Gå til innhold

avlive myter om lyd/bilde kvalitet på cdr


Anbefalte innlegg

forbeholder om at noen av temaene er lite utdypt, og kanskje kan tolkes feil:

inlegget er primært rettet mot de som tror det ligger lyd og/eller bilde på cdplaten.


i digitalverden er det sånn at det ikke finnes noe degradering av eks musikk film. etc.her gjelder kun en regel. enten funker det eller funker det ikke.dvs hvis du har brent en film,musikk etc og den funker etterpå, har du brent den eksakte kopi av originalen du brant fra. klarer ikke spilleren din å lese brenneplaten har brenningen mislyktes altså enten funker det eller ikke.

det som avgjør kvaliteten på det du har på din cdr, dvdr etc, er hvilken spiller du bruker. alle spillere(cd, dvd) har en D/A converter altså noe som konverterer fra digitalt til analogt signal. dette er en "dings"som er vanskelig å lage, og koster mye penger å lage, altså et svært kritisk punkt når det kommer til kvalitet--dvs. sammenligner vi en billig og en dyr spiller, vil sansyneligheten for at den dyre spilleren har en bedre a/d converter ergo bedre kvalitet(chassis og annet jålerri utseendemessig koster i sammenligning med d/a konverteren som komponent slikk og ingenting å produsere)

husk det er bare tall som blir lagret på en cd plate(o eller 1) altså en blanding av tall som kun representerer et analogt signal, men ikke er signal i seg selv.

det er et solid belegg man vil ha som ligger oppå platen slik at platen tåler mer fysisk påkjenning(robust)jeg mener her at den beskjytter laget der dataene blir lagret, hvis det laget blir ødelagt blir platen ødelagt. som mange vet, får man en ripe oppå platen vil den bli ødelagt. Store eller mange riper under platen kan gjøre at laseren ikke klarer å lese informasjonen.(les en av guidene på hardware.no for mer info)

konklusjonen er at man ikke får noe bedre kvalitet på lyd bilde om man kjøper dyrere brenneplater. det er bullshit, og mange selgere(ikke alle) er ikke obs på det selv(de burde kanskje lese mer på forumet til hardware.no eller jobbet med noe annet)

ps: forskjellen på dvd-r og dvd+r er basert på hvilken spiller du skal spille den i og ikke noe om kvalitet, egenskapene er forskjellig,men lyd og bilde det samme, med andre ord du får samme filmopplevelse av begge typer

håper det klarnet opp i ting
musicmixer04 :thumbup: Endret av musicmixer04
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
til dere som lurer på om hvilke brenneplater eller hvordan man får best resultat når man brenner et medium se her:

 

i digitalverden er det sånn at det ikke finnes noe degradering av eks musikk film. etc.her gjelder kun en regel. enten funker det eller funker det ikke.dvs hvis du har brent en film,musikk etc og den funker etterpå, har du brent den eksakte kopi av originalen du brant fra. klarer ikke spilleren din å lese brenneplaten har brenningen mislyktes altså enten funker det eller ikke.

 

det som avgjør kvaliteten på det du har på din cdr, dvdr etc, er hvilken spiller du bruker. alle spillere(cd, dvd) har en D/A converter altså noe som konverterer fra digitalt til analogt signal. dette er en "dings"som er vanskelig å lage, og koster mye penger å lage, altså et svært kritisk punkt når det kommer til kvalitet--dvs. sammenligner vi en billig og en dyr spiller, vil sansyneligheten for at den dyre spilleren har en bedre a/d converter ergo bedre kvalitet(chassis og annet jålerri utseendemessig koster i sammenligning med d/a konverteren som komponent slikk og ingenting å produsere)

 

med tanke på hvilke brenneplater man kjøper er det ingen forskjell når det kommer til kvalitet på det du skal brenne.platene vil enten funke(med nøyaktig samme kvalitet som nevnt over) eller funker de ikke.

