Gå til innhold

Hvilke bi-wirings kabler skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et annlegg til en pris a 14000 og lurer på hvilke kabler jeg skal kjøpe.

Bør vere bi-wiring.

Kom med konkrete anbefalinger...

Clas Ohlsons tykke gode kobberkabler. Dem funker heilt kongebra. Når du i tillegg kjører biwiering, tviler jeg sterkt på at du kan få noe særlig bedre ytelse av annet. Med mindre det er psykisk ;)

Lenke til kommentar

Har du kabler du er fornøyd med fra før? Den lydmessige gevinsten ved å kjøre bi-wire er egentlig minimal. Se om du kan låne et par biwire kabler før du kjøper. Se om du hører forskjell. Det er lite poeng å bruke penger på noe man ikke hører forskjell på uansett.

 

Nordost Flatline Gold pleier å gå for under tusenlappen på ulike bruktmarked. Ellers kan hifi center selge Nordost Cinema Flex 144, som er en biwire kabel til 150 kr/m og likevel tjene penger. Den koster 225 kr/m veiledende.

 

Hilsen en som har brukt alt for mye penger på kabler opp gjennom årene.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
har ikke testet det i praksis, og vet heller ikke hva teorien sier om saken, men med referanse til sunt bondevett (?) ville jeg gått for separate skjermede kabler

Skjermede høyttalerkabler er bare tull. Det er null sjans for at forstyrrelser skal være sterke nok til at det gir utslag på lyden selv om du bor 2 meter unna en høyspentlinje.

 

Men signalkabler bør være skjermet... Det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Har et par røde feite monster cable fra før av som egentlig er bilkabler da.

Føler at min mellomtone har fått 'beskjed' om å levere like mye bass som mine basselement.. ulen følelse av at noe ikke er riktig liksom.

Dessuten er de fryktelig kjedelige å plugge inn og ut, da jeg ikke har banan, og det er for tykk kobberledning til høytaler/forsterker.

Har Proson R63mkII btw..

Lenke til kommentar
Se om du hører forskjell. Det er lite poeng å bruke penger på noe man ikke hører forskjell på uansett.

Og få en kamerat til å bytte kabler for deg, så du ikke vet hvilke kabler du hører på. Ta en blind-test!

Det er en veldig god idé... Kjør 5-10 forsøk med tilfeldig valgt konfigurasjon. Så får du litt statistisk hold i testene dine. Og bruk f.eks en SACD så du får bra kvalitet på lyden. Noe musikk du pleier å høre på.

Lenke til kommentar
hehe.. egentlig en god ide.. bortsett fra marerittene jeg må gå igjennom ved skiftingen av kabler. Ingen som har noen konkrete anbefalinger?

Skal høre mest på heavy metal og er fan av bass =P

Som sagt; kjøp deg tykke gode Clas Ohlson kobberkabler. Og lodd dem fast i høytalerne/forsterker (kan gå litt utover garantien hvis du er uforsiktig...) så får du garantert bra kobling.

Lenke til kommentar
hehe.. egentlig en god ide.. bortsett fra marerittene jeg må gå igjennom ved skiftingen av kabler. Ingen som har noen konkrete anbefalinger?

Skal høre mest på heavy metal og er fan av bass =P

Les her:

 

http://www.verber.com/mark/cables.html

 

Det spiller mest sannsynlig liten rolle hva slags kabel du kjøper bare den har en grei tykkelse.

Det er så sikkert det... Jeg har faktisk vært utsatt for selgere som påstår at strømmen går fortere i dyre kabler...... uff.

Lenke til kommentar
Føler at min mellomtone har fått 'beskjed' om å levere like mye bass som mine basselement.. ulen følelse av at noe ikke er riktig liksom.

Det kan godt være delefilter i høyttaleren sin feil. Jeg har hørt endel på den høyttaleren du har, og er relativt enig i det du skriver. De har bra bass med mye puch, men det er noe rart i mellomtonen.

 

Som sagt, se om du får låne kabler før du bruker penger på det. Utrolig surt å bruke flere lapper når forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar
Takk for tips!

Kan ha noen problemer med å låne kabler da nærmeste hifibutikk er 40 mil unna... men men.. Mangler fremdeles noen konkrete linker til noen kabler jeg kan prøve ut

Seriøst; kjøp billige tykke gode kobberkabler. Noe bedre får du ikke uansett, med mindre du bare er interessert i hvordan dem ser ut. Clas Ohlson/Biltema osv. Alt annet er bare dumt. Hvis du ikke har mye penger å donere til en smarting som selger kule kabler hvor strømmen går "ekstra fort"... :no:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt "mye rart" av kabler de siste årene i mange prisklasser og har aldri hørt noe særlig foskjell på forskjellige kabler.Jeg kjøpte meg netopp denne Kimber kabelen og hørte for første gang stor forskjell.Kunne garantert tatt en blindtest og hørt forskjell.Bassen ble mye strammere og dypere,diskanten ble mer oppløst! Denne kabelen anbefales virkelig! :thumbup:

Edit:Jeg kjøpte Kimber kabelen hos Eltek.Du kan velge lengden selv.Jeg kjøpte også Kiber bananplugger og loddet dem på selv.Det ble meget bra!

Her er litt lesestoff om kabelen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...