Jump to content
Sign in to follow this  
fjotten

Noen som har prøvd Ubuntulinux

Recommended Posts

Prøvde det på forelesningen til RMS i Oslo. En kamerat av meg installerte den på laptopen dagen før.

Virket helt grei, men fikk egentlig ikke testet så veldig mye.

verker veldig bra.. debian sid som kommer ut 2 ganger i året.. og det er bare debian pakker der :) så jeg skal prøve den en gang jeg må reinstalere debian.

noen som vet om hvordan den er med hardware? kjenner den igjen alt og fikser alt også?

Fra RMS' synspunkt så satt jeg litt oppe til venstre, i den delen av auditoriumet som han stod. (Det var nemlig 4 delt opp til en ved hjelp av skillevegg). Og nei, jeg kjedet meg ikke. Testa maskinen før foredraget. :)

Vurdrer å bytte distro igjen... og Ubuntu ser ganske lekkert ut... noen som har erfaringer med det nå?

Kjører på en Shuttle-maskin med nForce chipset jeg har hatt litt problemer med tidligere med Nvidia-driver osv... noen testet å legge inn Nvidia drivere i Ubuntu? Regner ikke med at det følger med?

Brukt Ubuntu siden det kom for nedlasting, og er virkelig storfornøyd. En god del gode grafiske verktøy, apt-get (selvsagt) med et veldig bra utvalg ubuntu-pakker, og go'biten Gnome 2.8. Til desktop er det nok den distroen jeg anbefaler mest.

Ikke enda, men siden jeg bor i USA for tiden, saa faar jeg tilsendt en cd (gratis) med Ubuntu paa :w00t:

Jeg bor i Norge for tiden, og har allerede motatt en par ;)

Brukte Ubuntu i omtrent 2 veker på den nye maskina mi. Virka svært solid, X kom opp heilt utan vidare, og alt var klart. Måtte sjølv modprobe nettverkskortet mitt for å få det til å virke, og det vart litt modprobing for å få til lydkortet òg. Du blir nok nødt til å gjere litt endringar i sources.list dersom du skal bruke apt-get til noko smart, men dette finns det mange guidar på rundtom.

Ubuntu kjem til å verte mitt valg framover når det gjeld desktop-distro.

Jeg la det inn på familie pcen, og det ser ut som en flott distro. Det tar en halv evighet å boote da siden det er så mye sånn hw detection greier før den kommer til init. Siden den maskinen aldri skal rebootes så går det nok greit.

Jeg fikk kernel panic med standard oppsettet i grub også. ;) Måtte fjerne no splash og silent parametre så funka det.

Eg trur oppstartstida er litt forskjellig. På min Athlon64 starta det opp på langt under 1 minutt, og det er jo heilt akseptabelt.

Det største problemet eg hadde med denne Ubuntu-installasjonen, var å få opp lydkortet, men det skyldes et litt ustøtta chipsett.

Jeg kjører ubuntu på laptopen, og syns den er fin. Oppstartstiden er grei nok, 55 sec fra grub. Og fra hibernate tar det ca 20sec. Måtte bruke egencompiled kjerne for å få til hibernate, og da slengte jeg også inn grafisk bootscreen.

Har brukt ubuntu i 2 uker nå og er virkelig fornøyd. Det ser bra ut og alt funker stort sett med en gang. Ubuntu har og et veldig bra forum og hjelpsom comunity. Jeg er veldig fornøyd med den som desktop.

Ubuntu er sexy! Eg køyrar det på ein tidligare dau 233mhz win98 pc. Og no

brukast PCen kvar dag! 7/8 pcer i huser køyrer no berre Linux, - ein igjen!

Har du noen gode tips for å forbedre ytelsen på gamle maskiner med ubuntu? Hva slags de/wm bruker du? Hvor mye ram er det på den maskinen?