Gå til innhold

Vannblokk, kopper eller annet ?


Anbefalte innlegg

Jeg er "skap"-interestert i vannkjølig og jeg har lest litt av det som står her på forumet om såkalt ekstrem kjøling.

 

De tekniske sider ved valg og montering av komponenter, unntatt vannblokka som sitter på cpu (brukte jeg riktig ord/uttrykk?) bryr jeg meg ikke så mye og, bortsett fra at jeg registrerer at de fleste bruker copper eller aluminium, noen bruker også en kombinasjon av metal og f.eks plexiglass.

 

Jeg har lært litt om kjemi og metaller, og det ser ut som, om man bruker metaller ala kopper og aluminium som krever lite energi for å varme opp massen av metal med 1 kelvin, og derfor vil lede varme godt. Disse metallene har en lav heat capacity.

 

Et metal som krever mye energi for å øke tempen på massen (massen er metallet i vannblokka, når radiator etc ikk står på) med 1 kelvin, vil være enklere for resten av systemet og holde "kaldt" MAO teoretisksett kan man minske, dimensjonene på de andre komponentene i kjølesystemet og oppnå den samme effekten som et større dimensjonert kjølesystem med vannblokk av kopper. Siden de har en stor heat capacity.

 

 

Metallene leder varme, ca like godt og faren for å smelte cpu er like stor som under vanlig vannkjølig, eller har jeg feil?

Min personlige mening er at så lenge varmen fra cpu blir overført til blokka så vil de metallene som har en høyere (Specific) heat capacity kunne yte bedre enn metaller med en lav heat capacity! fordi den teoretisj vil kreve et mindre kjølesystem

 

!!!Disse tankene er helt teoretiske, det finnes sikkert en grunn for at man bruker kopper/aluminium ofte, men det brude gå an å bruke andre typer metal.!!!!

 

alle tanker og erfaring rundt dette, bør komme frem, kanskje jeg får en kompis til å skifte "blokka" si hvis jeg klarer å overbevise ham. =D Bare for å prøve ut mine tanker :)

 

PS:jeg har ennå! ikke funnet en oversikt over dvs metallers heat capacity. =( men det kommer hvis jeg finner det =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Feilposting plager meg ja. For ikke å si at moderatorene ikke tar i et tak og får ordnet opp i dette rotet som har blitt av forumet vårt.

Hjelper ikke å be noen søke etter svar på tidligere stilte spørsmål under vannkjøling når mesteparten av trådene ligger under luftkjøling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...