Gå til innhold

GeForce 6800 Ultra på MSI 875P NEO-FIS2R?


John P.

Anbefalte innlegg

OK - prøvde å lage en så beskrivende topic som mulig, men dersom du ikke har et MSI hovedkort, så les videre allikevel, da jeg trenger hjelp av så mange som mulig.

 

Jeg skal prøve å gjøre en veldig lang historie så kort som mulig:

 

For ca. en og en halv måned siden, kjøpte jeg et Gainward GeForce 6800 Ultra "Ultra/2600" GS 430Mhz kort fra en webshop.

 

Dette kortet fikk jeg ikke til å fungere i min PC, uansett hva jeg prøvde.

 

Så jeg sendte kortet tilbake til webshopen som defekt(tok en måned før jeg fikk det tilbake).

 

-Men nå har jeg fått kortet i retur, med "ingen feil funnet".

 

Så jeg tenkte "Å nei - nå har de bare putta kortet inn i en PC, fått opp bilde ved oppstart, slått av PCen og sendt tilbake kortet!"

 

Men faktisk har de testet kortet, og tilogmed kjørt en 3D benchmark med det(resultatene fulgte med kortet).

 

Så nå må jeg altså til å feilsøke, for å finne ut hva som kan være årsaken til at jeg ikke kunne få det til å fungere ordentelig hos meg.

 

Symptomer (hos meg):

  • Kom igjennom POST, eventuellt BIOS meny og DOS helt greit, og også inn i Windows - men dette var kun så lenge spesifikke nvidia drivere(for eksempel 61.77) ikke var innstallert. Så fort jeg innstallerte en driver(prøvde tre forskjellige versjoner ved tre anledninger), fungerte det helt til Windows skulle lastes - da slo skjermen seg til Standby, og hvis jeg da ventet i noen sekunder til, restartet også PCen automatisk.

 

Da jeg hadde kortet, prøvde jeg som sagt tre forskjellige driver versjoner, alle med samme resultat.

Hadde

  • Windows XP Pro SP1 ++
  • DirectX 9.0c
  • Nyeste hovedkort chipsett drivere

innstallert.

 

Koblet kortet til to Molex kontakter som var så "fri" som det var mulig å få dem fra min strømforsyning. Prøvde også å koble fra en CD-ROM for å se om det hjalp.

 

Hadde før dette(og har fortsatt) et Radeon 9800 Pro kort inne som fungerte(og forstatt fungerer) helt topp, uten noen problemer ved innstallering eller bruk.

 

Før jeg innstallerte Gainward GeForce kortet, formatterte jeg og la inn Windows på nytt.

 

OK - la oss for korthets skyld si at jeg prøvde ALT uten at det hjalp(jeg mener ALT).

 

Så nå må jeg som sagt prøve å eliminere bort årsaken til at det var sånn hos meg, men ikke hos webshopen.

 

 

-Og da kommer vi fram til topic'en på dette innlegget:

 

Er det noen som har et GeForce Ultra kort, som også har(en eller flere av disse):

  • Et MSI 875P NEO-FIS2R hovedkort(BIOS versjon 2.2)?
  • En strømforsyning på under eller rett rundt 431Watt (Enermax her)?
  • En 19" analog CRT monitor, helst en LG Flatron 915FT Plus, som er det jeg har?

som ikke har noen problemer med sitt GeForce Ultra kort?

 

En annen, siste ting jeg tenkte på nå nylig, var om det er sannsynlig at mitt problem kunne oppstå dersom kortet ikke satt helt riktig i AGP porten?

Jeg tviler på om det var tilfelle, siden jeg er nøye på alt, men det KAN jo skje.

 

-Men ville det i såfall få den typen konsekvenser(som nevnt over), eller burde i så fall kortet ikke ha fungert i det hele tatt(eller hatt synlige problemer også under POST etc.)?

 

 

Noen som har noen idé om hva som kan være årsaken når et grafikkort(og kun når driver er innstallert) får skjermen til å slå seg til Standby og så restarter maskinen, når samme kort fungerer fint et annet sted?

 

En annen ting jeg nettopp tenkte på, var AGP voltage. Kunne det tenkes at kortet trenger mer strøm fra mitt hovedkort?

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm: Ville heller ha brukt penger på nytt hovedkort enn ny strømforsyning.

Enermaxen skal holde til 6800 ultra. Det kan være en konflikt med hovedkortet.

Få lånt deg en strømforsyning å se om det hjelper.

En kamerat av meg kjører 6800 ultra + vannkjøling på en 360 watts chieftek. Tipper det er noe bugg med hovedkortet.

Jeg Googlet litt, og fant en link til en tysker som hadde samme hovedkort som meg, og samme Gainward kort.

 

Riktignok hadde også han problemer, men hans problem var at han synes det gikk for tregt.

Mitt problem er at det ikke funker i det hele tatt med driver innstallert.

 

Så(med mindre akkurat mitt hovedkort er delvis defekt) hovedkortet skulle ikke være problemet.

Jeg bruker jo hovedkortet nå med Radeon 9800 Pro kortet uten problemer, så defekt er det iallefall ikke.

 

Det kan jo også høres fornuftig ut at når drivere er innstallert, vil også kortet bruke mer strøm fra og med når Windows starter, siden det da skal aksellerere 2D - og at det derfor kan være strømforsyningen som er problemet.

 

Saken med Enermax'en min er at den er helt RÅ på +5V og +3.3V - sammenlignet med alt annet jeg har sett av rå strømforsyninger. MEN den har "bare" 20A på +12V, så det kan jo da være problemet.

 

Jeg blir litt 'forbanna' hvis det viser seg at jeg også må kjøpe nytt hovedkort.

 

Tanken var at jeg skulle kjøpe et bra grafikkort nå, som kunne holde PCen noenlunde oppdatert fram til det blir aktuellt å bytte ut hele greia med BTX og PCI Express etc.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle oppdatere denne tråden med det som viste seg å være løsningen:

 

Det var faktisk strømforsyningen som var for svak.

 

-Jeg har nå kjøpt en OCZ 520W PowerStream PSU, og jammen funker kortet(iallefall så langt - med forrige PSU kunne jeg ikke engang komme inn i Windows etter at driver var innstallert).

 

Så i mitt tilfelle var altså en 431W Enermax PSU ikke kraftig nok til å drive en GeForce 6800 Ultra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...