Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg husker i min tidlige barndom Amiga maskinene som alle på min alder kunne drept for å eie(500,600 og 1200 maskinene) Spillene som var på Amiga på tidlig 90-tall var helt overlegne hvis man sammenligner med pc spill. Workbenchen etter min mening var MYE bedre enn win3.11. Hva skjedde med Amiga, hvorfor ble pc et "bedre" alternativ og eksisterer Amiga i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Commodore Business Machines went bankrupt on 1994-04-29,

the German company Escom AG bought the rights to the Amiga

on 1995-04-21 and the Commodore Amiga became the Escom

Amiga. In April 1996 Escom were reported to be making the

Amiga range again but they too fell on hard times and

Gateway 2000 (now called Gateway) bought the Amiga brand

on 1997-05-15.

 

Gateway licensed the Amiga operating system to a German

hardware company called Phase 5 on 1998-03-09. The

following day, Phase 5 announced the introduction of a

four-processor PowerPC based Amiga clone called the

"pre\box". Since then, it has been announced that the

new operating system will be a version of QNX.

 

On 1998-06-25, a company called Access Innovations Ltd

announced plans (http://www.micktinker.co.uk/aaplus.html) to

build a new Amiga chip set, the AA+, based partly on the AGA

chips but with new fully 32-bit functional core and 16-bit AGA

hardware register emulation for backward compatibility.

The new core promised improved memory access and video display

DMA.

 

By the end of 2000, Amiga development was under the control of

a [new?] company called Amiga, Inc.. As well as continuing

development of AmigaOS (version 3.9 released in December

2000), their "Digital Environment" is a virtual machine for

multiple platforms conforming to the ZICO specification.

As of 2000, it ran on MIPS, ARM, PPC, and x86

processors.

Lenke til kommentar

Amiga forsvant aldri, den bare gikk i dvale. :p

 

PegasosPPC og AmigaOne er to alternativer man har, de er som sagt bygd som konvensjonelle PC'er (utenom at de bruker PowerPC CPU'er da), det er antageligvis slik Amigaen til slutt hadde blitt. (Hvis ikke Commodore hadde gått konkurs p.g.a inkompetansen til visse "suits" høyt oppe). Jeg husker jeg nesten måtte spy da jeg så maskinene de lanserte ut mot slutten (Amiga 600 og CD32).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Amiga 600 var bare en 500 med et noe mindre og lettere keyboard og et par ekstra småting. Hadde selv en 600, kjøpte nesten med en gang den kom ut, den fungeret meget bra for meg. :)

 

Anbefaler spill som Moonstone, North & South, Sensible Soccer, Wings of Fury og Pirates! til de av dere som har emulatorer og i tillegg er så heldige at dere har skikkelig joystick til spillene. Det har blitt laget direkte Amiga->PC-ports av spillene, ingen av de var like bra som de var på Amiga.

 

Kan også nevne at den legendariske spill-designeren Sid Meyer for tiden holder på med en siste finpuss av en "remake" av Pirates!. Spillet blir releaset rundt 20. november, jeg har forhåndsbestilt det, da det "garantert" vil bli en klassiker. :yes:

Lenke til kommentar

Amiga 1200 , med en 3.5 IDE harddisk presset under huven , det var tider det!! :love:

 

Men , Commodore må ha vært befolket av svært inkompetente folk.

bl.a Amiga 600 og CD32 var begge flopper.

Designmessig var særlig CD32 fryktelig.

 

Tror det var mange aksje-eiere som fikk fete utbetalinger som heller utviklingsavdelingen burde hatt....

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Amiga 600 var bare en 500 med et noe mindre og lettere keyboard og et par ekstra småting. Hadde selv en 600, kjøpte nesten med en gang den kom ut, den fungeret meget bra for meg. :)

 

Jo, men teknisk sett var det en dinosaur. Den hadde de fordelene du nevner, som mindre tastatur og chassis. Men prosessoren og grafikken var jo identisk med Amiga 1000 som ble lansert 7 år tidligere. Innebygget IDE-kontroller var et pluss, men begrensede utbygningsmuligheter var et minus.

 

Man kunne ikke legge til noe annet enn 1 MB extra minne internt, utbygningskort for CPU og slikt var ikke tilgjenglig (det fantes akseleratorkort som man plugget direkte på selve CPU'n en liten stund, men de ble trukket fordi maskinen var ustabil under bruk).

 

Amiga 1200 var det Amiga 600 skulle ha vært i fra begynnelsen av, men den kom sent, og hadde litt snaue spesifikasjoner i forhold til det PC'er hadde. Men A1200 ble jo veldig populær, dessverre var det ikke nok til å redde det synkende skipet som var Commodore. De ville satse på PC-markedet, men det marketdet var jo i ferd med å bli oversvømt av PC-kloner uansett. Som mange døgnflue-produsenter fikk smertelig erfare i de kommende årene.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
De ville satse på PC-markedet, men det marketdet var jo i ferd med å bli oversvømt av PC-kloner uansett.  Som mange døgnflue-produsenter fikk smertelig erfare i de kommende årene.

Jeg mener også å huske at det var PCmarkedet som tok knekken på Commodore. Amiga var en veldig bra maskin og den solgte veldig bra. Jeg kan tippe at Commodore ønsket å komme seg ut av "spillsjangeren" og bli "seriøse" pc-produsenter, men her møtte de konkurranse fra alle hold. Synd det der, hadde de holdt seg til der de var VELDIG sterke hadde vi sikkert hatt en super amiga i dag.

 

Jeg er også enig i at CDTV og Amiga600 var noe Commodore aldri burde ha lansert, men heller brukt penger og tid på å få ut A1200 tidligere.

Endret av Raz
Lenke til kommentar

http://www.pegasosppc.com/

 

PegasosPPC er en platform som kjører MorphOS, et derivat av Amigas Workbench. Den kan igjennom softwareemulering kjøre gamle Amiga-program, dog ikke spill, siden grafikkchippene ikke lenger er inkludert i systemet. Vil man spille, må man nok installere UAE-versjonen for MorphOS. Dette er det billigste alternativet imot AmigaOne, som koster nær det dobbelte. De Amigalærde strides dog om hvilket system som er best, PegasosPPC eller AmogaOne, det er en liten krig på gang der. Hehe. Selv kunne jeg gjerne tenkt meg en Pegasosmaskin da. Har alt annet som trengs, behøver bare hovedkortet.

Lenke til kommentar
Selv kunne jeg gjerne tenkt meg en Pegasosmaskin da. Har alt annet som trengs, behøver bare hovedkortet.

Hva er du intressert i å betale da? Jeg har en Pegasos II, G4 1GHz, 1 GB reg ecc pc2100 (en brikke, slik at du har en ledig)

 

Vurderer å selge den grunnet at den ikke blir brukt pr i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...