Gå til innhold

A64 3000+ og overklokking


Anbefalte innlegg

Har akkurat gått til anskaffelse av mitt første Athlon64 system som jeg utgangspunktet var svært fornøyd med:

 

Hovedkort: Gigabyte K8NSPro

CPU: Athlon64 3000+ 512KB L2

Minne: Twinmos 512MB PC3200 m/BH-5

Grafikkort: Powercolor Radeon 9800 Pro

 

Har lenge vært en ivrig overklokker og min gode gamle XP2500+ greide fint 2.5Ghz med vannkjølinga mi, forventningene til Athlon64 var derfor store.

 

Jeg startet med å øke "FSB" til 205Mhz, Windows bootet tilsynelatende normalt. Deretter forsøkte jeg øke til 210Mhz med det resultat at Windows ikke vil laste. Skjønte jo med en gang at dette ikke kunne være verdens beste overklokker. Jeg forsøker videre å øke cpu-spenningen for å se hvor langt jeg kunne komme med denne cpu'en. Først ved 1.7V vil Windows laste normalt og systemet er tilnærmet stabilt og lenger enn det går ikke hovedkortet mitt. Ved 211Mhz vil Windows fortsatt ikke laste og jeg er mildt sagt skuffet. Temperaturen på CPU etter en time med Prime95 er 30 grader i følge bios og speedfan på 1.7 Volt, så det er neppe problemet. Et notorisk dårlig eksemplar eller går disse cpu'ene rett og slett ikke lenger? 100Mhz overklokk på langt over standard spenning er jo ikke akkurat imponerende.

 

Derfor får jeg byttet cpu'en mot en identisk CPU av noe tidligere produksjonsuke. Setter igang igjen med nye håp.

 

Denne gangen går det mye verre. På 1.7Volt greier jeg 208Mhz "fsb". Begynner nesten å bli irritert. Er det jeg som gjør noe feil? Er det noe spesielt jeg må huske når jeg skal klokke A64 kontra de gamle Socket A? Jeg vet det er cpu som stopper meg for den kommer fint opp hvis jeg senker multiplier fra 10 til 9,5. Hovedkortet har jo også PCI/AGP lock.

 

Kan noen hjelpe meg? Bør jeg gå for en annen CPU (2800 eller 3200)? Eller kan det være like greit å vente litt og prøve en annen 3000 igjen? Er det andre enn meg der ute som har opplevd så skrøpelig resultat med Athlon64 overklokking?

 

Alle svar mottas med takk, :)

 

- Judaz -

Endret av Judaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Samcki! Prøvde som du sa med agp-frekvenser på mellom 66 og 69 uten at det gjorde det noe særlig bedre. Hva kunne jeg eventuelt ha oppnådd ved å gjøre dette? Antyder du ustabil agp/pci-lock? Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt ny på a64 overklokking enda så jeg vet ikke helt hvilke feil jeg skal se etter.

 

Er det noe annet som kan være flaskehals?

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...