Gå til innhold

Pessimistisk om Iraks fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er når det ser som mørkest ut at man bør investere i landet. Kursene er lave, her er det er mildt sagt god oppside!

Hadde jeg delt din optimisme hadde nok sparepengen satt litt løsere. Men når spådommene ligger mellom full borgerkrig og langvarig politisk ustabilitet tror jeg nok jeg venter selv om fortjenesten skulle bli mindre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Na tror jeg man burde lese NIE sin rapport for man tok medias tolkning av det for den rene sannhete. Men imidlertidig tror jeg den ikke er offentliggjort? Jeg stoler rett og slett ikke pa medias tolkninger av slike dokumenter, dermed har jeg lyst til a lese det selv.

Tror nok en gang dette har mer a gjore med politikk enn sannhet.

Lenke til kommentar
Na tror jeg man burde lese NIE sin rapport for man tok medias tolkning av det for den rene sannhete. Men imidlertidig tror jeg den ikke er offentliggjort? Jeg stoler rett og slett ikke pa medias tolkninger av slike dokumenter, dermed har jeg lyst til a lese det selv.

Tror nok en gang dette har mer a gjore med politikk enn sannhet.

Du stoler vel på FOX?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Man behøver vel ikke akuratt ha en doktorgrad for å skjønne at de nærmeste kommende årene i Irak ikke ser lalt for yse ut..

Nei, for alt gikk jo til helvete i Korea, Japan, og Tyskland. Sant? :roll:

Med en slik tankegang gar det iallfall aldri bedre der.

 

Du stoler vel på FOX?
Ikke noe mer enn andre.
Lenke til kommentar
Man behøver vel ikke akuratt ha en doktorgrad for å skjønne at de nærmeste kommende årene i Irak ikke ser lalt for yse ut..

Nei, for alt gikk jo til helvete i Korea, Japan, og Tyskland. Sant? :roll:

Med en slik tankegang gar det iallfall aldri bedre der.

Det er ganske mange grunner til at det gikk bra i de tilfellene, som ikke er tilstede i Irak. Dessuten er det ganske mange eksempler på tilfeller hvor det ikke har gått bra.

 

Men man kan da alltids håpe.

Lenke til kommentar
Nei, for alt gikk jo til helvete i Korea, Japan, og Tyskland. Sant? :roll:

Med en slik tankegang gar det iallfall aldri bedre der.

Dette er ikke sammenlignbart for fem flate øre desverre.

Det var en helt annen tidsepoke. Vi lever i 2004.

Det er først i moderne tid at terrorhandlinger har "tatt av" til den grad de har.

 

Ville du med hånden på hjertet ha innvestert eller f.eks startet en fabrikk i Irak i dag, vitende om at noen slemme menn kunne komme og sprenge den i fillebiter dagen etterpå?

Lenke til kommentar
Man behøver vel ikke akuratt ha en doktorgrad for å skjønne at de nærmeste kommende årene i Irak ikke ser lalt for yse ut..

Nei, for alt gikk jo til helvete i Korea, Japan, og Tyskland. Sant?

Det er ganske mange grunner til at det gikk bra i de tilfellene, som ikke er tilstede i Irak.

For eksempel det faktum at hverken tyskere, japanere eller koreanere er muslimer. Islamistene som tidligere ble holdt nede av Saddam tyter nå ut av sine klamme sprekker i Irak, og vil reise et teokrati à la Iran der nede.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er ganske mange grunner til at det gikk bra i de tilfellene, som ikke er tilstede i Irak. Dessuten er det ganske mange eksempler på tilfeller hvor det ikke har gått bra.

 

Men man kan da alltids håpe.

Nar USA har vunnet en krig i et land hvor de skal sta for a gjenopprette det, har de hatt suksess med dette i fortiden. Na i ar 2004 burde dette vaere enda lettere. Det er mange trekk som er saere for Irak i forhold til de andre jeg nevnte, men ikke av slik klasse at det ikke skal ga an a fa til lignende resultat som etter 2. VK.

Den muslimske faktoren er litt annerledes, men igjen sa er det bare den ekstremiste sektoren som byr pa problemer, og det har det vaert i alle av tilfelllene jeg nevnte. Det byr pa en litt annerledes oppgave enn det med Tyskland, Japan, og Sor-Korea, men ikke noe som bor vaere mye vanskeligere. Alle disse landene hadde langt mer mennesker enn Irak, f.eks.

 

Denne "doom and gloom" som vi horer i media er det samme som vi horte for. Vi horte for krigen at det skulle bli borgerkrig, vi horte rett etter den begynte at alt skulle ga til helvete og at titusener av mennesker skulle do, at det skulle bli borgerkrig... ingen av delene har skjedd.

 

NIE rapporten omtaler store problemer man hadde i Fallujah og Najaf, problemer som na er nesten tilintetgjort. De tok altsa ikke for seg situasjonen de siste manedene.

