Gå til innhold

Ny billig AMD server


Anbefalte innlegg

Ja, nå syntes jeg det var på tide å sette opp en ny server siden den gamle sin harddisk gikk konken og at den egentlig ikke er min. Helst skulle jeg brukt deler jeg har her hjemme, men kan ikke akkurat si at jeg har så mye top of the art her hjemme, har vel egentlig ikke noe spesielt som virker.

 

Serveren skal brukes til litt av hvert. Blant annet DC-hub, irc-bot, webserver, ftp-server, mailserver og litt andre programmer som prosessoren vil komme til å tygge litt på. Den skal i første omgang kjøre Windows 2000, men den dagen jeg har fått teken på Linux kommer jeg nok til å flytte over til det.

 

Jeg fant ut at i samme slengen kunne jeg ta prossesoren og hovedkortet fra hoved pcen min i dag over i serveren, siden jeg ikke fant noen ytelsesmessige underlegne dem. Egentlig hadde jeg tenkt å gå for et greit hovedkort og en 1,6 Duron, men var ikke mange stedene som første Duron, og jeg skulle kjøpe fra Komplett denne gangen.

 

Det jeg har kommet fra til at jeg skal kjøpe til serveren er:

 

VANTECH Medium Server Tower Skrueløst Kabinett m/300W - 523kr

Har lest litt om dette kabinettet, og det virker som et veldig bra server-kabinett. Er ikke så veldig viktig med tanke på utseendet, bare at det har god plass og er greit å jobbe i.

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) - 399kr

Trenger ikke noe mer enn 256MB i første omgang, og Twinmos er et ganske bra minne for Socket A.

 

2x Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM - 940kr

Serveren kommer til å bruke minimalt med plass så jeg kom fram til at jeg tok 2 40GB harddisker. Jeg sto mellom Samsung Spinpoint og Seagate Barracuda så tok jeg SpinPoint siden jeg har hørt at den jobber stillere. Disse to skal kjøres i RAID1 for sikkerhet.

 

Sunsway/ST Lab PCI ATA133 RAID Kontroller, 2 kanaler,Silicon Image chip - 315kr

Jeg må ærlig si at jeg ikke har filla peiling på RAID-kontrollere, men jeg fant ut at jeg like godt kunne ta det billigste jeg fant siden jeg ikke er verdens mest kresne på ytelse. Hvis noen vet om et bedre til ca. samme pris setter jeg pris på det.

 

AC Ryan Flatkabel ATA133 Rund, 45cm Gul, med 2 kontakter

 

Sum: 2267kr

 

 

I tillegg til dette skal dette flyttes fra hovedpcen min:

AMD Athlon 2500+ Barton med BOXED kjøler

Asus A7N8-X

 

Og dette hva jeg har fra før av:

GeForce 2MX 32MB

DVD-spiller

 

Da vil serveren se noe lignende ut som dette:

AVANTECH Medium Server Tower m/300W

Asus A7N8X-X

AMD Athlon 2500+ Barton

Twinmos PC3200 256MB

GeForce 2MX 32MB

2x Samsung SpinPoint PATA 40GB

Sunsway/ST Lab PCI ATA133 RAID Kontroller

DVD-spiller

 

 

Som erstatning tl det som gikk vekk fra hovedpcen skal jeg kjøpe dette:

 

Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN - 549kr

Meget klokkevennlig hovedkort, masse innstillingsmulighet som passer fint med prosessoren jeg skal kjøpe. Mange gode erfaringer med kortet

 

AMD Athlon XP-M 2400+ / 2 GHz ( 266 MHz ) - L2 512 kB - 705kr

En mobil utgave av XP med ulåst MP. Skal visst være meget klokkevennlig og skav visst ikke være produsere like mye varme. Rett og slett en prosessor jeg gleder meg til å prøve

 

Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - Termomasse - 110kr

Trenger vel egentlig ingen forklaring?

 

Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition CPU-Kjøler Socket A, Opp til XP3400+ - 255kr

Siden jeg skal ha luftkjøling så er vel denne et meget godt valg hvis man skal klokke i samme slengen. Gjort bra i tester.

 

Sum: 1619kr

 

 

Da vil vel hovedpcen se nogenlunde slik ut:

Aopen H600B m/350w Sort

Abit NF7-S V2.0

AMD Athlon XP-M 2400+

Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition

Twinmos PC3200 CL2,5 2x256MB

Highpoint ATA 133 Disk Accelerator

WD 40GB 2Mb cache

WD 120GB 2MB cache

WD 200GB 2MB Cache

WD 200GB 2MB Cache

Connect 3D 9200 128MB

eMagic 3 1/2 Kortleser Sort 6-1

Nec ND-2500 Sort DVD-RW +/-

 

 

Hvis det er noe som ikke passer helt sammen på begge pcene hvordan de er etter endringene så si ifra.

 

Tilsammen blir summen 3886kr + frakt. Delen må holde seg under 4000kr uten frakt, men det er fritt fram å redusere prisen så lenge det ikke går drastisk ut på ytelsen.

 

Håper jeg ikke skrev altfor mye, for det har jeg som en uvane. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...