 

husk det er bare tall som blir lagret på en cd plate(o eller 1) altså en blanding av tall som kun representerer et analogt signal, men ikke er signal i seg selv.

 

det man betaler for er hvor solid belegg man vil ha som ligger oppå platen slik at platen tåler mer fysisk påkjenning(robust). som mange vet, får man en ripe oppå platen vil den bli ødelagt, ikke under som de fleste tror(les en av guidene på hardware.no for mer info)

 

konklusjonen er at man ikke får noe bedre kvalitet om man kjøper dyrere brenneplater. det er bullshit, og mange selgere(ikke alle) er ikke obs på det selv(de burde kanskje lese mer på forumet til hardware.no eller jobbet med noe annet)

 

ps: forskjellen på dvd-r og dvd+r er basert på hvilken spiller du skal spille den i og ikke noe om kvalitet

 

håper det klarnet opp i ting

musicmixer04 :thumbup:

Det er nok mye rett i det du sier, men jeg skjønner ikke helt at dette kan stemme. Noen av billigmerkene gir flere feilbrenninger enn det andre merker gjør. Og jeg har opplevd spesielt på filmer at det blir hakking de siste 10 minuttene av filmen på billige plater. Virker som om du har litt peiling på dette og da tenkte jeg at du kunne få forklare meg grunnen til at det er sånn!

Lenke til kommentar

Dt er jo helt klart kvalitets forskjell på cd-r plater fra ulike produsenter når det gjelder sjanse for feilbrenning, men hvis du først får brent en feilfri cd så er det selvsagt ingen forskjell i f.eks lydkvalitet på dem. Men enkelte cd spillere kan ha problemer med cd'r fra enkelte cd-r fabrikanter.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
ps: forskjellen på dvd-r og dvd+r er basert på hvilken spiller du skal spille den i og ikke noe om kvalitet

Det er _ikke_ korrekt. Bl.a så støtter DVD+R lossless linking, og det gjør ikke DVD-R. Det er heller ikke riktig å si at "enten virker de eller så virker de ikke".

 

det man betaler for er hvor solid belegg man vil ha som ligger oppå platen slik at platen tåler mer fysisk påkjenning(robust). som mange vet, får man en ripe oppå platen vil den bli ødelagt, ikke under som de fleste tror(les en av guidene på hardware.no for mer info)

 

Det er forskjell på dye som er brukt, og noen plater blir uleselige raskere enn andre, uavhengig av hvilket drev som brukes til å lese. Det er i aller høyeste grad forskjell på kvalitet på xR-media! Og, dye har ingenting med beskyttelse mot riper å gjøre, men kvaliteten på laget dataene skrives til.

 

Jeg har DVD-R og DVD+R brent på samme brenner, og platene har nå, 14 mnd senere, helt forskjellig feilrate. Jeg har også testet MMORE CD-R mot Mr. Megabyte/BASF/Sony og andre merker, og enkelte av backup-cd`ene kan ikke leses på den brenneren de er brent med. MMORE er like gode, 13 mnd. senere.

 

Dette er omhandlet tidligere, med ref. til USA sitt nasjonalbibliotek, og deres retningslinjer, og anbefalinger ang. oppbevaring av lagringsmedier, og forskjell i kvalitet mtp levetid.

 

Det er vel og bra med guider, men da bør de være korrekt, og ikke bare personlig synsing. Og denne guiden er så full av feil at jeg anser den for å være verdiløs.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Jepps, det er nok dessverre stor forskjell på billige og dyre dvd+/-r Plater for

tiden, vist ikke må du forklare meg hvorfor noen fungerer ikke i hele tatt 100%

her, og noen fungerer glimrende (kvalitetsplatene), det er nok forskjell

i merke til merke, og det kan nok forekomme bra billige plater også...

Når det gjelder cdr plater er ikke forskjellen så markant i selve

brenneøyeblikket, men har nok litt å si på holdbarheten ved lagring, dvs levetiden.

