Gå til innhold

Sticky om ATI driverar for bærbar?


Slaughter

Anbefalte innlegg

Eg ser det blir spurt på ny og på ny om driverar for ATI baserte bærbare. På tide med ein sticky kanskje?

 

Så vidt eg veit er det to måtar. Ein kan anten laste ned dei siste Radeon driverane fra ATI, og bruke dette verktøyet for å legge dei inn (ser ut som nokon har problemer med dette for dei siste ATI driverane), eller ein kan laste ned siste versjon av Omega driverane. Kva som er best veit ikkje eg, men denne artikkelen på Driverheaven.net kan ein jau for eksempel kikke på.

 

Lenkjer:

Barbara.no guide

ATI driverar

Verktøy for å legge inn ATI driverar

Omega driverar

Omega vs. ATI

Driverheaven.net for nyhende og downloads

Endret av Slaughter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei jeg skrev dette innlegge her om dagen, fikk ikke noe respons. Tenkte kansje du hadde litt peiling siden du tar opp problemet.

 

Var bare en tanke!

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

hei

 

Jeg sitter å en green 551, med et RADEON ATI 9000 og jeg sliter litt med skjerm driverene mine.

Saken er at jeg har brukt omega drivere det siste halve året, men når jeg bruker omega driverene får jeg ikke tv-ut til å virke skikkelig. (tv-bildet flimrer veldig og er bare i sort/hvit) kan virke som den ikke er stilt inn på PAL-B.

Nå har dvd-spilleren min konket, så jeg tenkte jeg kunne bruke den på laptopen min.

Men som sagt med omega driverene får jeg ikke tv-ut til å funke, og med moddete catalyst drivere ( de nyeste ) får jeg bare crapy kvalitet på laptopen. Alt blir "skurrete" og får max bruke 1280x1064 oppløsning. Men med disse funker tv-ut som det skal.

 

Dette er utrolig irriterende. Så det jeg lurte på er om det er noen som har noe erfaring med dette, eller eventuelt et prog jeg kan bruke (som tv-tool) som funker til ati.

 

Takker for hjelpen

Endret av MalvinP
Lenke til kommentar

Når det gjeld TV-ut, så er dette eit problem med korleis den tolkar signalet som du antok. Personlig har eg bruka composite utgangen frå den stasjonære PCn min tidlegare, og da fått fargar (inn i composite inngangen på TV). Ikkje testa med den bærbare PCn enda, men ein kompis hadde gjort dette: Kjøpt ein s-video (det som går ut fra min bærbare, veit ikkje med din) til composite (composite er den gule), og ein scart kontakt der du kan plugge inn composite og lyd. Med denne får han fargar på TV. Men du kan IKKJE bruke kabel som er direkte fra s-video til scart. Seier ikkje at dette garantert fungerar, fordi det er stor forskjell på TVar og så vidare, men du kan prøve.

 

Når det gjeld driverane, så veit eg ikkje heilt. Prøv å installere originaldriverane med dette verktøyet, og om ikkje det fungerar, gå tilbake til dei gamle som fungera. Bruk så den kabeltypen eg foreslo, og sjå om det fungerar.

Lenke til kommentar

takk for svar

 

jeg bruker s-video til scart og det fungerer med catalyst driverene(men da får jeg dårlig bilde/oppløsning på skjermen,)

 

Det som er litt rart er at når jeg bruker catayst driverene får jeg opp ati contoll panelet, og der kan jeg stille inn slik at tv-ut fungerer. Mens med omega driverene forsvinner control panelet og tv-ut virker ikke.

 

Hilsen en som er litt oppgitt..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det som er viktig hvis du bruker en S-video til SCART kabel, er at du må være klar over at scart-kontakten på TVen må støtte S-video(svhs) signal for å få farger! På de fleste TVer med flere scart kontakter er det kun en av disse som støtter dette.. Sjekk manualen til TVen, hvis TVen har 3 scart kontakter f.eks. (Slik som min) har ofte alle kontaktene litt forskjellige egenskaper.. Dessverre er det en del TVer (ofte mindre billige modeller) som ikke støtter s-video via scart (eller har S-video inngang overhodet..)

 

Dersom du benytter S-video ut og ikke har s-video støtte på TVen, må signalet på en eller annen måte konverteres...

 

Problemet med dårlig oppløsning på PCen kommer av at når skjermkortet skal vise samme bildet på 2 skjermer, så klarer det ikke å gjøre dette med 2 forskjellige oppløsninger.. De fleste TVer har en oppløsning på enten 800x600 eller 1024x768.. Skjermkortet må da enten tilpasse oppløsningen på TVen, eller på PCen.. Dersom man benytter seg av den innebygde funksjonen i Windows, justeres som oftest oppløsningen på PCen slik at hele bildet kan vises på TVen.. Når jeg benytter ATIs Monitor funksjon under advanced under skjerminnstillinger beholdes laptopens oppløsning, og jeg må "scrolle" bildet på TVen (som bare klarer 1024x768) Jeg vet ikke om noen "workaround" på dette problemet... Det positive er at ATIs Theatre Mode gjør at når man ser på film så tilpasser de seg TVen allikevel :w00t:

Lenke til kommentar

Oki, du har sikkert rett der! :cool: Men jeg tenker på mine opplevelser av hvilken oppløsning jeg har benyttet på TV-ut signalet for at hele skjermbildet skal vises på TVen (uten å måtte "scrolle").. På den gamle TVen min fikk hele skjermbildet plass ved 800x600, på den nye ved 1024x768... Dette er tilsvarende med de verdiene som vises i Monitor verktøyet i ATI kontrollpanelet når jeg kobler til TVen...

 

Er jo fullt mulig å vise TV med PAL standard på skjermer med ulik oppløsning, eller tar jeg feil der? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Eg ser det blir spurt på ny og på ny om driverar for ATI baserte bærbare. På tide med ein sticky kanskje?

 

Så vidt eg veit er det to måtar. Ein kan anten laste ned dei siste Radeon driverane fra ATI, og bruke dette verktøyet for å legge dei inn, eller ein kan laste ned siste versjon av Omega driverane. Kva som er best veit ikkje eg, men denne artikkelen på Driverheaven.net kan ein jau for eksempel kikke på.

 

Lenkjer:

ATI driverar

Verktøy for å legge inn ATI driverar

Omega driverar

Omega vs. ATI

Driverheaven.net for nyhende og downloads

Ikke glem at vi har en guide om dette emnet her: http://barbara.no/art.php?artikkelid=5841 :yes:

 

Hadde vært interessant med en artikkel for bærbare med NVIDIA drivere også. En utfordring for noen på forumet her? :roll:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...