Gå til innhold

Radiator montert i vegg-ventil


Anbefalte innlegg

Så skulle jeg også anskaffe meg vannkjøling!

 

Kommer til å overklokke og trenger derfor god kjøling. Hadde planer om å skaffe meg dette settet fra microplex. Siden jeg sitter med vinduet og det er en ventil i veggen 2meter over meg tenkte jeg å kjøpe en radiator og en 120mm papst vifte i tillegg samt litt ekstra slanger for så å montere dette oppe i ventilen. (Dette burde jo gi god kjøling i høst og vinter tenker jeg)

 

Mine spørsmål er da som følger: Vil det bli problemer med kondens? Er pumpen i dette settet kraftig nok til å pushe vannet gjennom? Har noen forslag til radiator evt alternative løsninger blir det mottatt med takknemlighet. Kult om noen postet bilder av lignende fixe løsninger :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å vite er at i et lukket vankjølingssystem vil det bli en statisk likevekt. Pumpens løftehøyde er temmelig uintresant. Selvfølgelig må pumpen hjelpes når systemet fylles, men når systemet er fult skulle problemet være mindre. Ville valgt en kraftigere pumpe uansett.

 

Radiatoren burde være litt større en ventilen.

 

Du kan få kondens! Dette bestemes av bla. vanntemp romtemt og luftfuktighet.

Endret av LOZER
Lenke til kommentar

Høyden vil ikke bli ett problem med den pumpen. Høyden har lite eller ingenting å si i ett lukket system (antallet meter med slange derimot har noe å si, da friksjonen mot veggene hindrer flow).

 

Ang kondens så ja; skaff deg neoprene og pakk inn blokkene som om det hadde vært peltiersystem. Netconnection har endel neoprene (ligger under vannkjøling - peltier).

 

Du må nok ha mye frostveske i vannet for å hindre at det fryser (noe pumpen vil like svært dårlig og radiatoren vil trolig bli ødelagt dersom det skjer).

Lenke til kommentar

Tror dere har rett der. Fill n' Bleed sett på toppen eller bare en T. Tenkte ikke så langt. Man kan jo ha ...

- tank - pumpe - radiator - blokk(er) - Og her sutter man vannet gjennom systemet. Tror det smaker litt dritt og blir søl hvis man er treig med å koble slangen på tanken igjen. T-LED er nok en god løsning!

 

Ikke å anbefalle hvis datamaskinen reiser mye - på eks LAN

Lenke til kommentar

Jeg har radiatoren min på under taketutstikket på utsiden av ventilen. For å unngå flow problemer har jeg festet vanntanken min på veggen vedsiden av ventilen. Dermed vil vannstanden i tanken alltid være høyeste punkt.

 

Om vinteren blir jeg nødt til å slå av viften på radiatoren da vannslangene og kjøleblokkene ellers blir for kalde. Det samler seg så mye kondens på slangene at det rett og slett regner.... går bra så lenge det ikke kommer vann ned i AGP-porten, da blir maskina lite happy og henger seg. Ett minutt med hårføneren løser også det problemet....

 

Nå var det ikke spesielt kaldt her i Trøndelag sist vinter (-20), så det kan hende at kondens til og med vil være et problem, selv uten vifte, når det blir skikkelig kaldt.

 

P.S. Husk frostvæske!!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du plasserer en Radiator i kabinettet også kan det godt hende du kan senke temp i kabinettet nok til at du kan eliminere kondensproblemene. Og med ett par hurtigkoblinger fra MP kan det la seg gjøre å ha en liten snutt på baksiden av kabinettet som da vil gjøre at du kan ta med deg maskinen på LAN (uten radiatorløsningen som sitter i ventilen) og da dra nytte av radiatoren som sitter ett annet sted i kabinettet til å kjøle maskinen.

 

Når du da kommer hjem, kobler du til radiatoren i ventilen og lukker tilførselen av luft foran radiator slik at den drar luften rundt i kabinettet over radiator i front som da også er kjølt ned av den utvendige kjøleløsningen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...