Gå til innhold

Videoredigering i linux


Anbefalte innlegg

Hei :w00t:

 

Er nå lei av at redigeringsprogrammene

og pcen henger seg opp når jeg bruker den

som video og spill\linkepc..

 

Så nå har jeg fått tak i en video pc og

en linke\spill pc, det jeg lurer på er om

det kan gå bra og kjøre linux på videopcen?

(det er vel mer stabilt, mindre fare for virus ol?)

 

Hvilken linux burde jeg kjøre til dette?

Søtter linux de fleste programmene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux støtter jo som sagt ikke windows programmer, som pinnacle studioX og adobe premier.. det sier vel seg selv, MEN, linux har forsatt video redigerings programmer som funker sånn tåling. Har så også si sluttet helt med å bruke windows og har derfor vært på søk etter foskjellig løsning for video redigering under linux. Det jeg har hatt mest suksess med er helt klart MainActor versjon 5.x. Layout og bruk ligner litt på premier, med media biblotek etc... er godt fornøyd med det.

 

Skal du konvertere, eventuelt prøve video redigering under linux, kan jeg absoult anbefale MainActor,

koster nesten ingenting i forhold til dyre progranner som Adobe Premier Pro ;)

Lenke til kommentar
Om du ikke allerede hadde kjøpt en pc til evnt. om du har råd så er det vel mac som gjelder til redigering....eneste drawback er prisen, har du råd så har de knall design på toppen av det hele.

Det var ikke spørsmål om Mac i denne tråden... og PC og MAC er etterhvert blitt jevngode på redigeringsprogrammer. Samme med grafiske applikasjoner. Nå skal vi ikke ha noen PC vs Mac diskusjon her, men det er en stund siden Mac var overlegen PC på grafiske applikasjoner. Ellers får man knall design på PC nå også om man vil det.

 

Alt kommer nå altså an på hvilken platform man foretrekker. Har man PC, er det lettest å få tak i redigeringsprogrammer i Windows. Det er her man har det største utvalget, og får man problemer, er det lettere å få hjelp til ett Windows program enn til ett som er i Linux (flere brukere). I tillegg er det ofte samme program på Mac som på Windows, og skulle man dumpe borti ett firma som bruker Mac, og må redigere på deres maskiner, kan man stort sett få samme til Windows, så man bruker samme program både hjemme og på jobb.

 

Ellers er det vel stort sett selve programmet sin skyld om PC'n henger seg opp. Windows XP er nå så stabilt, at det må ett meget ustabilt program til for å krasje det. Jeg bruker Premiere 6.0 på min PC, som er overlesset med tunge programmer, og har ikke noen problemer med dette. Tror derfor at overgangen til Linux ikke vil hjelpe så mye. I tillegg må du lære deg ett helt nytt program og ett helt nytt operativsystem.

Lenke til kommentar
Om du ikke allerede hadde kjøpt en pc til evnt. om du har råd så er det vel mac som gjelder til redigering....eneste drawback er prisen, har du råd så har de knall design på toppen av det hele.

Det var ikke spørsmål om Mac i denne tråden... og PC og MAC er etterhvert blitt jevngode på redigeringsprogrammer. Samme med grafiske applikasjoner. Nå skal vi ikke ha noen PC vs Mac diskusjon her, men det er en stund siden Mac var overlegen PC på grafiske applikasjoner. Ellers får man knall design på PC nå også om man vil det.

Nei, er klar over at det ikke var spørsmål om det. MEN måtte bare nevne det siden man snakker om plattformbytte.

 

Har ikke drevet veldig mye med Videoredigering, men har bare fått klar melding om at det er mac man går for om man skal redigere serøist(dvs. bruke leve av det, drive semiprofft).

Dette er ingen Mac Vs. Pc, men etter å ha hørt hvordan det bannes og rives i hår i NRK etter overgang til PC med Avid fra det de fleste satt på som, ja, var mac med finial cut. Selvfølgelig er det ofte en smaksak, men du skal fleske til rimlig bra ang. hardware hvis du skal slå mac med en pc.

 

btw. Regner med at Avid er et unntak når man snakker om "dårlige" programmer som krasjer windows, for jeg fikk og får av og til bluescreen i Xp...?(og jeg har hysterisk orden på diskene..)

Lenke til kommentar

btw. Regner med at Avid er et unntak når man snakker om "dårlige" programmer som krasjer windows, for jeg fikk og får av og til bluescreen i Xp...?(og jeg har hysterisk orden på diskene..)

 

hehe. aldri hatt bluescreen under xp (untatt den engangen eg presset min stakkars atglonxp med 400mhz i oc. maskina krasjet og eg mettåe reinst) og det eksisterer ikke orden på mine hardisker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...