Gå til innhold

Fy F... så flaks, eller......bytte av CPU vifte


myhken

Anbefalte innlegg

:cry: Enten er jeg mega heldig, eller så ligger katastrofen og venter på meg.... :cry:

 

Jeg fant ut at jeg ville bytte viften til min P4 Northwood 2,8 CPU. Frem til i dag hadde jeg brukt "boxed" kjøleren, men den begynte å lage ulyder, og tempen på CPU passerte ofte +65 når jeg spiller.

Gikk til innkjøp av en(Zalman CNPS7000B-Cu som jeg var heldig å få den siste av fra komplett.... :w00t:

 

Pakket den ut, fjernet den gamle, tok bort gammel kjølepasta, og smørte på ny.

Setter Zalman viften ned i sokkelen, og begynner å skru til de to skruene som man skal skru for å plassere Zalman viften.

 

Plutselig ser jeg at prosessoren stiger opp av sokkelen, og da stoppet nesten hjertet mitt.., måtte så løsne på skruene igjen, og tok CPU forsiktig opp. Kjølepastaen (kanskje jeg brukte litt mye, eller så skal det være slik ) hadde gjort slik at CPU satt fast til viftens underside, og da jeg skrudde til skruene hadde den løsnet og gikk ut av sokkelen.

 

Etter å ha bannet og svettet litt, måtte jeg jo bare sette CPU på plass igjen, sette på viften, og teste pc'en.

 

Alt virker bra til nå, og etter som jeg kunne se på CPU, manglet ingen av pinnene, og ingen virket bøyd. Men er jeg trygg???? :eek::eek:

 

Kan CPU ha fått senskader?? ( og bør jeg da begynne å spare cash til ny ) eller kan jeg ta livet med ro, og fortsatt glede meg over pc'en??

 

Uansett så virker Zalman viften utrolig bra, jeg kjører den på lydløs (det følger med en kul bryter for å stille hastigheten til lydløs ) og da kjører den på 1350 RPM. Temp på CPU ligger nå på ca 40 grader, noe som er ca 10-12 grader under det det pleide å ligge på. :w00t::w00t:

 

Flaks eller ikke flaks, det vil vel bare tiden vise!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om ingen pinner er ødelagt, og ingen synlige skader, så har det nok ganske bra. Du var heldig der.

 

Husk, bare et bittelite lag med goop, nesten så du skal se gjennom det, er jo bare til å fylle igjen porer.

Ja, trodde jeg brukte ganske så lite, men det var nok likevel for mye.....

 

Vanvittig flaks at viften ikke gjorde noe med pinnenne, for den veier jo faktisk 755 gram, og når jeg løsnet skruene igjen, la den jo all vekten på CPU, som da ikke engang lå i sokkelen.......grøsser nedover ryggen når jeg tenker tilbake på det øyeblikket...... :sick::sick:

Lenke til kommentar
Om ingen pinner er ødelagt, og ingen synlige skader, så har det nok ganske bra. Du var heldig der.

 

Husk, bare et bittelite lag med goop, nesten så du skal se gjennom det, er jo bare til å fylle igjen porer.

Ja, trodde jeg brukte ganske så lite, men det var nok likevel for mye.....

 

Vanvittig flaks at viften ikke gjorde noe med pinnenne, for den veier jo faktisk 755 gram, og når jeg løsnet skruene igjen, la den jo all vekten på CPU, som da ikke engang lå i sokkelen.......grøsser nedover ryggen når jeg tenker tilbake på det øyeblikket...... :sick::sick:

lucky :thumbup:

Lenke til kommentar
Trodde først CPU'en ble nappet ut av sokkelen, trodde du hadde låst CPU'en fast :p

CPU skulle vært låst fast. Tok den aldri ut av sokkelen. Fjernet bare "boxed" viften og brukte en plast bit for å skrape bort gammel pasta. Da var det ingen ting som tydet på at den var løs. Og "spaken" som låser CPU lå nede som den skulle hele tiden.....

 

Men løs må CPU ha vært uansett....

Lenke til kommentar
Om ingen pinner er ødelagt, og ingen synlige skader, så har det nok ganske bra. Du var heldig der.

 

Husk, bare et bittelite lag med goop, nesten så du skal se gjennom det, er jo bare til å fylle igjen porer.

Ja, trodde jeg brukte ganske så lite, men det var nok likevel for mye.....

 

Vanvittig flaks at viften ikke gjorde noe med pinnenne, for den veier jo faktisk 755 gram, og når jeg løsnet skruene igjen, la den jo all vekten på CPU, som da ikke engang lå i sokkelen.......grøsser nedover ryggen når jeg tenker tilbake på det øyeblikket...... :sick::sick:

Litt off-topic men anbefalt max vekt til en vifte på en socket 478 er 500gram...

Lenke til kommentar
Om ingen pinner er ødelagt, og ingen synlige skader, så har det nok ganske bra. Du var heldig der.

 

Husk, bare et bittelite lag med goop, nesten så du skal se gjennom det, er jo bare til å fylle igjen porer.

Ja, trodde jeg brukte ganske så lite, men det var nok likevel for mye.....

 

Vanvittig flaks at viften ikke gjorde noe med pinnenne, for den veier jo faktisk 755 gram, og når jeg løsnet skruene igjen, la den jo all vekten på CPU, som da ikke engang lå i sokkelen.......grøsser nedover ryggen når jeg tenker tilbake på det øyeblikket...... :sick::sick:

Litt off-topic men anbefalt max vekt til en vifte på en socket 478 er 500gram...

3. The maximum weight for a cooler is specified as 450g for Intel Socket 478 and AMD Socket

754/939/940, and 300g for the AMD Socket 462 CPU. Special care should be taken when

moving a computer equipped with a cooler which exceeds the relevant weight limit.

Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a computer

 

Men jeg flytter aldri denne pc'en. Har bærbar + shuttle, så denne skal stå her frem til jeg kjøper ny om ca 2 år.....(eller før :D:D )

Lenke til kommentar

Hm jeg har vært med på noe lignende.. jeg hadde nettopp kjøpt meg nye saker, en a64 3400+ til 3500 kr og et ms hk. Da jeg skulle sette på kjøleren fikk jeg det ikke til. så jeg prøvde å ta den ut igjen, men da fulgte prosessoren med! selv om låsen var på. Goopen fungerts som lim.

 

Hjertet mitt stanset og noe sa meg at det var like før i buksene. men ingen pins var brukket så jeg satte den på plass, og den fungerer bare bra :) Har til og med normale tempraturer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...