Gå til innhold

Athlon 64 på 90 nm oppdaget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WOW :dribble::dribble::dribble:

 

(Jeg er ikke noen ivrig smiley-bruker men dette fortjente noen ekstra!)

 

Så hvis man finner en 2800/3000/3200+ til Socket 939 i prislistene så er den sansynligvis 90nm ??

 

Jeg håper virkelig noen snart får testet ut om de klokker bra og hvordan varmeutviklingen er, for det ser ut som lommeboka er klar for en slankekur !!.

 

Størrelsen på bare 84mm^2 lover jo også svært bra. (Dette er en smule mindre enn jeg hadde forventet)

 

Edit: Det var 1MB-versjonen av 90nm K8 jeg tippet på. For 5 måneder siden tippet jeg 93mm^2 for den. Det er jo ikke så langt unna virkeligheten eller? Lurer på hva det offisielle tallet på 1MB-versjonen blir.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Håper også dette gjør at det blir mindre varmeutvikling.

Når man krymper kjernen uten å redusere transistorantallet, får man vanligvis høyere varmeutvikling per areal ...

Lederne imellom hver transistor pluss at transistorene er mindre gjør til at det blir mindre tap i form av varme, mulig the blir mere leak-strøm imellom lederne, men tror AMD takler dette. Håper på lavere priser :w00t:

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Håper også dette gjør at det blir mindre varmeutvikling.

Når man krymper kjernen uten å redusere transistorantallet, får man vanligvis høyere varmeutvikling per areal ...

Lederne imellom hver transistor pluss at transistorene er mindre gjør til at det blir mindre tap i form av varme, mulig the blir mere leak-strøm imellom lederne, men tror AMD takler dette. Håper på lavere priser :w00t:

Det er vel slik at det blir større forbruk (watt) i forhold til arealet. En 3000+ 130nm bruker mere strøm enn en 3000+ 90nm, men ikke i forhold til arealet (die size). Hvis jeg har fortsått det rett

 

WOW  :dribble:  :dribble:  :dribble:

Så hvis man finner en 2800/3000/3200+ til Socket 939 i prislistene så er den sansynligvis 90nm ??

 

3000+, 3200+ og 3500+

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Håper også dette gjør at det blir mindre varmeutvikling.

Når man krymper kjernen uten å redusere transistorantallet, får man vanligvis høyere varmeutvikling per areal ...

... men også mindre total varmeutvikling.

 

Er ikke helt inne i dette, men blir ytelsen mye bedre med 90 nm bortsett fra mindre varmeutvikling?

Nei, ytelsen blir nok ganske lik det den var før (for en likt klokket CPU, med like mye L2 cache og like god minnebåndbredde). Det kan hende det er noen små ytelseforbedreinger "tweaks" av kjernen som forbedrer ytelsen litt, men det er neppe særlig mye.

 

Men mindre varmeutvikling har flere fordeler med seg: Man kan velge å ha samme varmeutvikling, men høyere klokkefrekvens i stedet for samme klokkefrekvens og mindre varmeutvikling. Så sånn sett så kan man si at mindre prosess gir høyere ytelse. Jeg venter spent på testresultater for å se hvor store eller små forbedringene egentlig er..

 

Mindre prosess betyr også flere prosessorer per wafer. Det betyr igjen mindre kostnader per prosessor og vil på sikt gi billigere CPU'er for oss sluttbrukere også. Akkurat som forventet så slipper nå AMD flere billige CPU'er på markedet. Trolig vil prisen på de aller billigste (dvs Athlon64 2800+) gå en del ned etter hvert. Med så små kjerner så bør det være mulig å selge de billigste for 500kr pr stk uten å gå med tap, slik de gjør med AthlonXP Tbred som også er 84mm^2.

Lenke til kommentar
Mindre silisium, billigere prosessorer?

 

*håpepåbilligere939*

Tja, ikke noe mer enn spesielt tror jeg (prisen er etter hva markedet er villig til å betale, ikke hva det koster å lage dem). Men, det jeg ønsker er en prosessor i det sjiktet *på socket 939*. Så nå venter jeg bare på at de skal dukke opp i en butikk nær meg (les: norsk nettbutikk...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...