Gå til innhold

X/X11 på Windows, ifra en Linux server?


boza

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

 

Drifter et skolelinux nett på jobben, og kan via VPN logge meg inn med Putty.

 

Innimellom skulle jeg ønske at jeg kunne fått opp Skolelinux GUI eller X på Windows, hvor vanskelig/lett er det? Om det i det hele tatt er mulig?

 

Tittet litt på Cygwin, men dette virket tildels komplisert, og prøvd på dette før, men uten hell.

 

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er relativt lett. Du trenger bare noe X window programvare til Windows.

 

Det er i utgansgpunktet to måter å koble seg opp på.

 

Den ene starter bare enkle vinduer/applikasjoner på serveren (Linux) og kjører dem i vinduer på klienten (Windows).

 

Den andre benytter seg av XDMCP og gir muligheten for å kjøre window manageren som brukes på serveren, med alt tilbehør. Dette fungerer ikke alltid like glatt ved siden av Windows sitt GUI.

 

XWin32 er et program som er veldig enkelt i bruk, i hvertfall på førstnevnte måte. Sist jeg brukte det, så var det en demoversjon som bare fungerte to timer av gangen.

 

Nå skal det sies at det er mange år siden jeg gjorde noe slikt som dette, og jeg har ikke den fullstendige oversikten over teknoligen. Så alt med forbehold

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor xterm ligger. Jeg ville prøvd først uten hele pathen, og jeg ville bytta -d med -display, og fjerna & altså 'xterm -display $(LOCALHOST):0'

 

På linux kan du sjekke hvor xterm ligger med kommandoen 'which xterm'.

 

Men som sagt, flere år siden jeg gjorde dette sist. Så prøv deg frem.

 

Hvis dette fungerer så skal du få opp et enkelt xterm vindu, og ikke noe window manager eller lignende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...