Gå til innhold

Noen vits å kjøpe PATA Raid kontroller nå?


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en filserver og der hvor jeg kan spare penger gjør jeg det. Jeg har fått tilbud på en bra 6 kanalers PATA Raid kontroller og lurte derfor på om jeg skulle gå for denne.

 

Men spørsmålet er om diskene snart begynner å bli dyrere enn SATA. Hva når en disk evt. skulle ryke og det nesten er umulig å få tak i PATA disker, eller de har blitt urettmessig dyre?

 

Tenkte på et 6*200GB oppsett i Raid5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene med S-ATA er som følger:

 

-Hastighet (tviler jeg på du vil merke ved ditt bruk som beskrevet over)

 

-Tynne kabler (stor fordel hvis det er trangt i kabinettet)

 

Så får du vurdere om det er verdt de ekstra pengene, da jeg forsto det slik at du fikk en bra pris på den P-ATA kontrolleren.

 

En annen ting å tenke på er at hvis det er snakk om lav belastning på denne filserveren er det ingenting i veien for å sette opp ett raid til på slavedisker på de 6 kanalene (dette gjelder ivaffall de P-ATA RAID kontrollerene jeg har vært borti.)

Lenke til kommentar

Ok, så det betyr at jeg kan sette opp 12 disker på disse kontrollerne? Det skal jeg sjekke opp.

 

Men da kan man ikke sette opp et Array til i etterkant at man har definert det første arrayet? Altså man må sette opp alt på nytt i såfall?

 

Andre fordeler med SATA er jo:

- lavere strømforbruk.

- sies å jobbe bedre i raid.

- NQ eller hva det heter teknologien hehe.

 

Ellers synes jeg ledningene til SATA er no drit. Dvs. man får kjøpt noen som er mykere og letter å ha med å gjøre, men kontaktene er helt HÅPLØSE. Tenk å lage så dårlige kontakter på så ny teknologi? Kommer man litt borti de så risikerer man dårlig kontakt.. elendig.. håper det kommer en ny generasjon SATA Med bedre kontakter. Her er faktisk PATA med rundkabler bedre i mine øyne.

Lenke til kommentar
Ok, så det betyr at jeg kan sette opp 12 disker på disse kontrollerne? Det skal jeg sjekke opp.

 

Men da kan man ikke sette opp et Array til i etterkant at man har definert det første arrayet? Altså man må sette opp alt på nytt i såfall?

Det -skal- ikke være nødvendig å sette alt opp på nytt. hvis kontrolleren støtter 2 array skal det bare være å legge til de nye diskene og definere nytt array, uten å røre den gamle array definisjonen.

 

Andre fordeler med SATA er jo:

- lavere strømforbruk.

- sies å jobbe bedre i raid.

- NQ eller hva det heter teknologien hehe.

 

Lavere strømforbruk tar jeg med en spade salt, det som trekker strøm på en harddisk er jo i hovedsak motoren som jo er lik mellom to ellers like disker. At det er mer/mindre strømkrevende elektronikk på på de forskjellige diskene kan stemme, men her må man ta i betraktningen at det er harddiskserier (husker ikke hvilke) som er P-ATA disker med innebygget P-ATA -> S-ATA bridge. Uansett er det neppe snakk om noe du vil merke på strømregningen med det første :roll:

 

Sies å jobbe bedre i RAID: Mulig det, har ikke sett benchmarks dom be-/avkrefter dette. Tror uansett dette avhenger mer av kontrolleren.

 

NCQ er jo en fordel, men man må passe på å få disker og kontrollere som støtter dette, uten at jeg vet hva det vil si rent økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...