Gå til innhold

Trenger info om Mac (en amatør som spør)


Anbefalte innlegg

Hei,

For å si det med en gang, jeg har aldri tatt i en Mac... Desverre... Inntil den nye iMac'en kom ut, hadde jeg aldri tenkt på mac i det hele tatt. Men jo mer jeg har lest om den, jo mer lyst har jeg på en mac selv.

 

Men jeg må bare innrømme at jeg har null peiling på Mac. Så derfor lurer jeg på om det er noen som kan anbefale meg noen sider på nettet hvor jeg kan lære litt mer. Har selvsagt søkt mye på Google, men kanskje noen vet av en virkelig god side med slik info som jeg ikke har vært inne på...

 

Alt av interesse!

 

Takker!

 

Arild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar så langt...

 

Er egentlig den nye iMac'en jeg ser mest på. Lurer feks på følgende:

- Ser flere plasser at skjermkortet får en del kritikk, og det kan ikke byttes ut, hvordan vil dette funke med Tiger?

- Hvor lang levetid kan man forvente av denne maskinen? Skjønner jo at det kommer ann på bruken, men med en pc er det jo en smal sak og bytte prossesor når tiden er inne for det. Er det mulig å gjøre dette med iMac G5 (eventuelt noen andre Mac'er).

- Kan trådløskortet brukes mot en D-Link 624+ router?

- Har en ok skjerm fra før, er det mulig å bruke denne mot Powermac. eller kan man kun bruke skjermer fra Apple? Er det slik at Mac kun kan bruke HW fra Apple?

 

Arild

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Du vil generelt kunne bruke en Mac lenger enn du kan med en PC. Jeg har flere kunder som kjører nyeste versjon av OS X på sine 400MHz G4 baserte maskiner. En PIII eller PII fra Intel får som kjent seriøse pusteproblemer under vekten av Windows XP, men dette er ikke noe problem på en Mac. I daglig bruk med surfing og mail ser jeg lite forskjell på min 1.2GHz G4 og en 400MHz G4 med like mye minne(!) (512MB)

 

Når det gjelder skjermkort så er det vel bare en ting å si om nVidia FX5200; det suger lenge og hardt!

 

EDIT:

 

Trodde jeg var ferdig, men hadde jo glemt en hel masse.

 

Trådløst går helt fint. Bruker en Linksys router mot mitt Airport Extreme kort. Ellers bruker Mac en del proprietære løsninger så du må nok ha en overgang for å bruke din DVI skjerm på en PowerMac, men det avhenger sikkert også av skjermkortet du velger. Om du kan bytte CPU på dem det vet jeg ikke. Anbefaler forumet på Macrumors.com for å finne ut dette.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
...så du må nok ha en overgang for å bruke din DVI skjerm på en PowerMac, men det avhenger sikkert også av skjermkortet du velger.

Siste revisjon av G5 powermac har DVI-utgang.

Apple har jo droppet sin egen, elegante men logistisk håpløse, ADC-kobling på de nyeste skjermene sine. (Forhåpentligvis vil dette kunne by støtte for flere grafikkort i fremtiden da det kun blir firmwaren som skiller macversjonen fra Wintelversjonen).

 

Bytting av skjermkort og prosessor kan nok bli mulig i fremtiden via tredjepart. (Finnes oppgraderinger til de fleste tidligere mac'er). Det står jo også på sidene til Apple at delen med hovedkort/grafikkort er utbyttbar.

 

Skylder vel forøvrig å påpeke at dette nok vil bli langt dyrere enn hva du er vant til fra Wintelverden. Mange regner det derfor som økonomisk smartere og selge sin gamle mac og heller kjøpe en ny når tiden er inne...

 

Vil også anbefalle denne siden: http://www.xvsxp.com/ en sammenligning av OSX og WinXP. Fyren som driver siden er macbruker og det bærer selvsagt noe preg av det (synes f.eks. det er litt merkelig at han vektlegger alle sider ved OS'ene like mye). Allikevel er det mye interessant fordi han relativt detaljert peker på de faktiske forskjellene ved de to OS'ene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Når det gjelder skjermkort så er det vel bare en ting å si om nVidia FX5200; det suger lenge og hardt!

 

Ser det er en stund siden det var aktivitet her, men jeg prøver.

 

Hva mener "jevel" med dette utsagnet? Er det tilfelle at dette kortet generelt er dårlig, eller er det noen som stiller høyere krav enn andre?

 

Jeg er i samme båt som "Langtind", og hadde allerede ene foten inne på teppet hos en Apple forhandler....

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Det jeg mener med det utsagnet er at det kortet duger til fint lite annet enn 2D. Skal du gjøre tyngre 3D ting så bør du kikke på alternativer.

 

I tillegg så er ikke OS X akkurat spilloptimalisert, så f.eks. mitt ATI 9600 mobile som står i min PowerBook slet faktisk med Dungeon Siege i 1024x768(!).

 

Her finner du en side med grafikkortrelatert info om Mac.

 

Lykke til! Jeg vil anbefale å bare få med seg den andre foten inn også! ;)

 

-KJ

 

EDIT:

 

Glemte forresten å spørre om du er kjent med PC hardware? Ett FX5200 vil ca. tilsvare et GF MX460 fra nVidia.

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Thanks :thumbup:

 

3D-problematikk er nok ikke det første jeg skal bryne meg på, for å si det sånn. Dessuten er jeg ingen "spillemann". Spelleman, ja, men det er noe helt annet...

 

Jeg er kjent med PC, men har ikke inngående kjennskap til kortet du viser til. Ser imidlertid nivået når jeg leser spec'en.

Endret av Scala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...