det fremdeles feil etter feilsøkingen over, kan du kanskje låne skjermkort og ram fra en kamerat. Og hjelper ikke det... så må det være hovedkortet som er defekt?

 

Sveinl.

ikke for å være eplekjekk men jeg har prøvd det

 

har kjørt to skjermkot X800 og 9800 men begge feila

 

har kjørt med geil og twinmos ram men begge feila

 

kjører bare med en harddisk så ikke noe feil der

 

kjører uten cdrom så det er nok ikke den

 

MEN jeg sitter med den morrsome tanken at det er BIOSen

 

grunnet at jeg kjøreren beta bios men den gamle biosen F3 taklet ikke tempmåleren, men jeg kan jo prøve og flashe tilbake igjen da

Lenke til kommentar
Du har prøvd begge brikkene hver for seg?

 

Løser ikke dette problemet, har jeg ikke annet forslag enn at du prøver de forskjellige delene i en annen maskin, evt. stripper maskinen totalt og kun kjører med det mest nødvendige. Det vil si å koble ut CD-rommer, ta ut 1 RAM-brikke, ta ut lydkort osv.

 

Hvis det da virker, setter du inn 1 del og tester osv... til det slår seg vrangt igjen. På den måten finner du ut hvilken del som er årsaken.

 

Er det fremdeles feil etter feilsøkingen over, kan du kanskje låne skjermkort og ram fra en kamerat. Og hjelper ikke det... så må det være hovedkortet som er defekt?

 

Sveinl.

ikke for å være eplekjekk men jeg har prøvd det

 

har kjørt to skjermkot X800 og 9800 men begge feila

 

har kjørt med geil og twinmos ram men begge feila

 

kjører bare med en harddisk så ikke noe feil der

 

kjører uten cdrom så det er nok ikke den

 

MEN jeg sitter med den morrsome tanken at det er BIOSen

 

grunnet at jeg kjøreren beta bios men den gamle biosen F3 taklet ikke tempmåleren, men jeg kan jo prøve og flashe tilbake igjen da

Ok... Da kom vi fram til samme konklusjon da.... hovedkortet må være synderen. Svært sjelden er det prosessoren som har skylda.

 

Enig, prøv en ny flash og se om det hjelper. De beta-utgavene er jo uferdige greier å betrakte som da de ikke er endelige utgivelser.

 

Blir det stabilt etter dette, så får du rett og slett vente på ny BIOS-release eller prøve en annen beta. Men ikke skyld på meg om en annen beta tar knekken på CMOS'en din da ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Har en K8NN939.F4L bios dersom du vil prøve den og se om det blir noe bedre. Den fungerer hvertfall fint på mitt hovedkort.

 

Men, husket du å titte på hva vdimm/cpucore og ht-link volten sto på da du flashet bios? Når jeg flashet bios ble nemlig disse satt til vdimm 2.7 ( dette gjør jo ikkeno) cpu til 1.7 ( ganske høyt, hvertfall med luft ) og +0.3 på ht-link. Om du ikke sjekket dette er det jo mulig cpu blir overopphetet e.l.

 

Men regner med at du er ganske oppadgående og sjekker ut slike ting etter du har flashet bios :) Bare sånn i tilfelle du ikke hadde gjort det.

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar
Har en K8NN939.F4L bios dersom du vil prøve den og se om det blir noe bedre. Den fungerer hvertfall fint på mitt hovedkort.

 

Men, husket du å titte på hva vdimm/cpucore og ht-link volten sto på da du flashet bios? Når jeg flashet bios ble nemlig disse satt til vdimm 2.7 ( dette gjør jo ikkeno) cpu til 1.7 ( ganske høyt, hvertfall med luft ) og +0.3 på ht-link. Om du ikke sjekket dette er det jo mulig cpu blir overopphetet e.l.

 

Men regner med at du er ganske oppadgående og sjekker ut slike ting etter du har flashet bios :) Bare sånn i tilfelle du ikke hadde gjort det.

strømmene skal stå på det som de skal, eneste er at jeg har prøvd å øke de for å få litt mer stabilt system

til ingen nytte da seff

 

er F4L biosen fungerende assa

 

hvor kan jeg laste den ned?

 

Sveinl: jeg hadde like ustabilt system med orginal bios også, vel kansje litt mer stabilt men ikke mye...

 

problemet mitt er at jeg har kjøpt hovedkortet brukt av noen så jeg får heller ikke byttet det! :wallbash::wallbash:

 

EDIT:

JA hvorfor må jeg ta ut strømkontakten for å få hovedkortet til å funke igjen

det funker ikke å restete Cmos, da vil det ikke starte

Endret av the animal
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...