MVH Helge

Lenke til kommentar
Dt er jo helt klart kvalitets forskjell på cd-r plater fra ulike produsenter når det gjelder sjanse for feilbrenning, men hvis du først får brent en feilfri cd så er det selvsagt ingen forskjell i f.eks lydkvalitet på dem. Men enkelte cd spillere kan ha problemer med cd'r fra enkelte cd-r fabrikanter.

Ja når man først har brent en feilfri cd/dvd så skjønner jeg at kvalieteten er det samme. Men vil vel fortsatt ikke lønne seg å kjøpe av de billigste merkene så lenge disse gir mange feilbrenninger. Du verden så mange ganger jeg har vært irritert når jeg har sett på en DVD film.....og når filmen nærmer seg slutten så hakker den frem og tilbake og i verste fall stopper den helt opp. Dette har jeg aldri opplevd på feks Verbatim plater....men derimot Princo var ILLE!

 

Men nå er dvd så billig at jeg ikke tenker på å kjøpe av de billigste lenger. Så lenge man får feks Verbatim til under 10 kr ser jeg ikke lenger på de billigste merkene.

Lenke til kommentar

cypres

 

prøver å gi et kanskje fornuftig svar

 

ja. det kan komme av at codecen som skal gjøre alle de store regneoppgavene om å lage om digitalesignalet til lyd og bilde, kreves det som sagt mye prossesering, her kan det loppstå feil hvis man har en dårlig codec eller liten prosessor i maskinen. kommer også litt ann på lesehastgheten til spilleren.hvis vanlige lydcd eks spiller feilfritt på samme spiller brent på samme plater er nok dette årsaken.

 

NB! sånne feil kan oppstå ved brenningen av eks filmen, feil i lesing/ omcodingen av signalet når man brenner.

 

det kan også være at cdplaten er rett og slett dårlig konstruert (materialet) og slik at det blir bitfeil(les: altså cdn funker ikke, les over) sånne feil var det mye av før,men de fleste produsenter leverer nå om dagen plater som funker.

brenner selv på billige plater fra memorex, imation osv. det har aldri skjedd på disse. sørg for at du har buffer underrun protection i brenneprogrammet.

 

men jeg vil kanskje anbefale å holde seg unna cdr "uten merke"

selv om jeg ikke har hatt problemer med disse heller

 

jeg tar forbehold om at dette ikke 100% er løsningen på problemet, men kan være

 

mm04

Lenke til kommentar

serpensis:

 

vel mente ikke å si at dye hadde noe beskyttelse for riper på den måten, var egentlig bare for å forklare til de som er nye overfor temaet at det er mere kritisk å få riper oppå enn under. beklager for å være for kjapp der

 

det er alltid et spørsmål om levetid , man har forsket på dette lenge og har funnet ut at en vanlig cdplate varer i sånn rundt 50 år(da testet under omgivelser dom tilsvarer 50 år , i et spesialrom)men brenneplater vil nok ikke vare så lenge men det er mye synsing rundt det temaet

 

bitfeil skjer dessuten hele tiden, men vi har heldigvis bitstokking,paritet,interleaving etc som tar hånd om dette.

 

takk for at du synes inlegget var såpass bra::)

Lenke til kommentar

For ca to år siden brant jeg en haug med CDer som backup av en masse greier. Nå, to år senere, vil jeg anslå at omtrent 10% av dem viser tendenser til avskalling av opptakslaget, og ytterligere 10-15% ikke er lesbare. CDene har med unntak av brenning og forsøk på lesning ligget i mappene sine hele tiden.

