Gå til innhold

Digitalisere gammelt opptak. Super 8?


Anbefalte innlegg

Tror det heter video 8, men ikke sikker. Det er slikt bånd med hull på den ene siden som man viser med fremviser på lerret. Problemet er at jeg ikke har slik fremviser eller lerret.

 

Lurer på hvorden dette enklest kan gjøres. Er det noen firmaer som driver med dette?

 

Edit: forandret topic fra video 8 til super 8.

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter iallfall IKKE video 8, siden det dreier seg om smalfilm og ikke video! Det kan være super 8 eller dobbel 8, alt etter hvor gammel den er. Er hullene midt på siden av bildet, er det super 8, er hullene ved siden av streken mellom bildene, er det dobbel 8. På denne siden finner du noen adresser til firmaer som digitaliserer smalfilm.:

http://nva.no/standard6.asp?side=smalfilmoverf.inc

Av disse firmaene sies Moving Images på Rakkestad å være best, og iallfall billigst.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ser ut som det kanskje kan bli kostbart å sette det bort, 2,00 kr pr meter for DVD. Ikke anelse om hvor mange meter jeg har, men det er to ruller på ca. 20 cm i diameter. De er ganske fulle. Noen antakelser om hva dette vil koste?

 

Tenkte kanskje å få tak i fremviser og lerret, rigge opp DV-kameraet og filme lerretet.. Vil dette funke?

 

Legger ved et bilde av filmen:

 

P1010001.JPG

 

Forandret topic.

Lenke til kommentar

Jeg overførte 15 ruller super 8 til DV ved å filme med et Sony DCR-PC105 mot en hvitmalt plate som jeg brukte til å vise filmene på. Ved å bruke "Slow Shutter"-moduset på Sony-kameraet fikk jeg også eliminert flimringen som man får ved å bruke for rask lukkertid. Kvaliteten ble god nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...