 

Og som jeg sa, tar jeg ikke medias vri pa denne rapporten for god fisk, jeg vil lese den selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Borgerkrigslignende tilstander eksisterer i Irak, store deler av samfunnet er imot okkupasjonsmakten og mange gruperinger slåss mot okkupasjonsmakten. Kan ikke se at "alt er bra og blir bedre".

 

Og det er jo ett faktum at titusenvis har krepert som følge av krigen.

Kan du forklare hvordan a vaere imot okkupasjonsmakten ligner pa en borgerkrig? Jeg trodde liksom at borgerkrig var nar folk innen landet kriget mot hverandre...? Det er akkurat det som ikke skjer. Sunnier angriper ikke Shiaer, og Kurdere angriper ikke Sunnier. Det er terrorister og et par grupper (som Al Sadrs gruppe) som er imot alt og alle. Det er kun problemer i et par byer.

Hvis du ser her: http://icasualties.org/oif/Details.aspx

Der ser man at Al Anbar Province er der nesten all dodsfallene skjer, det og Bagdad.

 

Det er ingen som sier at alt er "bra og blir bedre", iallfall ikke meg. Ting er ikke "bra" i Irak, men det er ikke "helvete" heller. Det er ikke mulig for oss a vite om ting blir bedre der eller ikke. Man kan ikke stole pa medias vri pa hva som foregar der, for ikke engang de vet sa veldig mye om hva som skjer der.

 

Det eneste vi vet er at koalisjonssoldater blir drept ganske jevnt, ca 50-60 per maned. Og det har ikke forandret seg noe saerlig over det siste aret, men det var langt verre i April, f.eks nar det ble drept 140 stykk.

Lenke til kommentar
Borgerkrigslignende tilstander eksisterer i Irak, store deler av samfunnet er imot okkupasjonsmakten og mange gruperinger slåss mot okkupasjonsmakten. Kan ikke se at "alt er bra og blir bedre".

 

Og det er jo ett faktum at titusenvis har krepert som følge av krigen.

Det er ikke et direkte følge av krigen, slike borgerkriger og selvmordsbombinger har vært i Irak flere år før USA's korstog.

 

Det er bare nå vi ser det på TV.

Lenke til kommentar
slike borgerkriger og selvmordsbombinger har vært i Irak flere år før USA's korstog.

Det har jeg lyst til å vite mer om, har ikke hørt noe særlig om disse borgerkrigene og selvmordsbombere som holdt på før krigen.

Det er jo en grunn til at du ikke har hørt om det da, som jeg allerede sa.

 

Det har blitt mye verre etter USA's korstog i Irak, men det var slikt før også. Husk at Saddam regjerte og hadde en del motstandere.

Lenke til kommentar

@Seixon: Dårlig setnigsoppbygning fra min side. Burde vært ett punktum inni der ett sted. Det jeg mente var at det er borgerkrigslignende tilstander OG motstand mot okkupasjonen.

 

Det er kraftig motstand mot okkupasjonen, det er gruperinger som slåss UTELUKKENDE mot okkupasjonsmakten og det finnes noen få psycho gruperinger som sprenger bomber både her og der.

 

NIE rapporten omtaler store problemer man hadde i Fallujah og Najaf, problemer som na er nesten tilintetgjort. De tok altsa ikke for seg situasjonen de siste manedene.

Tilintetgjort ved hjelp av rå makt og vold som førte til unødvendig lidelse og dødsfall i sivilbefolkningen ja.

 

@apoxdigital: Motsetningene har blusset opp som en følge av USAs okkupasjon, da Saddam tidligere var det eneste som holdt Irak sammen. Og det er igrunn ikke så rart da Irak er en konstruert nasjon, som aldri ville vært en nasjon hadde det ikke vært for vestens imperialisme i Midt-Østen. Men det var uansett ikke poenget mitt. Poenget var at det er problemer i dag.

Lenke til kommentar
@Seixon: Dårlig setnigsoppbygning fra min side. Burde vært ett punktum inni der ett sted. Det jeg mente var at det er borgerkrigslignende tilstander OG motstand mot okkupasjonen.

 

Det er kraftig motstand mot okkupasjonen, det er gruperinger som slåss UTELUKKENDE mot okkupasjonsmakten og det finnes noen få psycho gruperinger som sprenger bomber både her og der.

 

NIE rapporten omtaler store problemer man hadde i Fallujah og Najaf, problemer som na er nesten tilintetgjort. De tok altsa ikke for seg situasjonen de siste manedene.

Tilintetgjort ved hjelp av rå makt og vold som førte til unødvendig lidelse og dødsfall i sivilbefolkningen ja.

 

@apoxdigital: Motsetningene har blusset opp som en følge av USAs okkupasjon, da Saddam tidligere var det eneste som holdt Irak sammen. Og det er igrunn ikke så rart da Irak er en konstruert nasjon, som aldri ville vært en nasjon hadde det ikke vært for vestens imperialisme i Midt-Østen. Men det var uansett ikke poenget mitt. Poenget var at det er problemer i dag.

Er helt enig i det du sier, men det er mye større fokus på Irak i media i dag enn det var for 5 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...