Gå til innhold

Maskinen starterer, men vil ikke kjøre windows


mHazziv

Anbefalte innlegg

Jeg bygde meg en maskin for ca tre månder siden og i de tre månedene jeg har hatt den har det ikke vært en eneste feil. Men da jeg kom hjem fra jobben for tre dager siden, ville ikke windows starte opp. Jeg prøvde med Safe Mode, Previous Known Configuration, osv, men den stopper å laste inn Windows etter at den har lastet inn alle driverne (den siste er MUP.SYS).

 

Så tenkte jeg at skitt au, jeg reinstallerer Windows. Det ville den heller ikke - har S-ATA disk og trykker selvsagt F6 for manuelle drivere (er ikke helt newbie). Windows blir ferdig med å kopiere over de forskjellige driverne, men når "starter windows" kommer opp i nederste venstre hjørne stopper maskinen helt opp.

 

Så tok jeg med meg disken til en kamerat og testet den der og den fungerte brillefint (Hitachi 160 Gb S-ATA). Bootet t.o.m. på disken min og da fjernet jeg Daemon tools som jeg vet kan lage litt kluss. Kom hjem og alt var likt.

 

Så tok jeg og resatte bios på hovedkortet - Ingen forskjell

Så formaterte jeg disken - trodde ikke at det ville hjelpe så mye, men gjorde det just in case. Det hjalp selvsagt ikke...

Til slutt demonterte jeg hele PC'en (inkludert jumpere på hovedkortet) og satt den sammen igjen. Ingen forskjell.

 

I dag har jeg pratet med Komplett for 2. gang, og de mente at jeg burde teste RAM'en. Det er neste punkt, men har ikke hørt om at en RAM-brikke skal plutselig ta kvelden og ihvertfall ikke uten at jeg får noen indikasjoner på det (hovedkortet skal vel gi beskjed).

 

Siste løsning blir å sende hovedkort, CPU og RAM til Komplett, men det føles litt bittert å ikke ha PC i to uker når jeg har en 10 mbit linje (det var faktisk grunnen til at jeg kjøpte leiligheten).

 

In conclusion: PC'en starter, bios fungerer fint, får ingen feilmeldinger, men windows vil ikke starte, hverken ved vanlig boot eller ved reinstall...Trodde først det var en software feil, men når det skjer uansett om jeg starter windows eller reinstallerer, blir jeg veldig usikker. Og som sagt; Harddisken min fungerte brillefint i en kamerats PC (brukte den som bootdisk). Og jeg har aldri overklokket maskinen.

 

Min PC:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort

Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

MSI Radeon 9800Pro 128MB

160 Gb S-ATA Hitachi disk

Aopen H600B med 350 PSU

 

 

Blir utrolig happy for all hjelp/inspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke alle som maser over formatering, jeg gjør det ca. en gang i måneden, dette er særdeles uproblematisk, og får systemet til å oppføre seg slik det er meningen at det skal

OI, hvorfor så ofte? jeg formaterer hver 3måned tenker jeg, særlig på intrnett (familie Pc'n) den pleier og bli full av feil og virus etter en stund på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...