Gå til innhold

Større LCD-TV-er og lavere priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg G6-fabrikkene første omgang kommer til å produsere paneler til TV-markedet. Jeg tviler på at markedet for å store monitorer er stort nok til at det er av interresse.

 

Dessuten er det mye rimeligere å holde seg til lav oppløsning, enn å begynne med paneler som holder seg til 0.25mm pikselstørrelse på så store flater.

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på LCD-TV og LCD-skjerm til PC?

TV-utgavene er som regel større, har lavere oppløsning og dårligere farger enn PC-versjonene. I tillegg kommer TV-versjonen ofte med høytalere, TV-tuner innebygget og fjernkontroll, men mangler ofte VGA og DVI-kontakter.

 

Edit: DragonXP var litt kjappere en meg på tastaturet i dag :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
hva er forskjellen på LCD-TV og LCD-skjerm til PC?

TV-utgavene er som regel større, har lavere oppløsning og dårligere farger enn PC-versjonene. I tillegg kommer TV-versjonen ofte med høytalere, TV-tuner innebygget og fjernkontroll, men mangler ofte VGA og DVI-kontakter.

 

Edit: DragonXP var litt kjappere en meg på tastaturet i dag :p

LCD-TV har vel også noen finesser så TV bildet ser bedre ut?

 

mener å ha hørt noe sånt, skal se hva jeg finner :)

Lenke til kommentar
Sitter fortsatt og venter på oled jeg :)

Hva er OLED? Link til evt. artikkel?

 

Tror dere dette komme til å påvirke PC-LCD markedet?

Organic Light Emitting Diode

 

En annen, nyere teknikk for å lage flatskjermer på. Prinsippet er å bruke organisk materiale som reagerer på elektrisitet ved å sende ut lyd, i motsetning til LCD, som bruker krystaller for å skjerme for baklysene for å skape farger.

 

OLED regnes fortsatt for å være på lab-stadiet når det gjelder større skjermer, selv om enkelte produsenter har anonsert at det kommer skjermer neste år. Små skjermer finnes, bl.a. i det ytre displayet på mobilen E700 fra Samsung.

 

Bildekvaliteten, og da spesielt kontrastnivå (null baklys = svart) er bedre enn på LCD. Samtidig er skjermene ikke låst til en spesifikk optimal oppløsning. De skal også kunne prestere raskere responstider. Allikevel finnes det en del ulemper (eller barnesykdommer, som forhåpentligvis blir utbedret etter hvert). Et av de største er levetid. Organismene som utgjør panelet er avhengig av næring, og denne reserven er pr idag ikke stor nok, slik at levetiden er betraktelig kortere enn en LCD.

 

At OLED kommer til å påvirke LCD-markedet er det nok ingen tvil om, men i hvilken grad avhenger av hvor sterk teknologien er når den blir sluppet på massemarkedet, samt hvor langt LCD har kommet i utviklingen. Sansylingvis kommer de to teknologiene til å knives om det samme totale markedet helt til en av de (LCD tipper jeg) bukker under. Alternativ to er at de tar hvert sitt marked - LCD på TV-er og større skjermer, mens OLED tar over på moinitorsiden

Lenke til kommentar

Plasma og LCD har ulike fordeler og ulemper. Jeg tør ikke gå inn på dette i detalj da jeg ikke er helt stødig på dette :) Det jeg vet er i alle fall at det har blitt spådd at om en av teknikkene går dukken så er det sansynligvis plasma. Den største fordelen plasma har hatt over LCD er størrelsen. Dette viskes sakte med sikkert ut, som dere alt har lest. LCD er fortsatt en ung teknologi, mens plasma begynner å "dra på årene" :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...