Gå til innhold

Spørsmål relatert til vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg skal i løpet av neste uke gå til innkjøp av diverse data komponenter, blant annet et vannkjølingssett til sokkel 754. Planen er å overklokke prosessoren så langt som overhodet mulig med denne typen kjøling. Jeg har tatt en titt på flere varianter, samt satt opp forslag til flere egenkomponeterte sett. Ettersom at de egenkomponerte settene hadde en tendens til å bli dyrere enn først antatt, så velger jeg heller å gå for et ferdig oppsett denne gangen. Følgende kandidater har jeg sett på:

 

1. Asetek WaterChill Antarctica Power Kit KT12A-L30/220v-10mm Dual Radiator

2. Thermaltake Big Water

3. Titan TWC-A04

 

Hvilket av disse systemene det blir kommer litt ann på hvor komponetene skal handles fra. Men sett bort i fra dette, ønsker jeg svar på noen få spørsmål:

 

- Vil det være nødvendig å kjøle ned brikkesettet på hovedkortet med aktiv kjøling? Eller vil det holde med en passiv kjøleribbe? Jeg tenker mest på at vann temperaturen sannsynligvis vil stige en del etter å ha vært innom brikkesettet.

- Thermaltake Big Water settet har kun en vannblokk til prosessoren, jeg regner med at det vil være mulig å sette på flere blokker, men hvilke dimensjoner på tilkoblingen bruker dette settet? Vil det være forsvarlig å kjøle ned VPU og brikkesettet på hovedkortet med vannkjøling med tanke på vanntemperaturer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høggern har som regel noen helt ekstreme radiatorer eller varmeregistre, kan anbefale deg å ta turen innom. Du kan fint greie å lage deg selv et vannkjølingsett med topp ytelse til langt under 1000 lappen men da må du være beredt på at kanskje ikke radiatoren passer inne i pcen.

 

Mitt oppsett : Varmeregister Fra Volvo S200 med 1x120mm og 1x80mm vifte (ca 200W ) , Vanntank : 1L Aluminiums drikkeflaske perforert med nippler, Eheim 1048 Pumpe og Vannblokk : Magnum 478 (tror jeg den heter) det hele montert i en vannkanne på 10l utenfor pcen. Hadde egentlig tenkt å lage en stor plexitank, men er litt lat og har ikke akkurat et ordentlig verktøyrom så jeg lar den heller være sånn den er.

Lenke til kommentar
Brikkesettet på socket754-hovedkort blir ikke så varme, leste en gang hvorfor, men husker ikke helt jeg.

Tror det var noe med at prossessoren har NB integrert. hvis noen vil utdype dette så "feel free", jeg kjøler ihvertfall ikke mitt brikkesett og chip'en blir ikke mer enn lunka nå.

 

AMD 64 3200@2475Mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...