Lenke til kommentar

 

i digitalverden er det sånn at det ikke finnes noe degradering av eks musikk film. etc.her gjelder kun en regel. enten funker det eller funker det ikke.dvs hvis du har brent en film,musikk etc og den funker etterpå, har du brent den eksakte kopi av originalen du brant fra. klarer ikke spilleren din å lese brenneplaten har brenningen mislyktes altså enten funker det eller ikke.

bullshit

Lenke til kommentar

Det trådstartet sier er ikke helt riktig. Dersom man går det i sømene så vil man finne ut at det som ligger på plata i bunn og grunn er et analogt signal. Det er nivåer som er målbare ved hjelp av en laser. Det kan tidvis være stor forskjell på å brenne på dyre plater i forhold til billige med tanke på hvor "godt" det brente signalet ligger på CDen. Dersom forkjellen mellom 1 og 0 på CDen er så lite at laseren ikke klarer å se forskjellen så er det jo lite vits. Kvalitetsmedier har bedre skille mellom 1 og 0 på CDen.

 

En annen måte å gjøre kvaliteten på CDen bedre er å brenne med lavere hastighet. En CD brent på 1X vil være adskillig bedre kvalitet på enn en CD brent med 48X. Dette har jeg en bekjent som har drevet ganske mye med. Hvis man "feiljusterer" en laser på en ordinær CD spiller så vil denne ha vanskeligere for å lese CD plater enn når den er riktig justert. Gjennom å mate denne spilleren med plater brent på forskjellige hastigheter har han funnet ut at det er veldig stor forskjell på kvaliteten på signalet (målt med et 100MHz oscilloskop). Derfor brenner han nå alle sine musikk CDer i maks 4X (han fant ikke noe større forskjell fra 1X til 4X på moderne brennere), mens dataplater som ikke er veldig viktige brenner han på 48X.

 

Det er riktig som trådstarter sier at det enten er 0 eller 1. Dette er nødvendigvis nivåer som på en eller annen måte eksisterer på CDen. Hva om det havner midt i mellom, eller helt på kanten? Vil alle CD spillere lese det likt?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle nevne, at det er vel et fenomen som kalles "jitter"...

Dette oppstår vel ved små lesefeil som gir innvirkning på lydkvaliteten.

Det kan nok kanskje være kompatibilitetsproblemer som også kommer inn i bildet når det kommer til cd-spillere som kanskje har lettere for å tolerere kvalitetsmedia.

Lenke til kommentar

ko_dez

 

desverre har du nok misforstått en del, men det jeg kan si er at på cdplaten er det kun lagret 1 eller 0 ingenting imellom,

prøver å forklare det nermere:

 

på alle digitale ting er det en tolk som leser signalet ved overføring, eks ved overføring av s/dif coaxial så over føres en eks 5 volts spenning, den representerer tallverdiene til signalet, leser tolken i den boksen som signalet blir overført til, enten 5 volt eller ikke noe. hver gang han ser 5 volt noterer han en 1 og hver gang han ikke ser noe noterer han 0, at det er like intervaller ved overføring er noe som heter klokkefrekvens, og den må være lik fra boksen det overføres fra og til. dette signalert er allikevel veldig robust, og til tross for mye forurensing(les interference, hum fra lysnett etc) så vil tolken klare å lese det som enten 0 eller 1.

 

dette er bare et ganske greit forståelig eksempel på hva digitalverden innebærer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Sarkasme biter ikke, desverre.

 

Jeg vil anbefale folket å lese denne tråden, samt henvisninger.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=67469&hl=

 

Og - ifjor ble det påvist bakterier som SPISTE dye og aluminiumskomponenten i cd-plater. Så 50-100 års levetid må nok revideres litt.

 

Jeg har lest dine tidligere innlegg, og de dreier seg bl. annet om spm. om hvordan få Nero til å virke osv. Så beklager - jeg anser deg ikke for å være noen autoritet på media eller brenning.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

solidox..

 

jitter er svært oppskrytt, det er uhørbart. jitter er noe selgere legger vekt på for nettopp selge sine produkter med lite jitter, latterlig.

 

hvis vi analyserer et lydsignal eks vil vi finne mye rare frekvenskomponenter, men pga vår begrensede hørsel, jeg tenker på evnen til maskering, haaseffekten etc er dette ikke noe issue

 

husk at mp3 kan låte bra selv om 1/ 10 av signalet er blitt tatt bort, maskering gjør at vi ikke merker dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...